به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و رانندگان ضمن تبریک این روز به رانندگان، گفت: مایل بودم با رانندگان از نزدیک صحبت کنم. آنها مطالب خود را امروز دردمندانه بیان کردند. در ایام گذشته نیز بارها نمایندگان تشکلهای این صنف در مجلس و کمیسیونها حضور داشتند و من هم به روسا و اعضای کمیسیونها سفارش میکردم مشکلات رانندگان بررسی شود، مشکلات آنها متعدد است که باید حل شود.
وی افزود: کار شما رانندگان مهم است. بخش مهمی از توسعه کشور بر عهده سیستم حمل و نقل است. در همه جای دنیا یکی از شاخصهای توسعه یافتگی، داشتن سیستم حمل و نقل مناسب است. در کشور ما هم کمتر بنگاه اقتصادی داریم که به حمل و نقل نیاز نداشته باشد؛ این حوزه به قدری مهم است که اگر خللی در آن ایجاد شود برای مردم مشکل ایجاد میشود.
رئیس مجل شورای اسلامی، تعداد رانندگان و خودروهای سنگین چه کامیون و چه اتوبوس نشان میدهد بخش مهمی از کار در کشور برعهده شما است، اما اشکالاتی در کار وجود دارد. پیشنهادات تشکلهای صنفی رانندگان معقول بود. از آقایان اسلامی و حسن نیا میخواهم در تصمیمات خود با تشکلها مشورت کنند.
وی یادآور شد: این در کشور ما عادت نبود که وقتی دستگاههای اجرایی میخواهند دستورالعمل بدهند از نظرات تشکلها استفاده کنند. از کارمندان خود استفاده میکنند، اما از تشکلها سود نمیبردند. این مشکل قبلا هم در مجلس بود. برای نظرخواهی، از نماینده دولت استفاده میکردیم که این یک نقص بود حتی برای مسائل اصناف هم از نظرات نماینده دولت استفاده میشد که این ایراد در آئین نامه رفع شده و از نمایندگان صنف در کمیسیونها دعوت و نظرخواهی میشود حتی در جلسات صحن هم در کنار نماینده دولت، نماینده اتاق بازرگانی یا اتاق اصناف حاضر میشود. قرار گرفتن این دو در کنار هم باعث شد تصمیمات درست تری بگیریم. از آقای اسلامی هم میخواهم از نظرات تشکلها استفاده کند.
رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه رانندگان در شرایط سخت در کنار مردم بوده اند، اظهار داشت: حدود ۶۰۰ هزار راننده حرفهای در کشور داریم که عملکرد خوبی همچنین بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان داریم که البته نشان میدهد میان این دو عدم تعادل وجود دارد.
وی ادامه داد: رانندگان ۲۵۰ میلیون نفر را جابجا میکنند، اما در کنار آن چالشهایی هم است که این چالشها موقتی است و باید به سرعت به آن رسیدگی شود. یکی از چالش ها، عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در حمل و نقل جادهای است که این منهای مشکل فرسودگی ناوگان به حساب میآید.
لاریجانی با بیان اینکه در زمان تحریم ورودی کالا در بنادر محدود میشود که مشکل برای رانندگان ایجاد میکند، ادامه داد: اگر چه تحریمها را آمریکاییها انجام داده اند که به طور رسمی کالا کمتر وارد کشور شود، اما من فکر میکنم که این تصویر سادهای است که با افزایش تحریمها حجم بار در کشور برای رانندگان کمتر میشود چرا که وقتی تحریم اعمال میشود رویکرد کشور به سمت تولید داخل تغییر میکند. البته باید از گذشته این کار را میکردیم. اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بیان میکردند برای گسترش تولید داخلی بود که به جدیت پیگیری نشد، اما در حال حاضر مجبوریم تولید داخل را گسترش دهیم.
وی تصریح کرد: وقتی تولید در داخل باشد باز هم نیاز به حمل و نقل داریم و رانندگان باید نیاز بنگاههای تولیدی را برآورده کنند؛ بنابراین همچنان تقاضای بار در کشور وجود دارد ضمن اینکه در شرایط تحریم میتوانیم با همسایگانمان مراودات را افزایش دهیم که وزارت راه باید به افزایش راههای مواصلاتی توجه بیشتری کند.
رئیس مجل شورای اسلامی گفت: تصویر من این است که با تغییر شرایط نباید روحیه رانندگان تغییر کند. این وضعیت، موقتی است. در حال حاضر دولت بدنبال ایجاد حرکت جهشی در بخش ساختمان است که توجه بیشتری به نوسازی بافت فرسوده میشود و این موضوع در قانون آمده است؛ بنابراین بخش ساختمان ارتباطی به تحریم ندارد و این خودش اشتغال ایجاد میکند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر توجه به سواحل مکران است. در کشور ما آب، معضل اساسی است، اما سواحل وسیعی داریم که امکانات زیادی دارند. این سواحل، آب، گاز، امکانات زیربنایی و زمینه سرمایه گذاری دارند. چارهای جز این نداریم که سکنی به سمت سواحل مکران منتقل شود. در سالهای آینده به دلیل وجود مسئله آب شاهد جابجاییهای بزرگ در کشور خواهیم بود. این موضوع از موضوعات اصلی کشور است که در صورت اجرا، اشتغال زیادی را ایجاد خواهد کرد. میتوانیم از سرمایه گذاری داخلی علاوه بر خارجی استفاده کنیم. پس تحریم باعث قفل شدن کارها نمیشود.