مدیرکل سابق فنی و حرفه ای تهران گفت: مدرک گرایی در جامعه یکی از موانع توسعه کارآفرینی است. عدم توجه به بخش خصوصی دیگر عامل محدود کننده است. همه چیز دولتی است و بخش خصوصی ضعیف است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجید تهرانیان، با بیان انکه در نظام آموزشی ما در دو سه دهه اخیر گرفتار «بی کارآفرینی» بوده ایم، گفت: اما اخیرا زمینه سازی فرهنگی خوبی ایجاد شده است. علیرغم اینکه باید نگاه های خلاقانه ای وجود داشته باشد و دانش آموزان خلاقی تربیت شوند اما نباید فراموش کرد که قرار نیست همه کارآفرین باشند و بخشی باید مهارت کسب و کارها را بیاموزند. آموزش عمومی و همگانی کسب و کار و آموزش خاص کارآفرینانه باید توامان صورت گیرد.
مدیرکل سابق مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با بیان اینکه برخلاف برخی اظهارات که آموزش در مدارس به درد آینده نمی خورد گفت: نمی توان اینگونه قضاوت کرد. آموزشهای ریاضیات و حساب و کتاب کردن و بسیاری موارد دیگر به درد آینده میخورند اما در موضوع نوآفرینی نیاز به کار بیشتری وجود دارد.
تهرانیان ادامه داد: مدرک گرایی در جامعه یکی از موانع توسعه کارآفرینی است. عدم توجه به بخش خصوصی دیگر عامل محدود کننده است. همه چیز دولتی است و بخش خصوصی ضعیف است. وقتی بخش خصوصی تضعیف شود نوآفرینی چندان جایگاهی پیدا نمی کند.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی با این نگاه های بدبینانه نمی تواند توسعه یابد و به یک اقدام فرهنگی گسترده نیاز دارد. چند دهه است درباره اهمیت بخش خصوصی سخن می گوییم اما از مشکلات این امر کاسته نمی شود. از دیگر سو باید نگاه های کمی در جامعه به نگاه های کیفی تغییر کند. جریان آمارگیری های کمی و شاخص های کمی باعث شده مبنای بودجه ریزی هم همین باشد و به شاخص های کیفی توجه نشود.
مدیرکل سابق فنی و حرفه ای تهران به جزیره ای عمل کردن دستگاهها در امور مختلف اشاره کرد و گفت: طرح ایران مهارت به طور مشترک بین دو وزارتخانه کار و آموزش و پرورش در حال اجراست و به خوبی پیش می رود و از نمونه های خوب هم افزایی بین دستگاهی است.
تهرانیان بیان کرد: در چند سال اخیر در بعد محتوا ترکیب کتب درسی به سمت آموزش استلزامات کارآفرینی رفته اما هنوز همه معلمان روش تدریس آن را فرانگرفته اند. از سوی دیگر حجم کتب درسی بالاست و معلمان فرصت تدریس خلاق را در همه کلاس های درس ندارند.