آخرین اخبار:
کد خبر:۷۲۸۵۰۲

بانکها باید بانکداری شرکتی را ترویج دهند

رئیس ­­پژوهشکده پولی و بانکی،­ توسعه بانکداری شرکتی را برای رشد ارائه خدمات ضروری دانست.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ​­علی دیواندری در همایش بانکداری شرکتی که امروز در مرکز همایش‌های صدا وسیما برگزار شد، اظهار داشت: بانکداری شرکتی به معنای آن است که بانک‌ها در ارتباط با صنعت و کسب و کار حرفه‌ای عمل کنند.

وی با اشاره به نقش کسب و کار‌ها و شرکت‌ها در اقتصاد، افزود: سرشاخه‌های تحول اقتصادی در شرکت‌ها نهفته است و شرکت‌ها به اقتصاد کشور هویت می‌دهند، بنابراین حاکمیت وظیفه‌اش این است که از شرکت‌ها حمایت کند و اگر نمی‌تواند حداقل مزاحم کسب و کار‌ها نباشد.

رئیس­ پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: در حوزه بازار پول صنعت بانکداری باید در خدمت کسب و کار‌ها باشد و بانک‌ها برای ارائه خدمات منحصر به فرد مشخص شده و متناسب با نیاز شرکت‌ها تجهیز شوند.

دیواندری تاکید کرد: نمی‌توان با خدمات ساده و ابتدایی به شرکت‌های بزرگ خدمات ارائه داد و باید بانک حرفه‌ای عمل کند تا نیاز‌های این شرکت‌ها برآورده شود.

وی تصریح کرد: اکثر شرکت‌های کشور مشکلات تامین مالی و ارزی دارند که اگر بانکی مشکلات را به خوبی درک نکند نمی‌تواند سرویس مناسب ارائه دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین نارضایتی در بین مشتریان بانک‌ها مربوط به مشتریان شرکتی است، افزود: گرچه خدمات بانکداری شرکتی مدتی است که در نظام بانکی آغاز شده، اما نیاز است که بیشتر در این زمینه صحبت شود. در بین خدمات متفاوت بانکداری شرکتی ستون فقرات این خدمات تأمین مالی است و خدماتی مانند پذیره‌نویسی‌ها، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و سایر خدمات ارزی و ریالی در زیر مجموعه آن جای می‌گیرد.

دیواندری با بیان اینکه به دلیل وجود این مشکلات و فقدان تکنولوژی مالی شرکت‌ها لطمات سنگینی خورده‌اند و هزینه‌های گزافی را متحمل شده‌اند که حیات اقتصادی آن‌ها را به خطر انداخته است، گفت: وقتی از بانکداری شرکتی صحبت می‌کنیم بانک‌ها باید تجهیز شوند تا به مشتریان بزرگ خدمات متناسب ارائه کنند.

وی با بیان اینکه بانکداری اختصاصی، بانکداری مشتریان خرد، بانکداری مشتریان متوسط و بانکداری مشتریان بزرگ چهار مجموعه خدمات بانکداری است، ادامه داد: بانک‌ها با وجود محدودیت‌های قانونی و مقرراتی تاکنون خدمات خوبی را در زمینه بانکداری شرکتی ارائه داده‌اند.

دیواندری تصریح کرد: بانک‌ها چهار استراتژی دارند، برخی بانک‌ها ترجیح می‌دهند مدل سنتی را ادامه دهند و کاری انجام ندهند و برخی بانک‌ها ترجیح می‌دهند به مکانی برای ارائه خدمت به موسسات مالی و فین‌تک‌ها تبدیل شوند که این دو استراتژی توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: دو استراتژی توصیه شده وجود دارد یکی اینکه بانک‌ها تبدیل به یک سوپرمارکت مالی شده و به سایر شرکت‌های بیمه و ... متصل شوند تا بتوانند انواع خدمات را ارائه کنند که این نوع بانک‌ها زیرساخت‌های لازم را برای بانکداری شرکتی دارند و اگر بانکی بدون ایجاد زیرساخت‌ها به سمت بانکداری شرکتی برود حاصلی نخواهد داشت.

رئیس­ پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: استراتژی دیگر تبدیل شدن بانک‌ها به پلتفرمی برای ارتباط مشتریان به طیف وسیعی از خدمات است که بسیاری از بانک‌ها زیرساخت‌های سنتی مانند اعتماد مشتریان، دسترسی به سپرده‌های ارزان قیمت و دسترسی به اطلاعات مشتری را حفظ می‌کنند، ولی با تکیه بر این توانمندی‌ها به بقیه اتصال پیدا می‌کنند و برای مشتریان بزرگ سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند که از خدمات سایر دستگاه‌ها بی‌نیاز باشند.

دیواندری ادامه داد: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد بانک‌های دنیا از بانکداری شرکتی حاصل می‌شود و این در حالی است که بانک‌های ما توسعه خدماتشان سمت توسعه بانکداری شرکتی نیست و باید درک کنند که مشتریان بزرگ بانک خدمات متفاوتی نیاز دارند.

وی ادامه داد: با پیشرفت حوزه آی‌تی بسیاری از نیرو‌های بانک‌ها در حوزه پرداخت بیکار می‌شوند و بانک‌ها باید این نیرو‌ها را آموزش دهند تا وارد حوزه بانکداری شرکتی شوند و برای شرکت‌ها راهکار دهند.

دیواندری گفت: چهره شعب بانک‌ها در دنیا عوض شده و شعبه‌ها به مکانی برای فعالیت‌های پیچیده بانکی تبدیل شده اند و حیف است که شعب بانک‌های ایرانی به جایی تبدیل شود که درآمدی برای بانک ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه شعب باید به جایی تبدیل شود که راه حل برای اقتصاد ارائه دهد، افزود: کشور‌های پیشرفته‌ای مانند ژاپن و آلمان به واسطه شرکت‌های بزرگ است که پیشرفت کردند و ما نیز باید خود را برای تقویت فعالیت شرکت‌های بزرگ تجهیز کنیم، چراکه نجات اقتصاد ایران در دست شرکت‌ها است و اگر شرکت‌ها تقویت شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار