به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره سرنوشت سهمیه بندی بنزین، گفت: طرح سهمیه بندی بنزین گرایش خاصی از سهمیه بندی بود. براساس این طرح به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین -بدون توجه به اینکه فرد دارای خودرو یا موتور سیکلت است- داده میشد.
وزیر نفت با بیان اینکه باید با همکاری دولت و مجلس راهکاری برای ساماندهی وضعیت بنزین پیدا کرد، افزود: در طرح سهمیه بندی بنزین روش بسیار پیچیدهای برای فروش بنزینِ افرادی که مصرف ندارند در نظر گرفته شده بود؛ کمیسیون انرژی مجلس با توجه به مسائل مذکور و برخی از مسائل حقوقی طرح سهمیه بندی بنزین را رد کرد.
وی تاکید کرد: کمیسیون انرژی اقداماتی برای کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق این کالا انجام داده است و با جمعآوری اطلاعات از دستگاههای اجرایی، به دنبال برنامهای برای بهبود شرایط است.
وزیر کابینه دوازدهم در پاسخ به اینکه چه تصمیم برای ساماندهی مصرف بنزین گرفته میشود، اظهار کرد: دو مسئله مهم در این زمینه وجود دارد؛ نخست قاچاق و دومی مصرف بی رویه بنزین.
زنگنه ادامه داد: مصرف بی رویه بنزین تنها منوط به عرضه نیست، بلکه به تقاضا نیز وابسته است؛ کیفیت خودروهای در حال تولید بر مصرف بنزین موثر است. براساس گزارش ارائه شده از سوی نایب رییس کمیسیون انرژی خودروهای سایر کشورها در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف میکند در حالی که این رقم ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای خودروهای داخلی است.
وزیر کابینه دوازدهم با بیان اینکه مصرف بنزین را باید در کارخانههای تولید خودرو دنبال کرد، خاطرنشان کرد: در اقداماتی که کمیسیون انرژی برای ساماندهی مصرف بنزین انجام داده نکاتی نیز برای نفت و گازوئیل در نظر گرفته شده است؛ رسیدگی به وضعیت نفت و گاز بسیار مهم است چراکه قاچاق این کالا بیش از نفت و گاز است.
وی در پاسخ به اینکه آیا دولت برای افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین برنامهای دارد، یادآور شد: هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰ پیشنهاد را در این حوزه بررسی کرد که هیچ یک از آنها رای نیاورد. در واقع گزارش کمیسیون تلفیق، پیشنهادی برای سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
وزیر نفت ادامه دارد: در دولت نیز بحثهایی در زمینه سهمیه بندی یا افزایش قیمت بنزین مطرح شده است، اما تاکنون صمیمی در این حوزه اخذ نشده است.