به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد راستاد امروز در حاشیه سومین نمایشگاه بینالمللی حملونقل و صنایع وابسته در نشست خبری اظهار داشت: در هفته جاری ۱۹ پروژه با اعتبار ۱۸۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی یا افتتاح شده یا آغاز میشود.
وی افزود: تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بنادر تجاری کشور جذب شده است و سیاست ما این است که همه روبناها و تجهیزات با سرمایه بخش خصوصی اجرا و زیربنا هم توسط دولت تأمین شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مهمترین پروژهها در این حوزه که قرار است افتتاح شود، احداث کارخانجات صنعتی و مجتمع بندری در بندر شهید رجایی به ارزش ۲۵۷ میلیارد تومان در بندر امام خمینی ۶۵۷ میلیارد تومان سرمایهگذاری، در بندر انزلی ۳۳۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری، در بندر بوشهر ۱۹۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری، در بندر چابهار ۳۰۹ میلیارد تومان سرمایهگذاری، در بندر امیرآباد ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری و جمعاً ۱۸۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری که در قالب تفاهمنامه و قرارداد منعقد شده است.
وی افزود: احداث پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر چابهار با ارزش ۵ هزار میلیارد تومان در مراحل آخر است که توسط بخش خصوصی اجرا میشود، این پروژه کمکی به ارتقا ظرفیتها و زیرساختهای صادرات محصولات مواد معدنی است.
راستاد درباره مؤسسات ردهبندی کشتیها گفت: مجموعهای تحت نظارت اینها انجمن مؤسسات ردهبندی بینالمللی هستند و ما پس از برجام با همه اینها تفاهمنامه همکاری امضا کردیم.
وی افزود: پس از تحریمها تعدادی از این مؤسسات از کشور ما خارج شدهاند و تعدادی ماندهاند البته در کشور ارتقا توانمندی برای داشتن مؤسسههای ردهبندی ملی مدنظر قرار گرفت که ۲ مؤسسه است. همچنین در مورد بیمه های P&I پوشش بیمهای در کشور داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:از ابتدای سال در زمینه فعالیت غیرنفتی ۳.۳۶ میلیون تن ترانزیت محصولات غیرنفتی داشتیم که ۱۵.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در بخش ترانزیت محمولههای نفتی نسبت به پارسال ۸.۸ درصد رشد داشتیم و ۲ میلیون تن رشد محقق شد.
راستاد افزود: محدودیتهای تردد ناوگان جمهوری اسلامی پس از تحریمها در برخی کشورها وجود دارد، اما در بسیاری از کشورها هم برای تردد محدودیتی نداریم.
وی گفت: در فهرست آمریکا اسمی و شماره شناسایی اغلب کشتیهای تحت مالکیت ایران آورده شده است و این مغایر قوانین دریانوردی بود که ما در سازمان جهانی دریانوردی به عنوان سند اعتراضی این موضوع را عنوان کردیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: توسعه بندر چابهار سیاست راهبردی کشور است. این بندر رشد ۴۰ درصدی در تخلیه و بارگیری دارید. بنادر ما در لیست تحریمها نیستند و فعال هستند. ما حتی شاهد ورود و خروج ناوگان بینالمللی در بنادر غیر از چابهار هستیم و به تازگی هم کشتی ۷۰ هزار تنی ذرت وارد بندر چابهار شده است.
راستاد گفت: فاز اول چابهار با ۳۴۶ میلیون دلار زیرساخت و ۴۰۳ میلیون دلار تجهیزات و ۸۵ میلیون دلار قرارداد اپراتوری فعال شده است و ظرفیت به ۸.۵ میلیون تن رسیده است.
وی افزود: تا امروز ۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بندر انجام شده و تا ظرفیت ۸.۵ میلیون تن، ۶.۵ میلیون تن ظرفیت خالی داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در افق پنج ساله باید چهار فاز در این بندر اجرا شود مطالعات فاز ۲ این بندر تقریباً تکمیل شده و بخشی از زیرساختها هم اجرا شده و متناسب با شرایط وارد فاز دوم نیز خواهیم شد.