مراسم به آب اندازی ناوشکن سهند در سال 1391
*ورود به عرصه شناورهای رادارگریز
به گفته دریادار دوم شیخی فرمانده کارخانجات نیروی دریایی ارتش در گفتگویی، ناوشکن سهند از ۵-۴ قابلیت بیشتر از جماران برخوردار است که یکی از آنها سطح مقطع راداری کم آن است که خصوصاً در شب، دشمن با استفاده از رادار به راحتی توان تشخیص آن را نخواهد داشت و یا در سامانههای تحرک و زاویه پروانهای تغییرات مهمی صورت گرفته که کاربر میتواند از داخل کشتی این زاویه را کم و زیاد کند و سرعت صفر تا مدت زمان رسیدن شناور به ماکسیمم سرعت را کم کند.
*رکوردشکنی سهند در بُرد
از دیگر ویژگیهای مهم سهند، افزایش برد عملیاتی با اتکا به ذخیرههای درون کشتی است به گونهای که سهند از نظر جیره خواروبار، سوخت و آب پس از جدایی از بندرگاه می تواند تا ۴ هزار مایل را بدون نیاز به کشتی پشتیبانی دریانوردی کند.
قابلیت دیگر سهند به گفته فرمانده کارخانهجات نداجا، دریافت سریعتر و راحت تر نیازمندیهای خود از کشتی پشتیبانی است.
*سهند میزبان پادشاه دریا
یکی دیگر از تفاوتهای سهند نسبت به دو نمونه قبلی ناوشکن های کلاس موج یعنی جماران و دماوند، بزرگتر شدن پد نشست و برخاست بالگرد است.
بالگرد ضدزیردریایی SH-3 ملقب به پادشاه دریا
در ناوشکنهای جماران و دماوند پد بالگرد قابلیت نشست و برخواست بالگردهای کوچک مانند بالگرد بل-212 را دارد، اما در سهند با افزایش مساحت این پد قابلیت نشست و برخواست بالگرد ضدزیرسطحی SH-3 معروف به Sea King نیز فراهم شده است.
ناوشکن جماران و بالگرد بل-212
* تسلیحات
توپ دریایی فجر 27 نصب شده بر روی ناوشکن سهند
پرتابگرهای اژدر ناوشکن سهند
سهند که از آن بعنوان پیشرفته ترین ناوشکن بومی غرب آسیا یاد میشود را میتوان آغازی برای جهش در ناوشکنهای خانواده موج و حرکت به سمت کشتیهایی با ابعاد بزرگتر برشمرد. موضوعی که مورد تاکید فرمانده کارخانهجات نیروی دریایی ارتش نیز قرار گرفت و اعلام کرد که پروژه بعدی یک شناور ۲۰۰ متری خواهد بود که اندازه ناوهای ما را از ۹۷ متر به ۲۰۰ متر میرساند.
ظرفیت بالای ناوشکن سهند در ذخیره جیره خوار و بار، سوخت و آب آن را به یکی از گزینههای اصلی اعزام به آبهای دوردست مبدل ساخته است. به نظر میرسد در ماههای آینده میتوان شاهد ترکیب ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی خارک در آبهای بین المللی و شاید بزرگترین ماموریت برونمرزی نداجا بود.