وزیر آموزش و پرورش گفت: مافیای کنکور و آزمونها، مقاومت زیادی میکند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای تشکل کانون تربیت اسلامی با قدردانی از تلاش همهکسانی که در بهبود آموزش و پرورش تلاش میکنند، اظهار کرد: در شرایط فعلی احتمال اینکه بتوانیم تمرکز نهادهای دیگر را بر موضوع آموزش و پرورش زیاد کنیم، کار سختی است، اما این کار با کمک تشکلهای آموزش و پرورش و افرادی که در حوزههای مختلف حضور دارند و میتوانند ارتباطهای مختلفی ایجاد کنند، امکانپذیر است.
وی با اشاره به اینکه ۹۸درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق میشود، گفت: عملاً بودجهای برای کیفیتبخشی وجود ندارد و از طرفی اجرای سند تحول نیازمند تغییرات مختلفی در آموزش و پرورش است که این تغییرات نیاز به بودجه مضاعفی دارد و باید در بودجه دیده شود.
بطحایی در مورد برنامههای تحولی در آموزش و پرورش از جمله حذف آزمونهای شبهکنکور در مدارس ابتدایی و آزمون ورودی مدارس خاص افزود: اجرای این طرحها با مقاومت زیادی مواجه است و تا زمانی که این برنامههای تحولی اجرا نشود مدارس ما به مسیر اصلی خود برنمیگردند و در چنین شرایطی چطور میتوان سند تحول را اجرا و یا حیات طیبه و انسان و عبد صالح تربیت کرد، درحالیکه مافیای کنکور و آزمون مقاومت زیادی میکند تا مباحث تربیتی و پرورشی در مدرسه طرح نشود و باوجود چنین مافیایی، نمیتوان تربیت عبد صالح و تجلی حیات طیبه را در مدارس دنبال کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: بخش زیادی از نیروهای آموزش و پرورش سابقه تربیت معلم ندارند و با مجوزهای مختلفی که توسط مجلس داده شده است و بدون شرکت در آزمون استخدامی و مشخص شدن صلاحیتهای علمی لازم، استخدامشدهاند؛ در این شرایط و باوجود چنین نیروی انسانی آیا اجرای سند تحول و نقشی که در اهمیت تربیتمعلم برای آن قائل هستیم امکانپذیر است و معلمی تربیت میشود که بتواند سند تحول را اجرا کند و کودکان ما را به حیات طیبه برساند؟
بطحایی گفت: با وجود همه شرایط سخت استخدامی توانستیم برای اولین بار حدود ۴۰ هزار نفر دانشجو معلم را جذب دانشگاه فرهنگیان کنیم و با بهینه شدن زمان تحصیل این دانشجویان امیدواریم تا زودتر وارد آموزش و پرورش شوند.
وی بر اهمیت ارتباط با خانوادهها بهعنوان ذینفعان آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: با تولید برنامههای آموزشی به خانوادهها سعی داریم تا خانوادهها را در تربیت فرزندانشان آگاهتر کنیم و این برنامهها که از طریق سیناروبیک پخش میشود، کمک میکند تا در اجرای سند تحول و ساختن انسان صالح بتوانیم از توانمندیهای خانوادهها استفاده کنیم و سعی داریم تا این آموزشهای ارائه شده در سیناروبیک را برای خانوادهها اجباری کنیم و هنگام ثبتنام دانشآموزان، اولیا گواهیهای آموزشهایی که دیده اند را ارائه دهند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت رویکرد عمیق به مسائل تربیتی اظهار کرد: تزویر و دورویی در مدارس باید از بین برود یعنی دانش آموزان در مدرسه یک رفتار و پوشش دارند و در بیرون از مدرسه پوشش و رفتار آنها تغییر میکند و باید به سمتی برویم که این اتفاق نیفتد و تربیتی داشته باشیم که انسانها در همه احوال، خودشان باشند.