یکی از اصلیترین معضلات اقتصاد کشور، قاچاقهای گسترده است که از مبادی ورودی کشور صورت میگردد. موضوغ مذکور این سوال را به ذهن متبادر میسازد که آیا قاچاقهای گسترده بدون همکاری کارکنان گمرک با قاچاقپیان امکان پذیر است؟
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - در برنامه پایش به موضوع قاچاق تعداد زیادی کانتینر مشروبات الکلی در کشور پرداخته شد. ماجرا بدین گونه بوده است که بیش از هزار کانتینر مشروبات الکی از طریق بندر شهید رجایی وارد کشور شده که به گمرک سرخس جهت ترانزیت به کشور ترکمنستان انتقال داده شود. اما این تعداد کانتینر در مسیر حمل به گمرک سرخص، در کشور توزیع شده است. در این خصوص سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی برنامه پایش، گفت: معمولاً ترانزیت کالا از کشوری به کشور دیگر، یکی از راههای معمول در حملونقل کشورها است. اما ترانزیت در شرایطی انجام میگیرد. بدینصورت که کانتینرهای کالا بهصورت کامل پلمپ میشوند، کامیونهای کشنده این کانتینرها، فقط در بعضی مکانها اجازه توقف دارند و در صورت توقف باید این کالاها در انبار مخصوص همان مکانها نگهداری شوند. وی افزود:، اما این موارد در خصوص کانتینرهای مشروبات الکلی رعایت نشده، که خود خبر از تخلف گسترده در این زمینه را میدهد. قاچاق این حجم کانتینر نمیتواند امری باشد که مسئولان گمرک از آن خبر نداشته باشند و مشخص است در این میان تخلفی گسترده و تبانی صورت گرفته است.
نامه نماینده مجلس به مسئولان گمرک و دیوان محاسبات در خصوص قاچاق سازمان یافته سلیمی زادگان با انتقاد از روند نظارت گمرک بر مبادی ورودی کشور اظهار داشت: بندر شهید رجایی بیش از ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارد که در این میان چند در برای خروج کالا از آن تعبیهشده که گمرک در آنجا چندین دستگاه ایکس ری و کارمند جهت نظارت بر کالاها مستقر کرده است. وی ادامه داد: مشخص است با توجه به حجم عظیم کانتینرهای عبوری از این درها و تعداد اندک دستگاهها و کارمندان، نمیتوان بر ورود همه کالاها نظارت کرد و حجم زیادی از آنها بدون نظارت وارد کشور میشوند. از طرفی با توجه به محوطه باز بندر شهید رجایی، کامیونها میتوانند بدون گذر از درها، با عبور از جادههای خاکی، از گمرک خارج شود که خود مؤید قاچاق در اینگونه گمرکها است. دراینبین، محمد دهقان، نماینده مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با برنامه پایش گفت: دو نامه در خصوص قاچاقهای سازمان یافتی یکی به دیوان محاسبات کشور و دیگری به رئیس سازمان گمرک ارسالشده است. در نامهای که به رئیس دیوان محاسبات ارسال شد، ۹ پرونده قاچاق تعیین تکلیف نشده تشریح و از عادل آذر خواسته شد به این موضوع ورود کند و مسئولان متخلف این امر که هنوز بر سرکار هستند را به سزای اعمالشان برساند. موضوع نامه دوم نیز اینگونه بوده است که در مردادماه ۹۷ خبر قاچاق حجم عظیمی از کانتینر مشروبات الکلی با همکاری برخی کارکنان گمرک بندر شهید رجایی به ما رسید که از آن زمان پیگیر این قضیه بودیم. در این نامه از رئیس گمرک خواسته شد با بررسی اظهارنامههای شرکت حملونقل این محموله به تخلفات آن رسیدگی کند. از طرفی این با توجه به تعداد زیاد کانتینرها احتمال اینکه برخی کارکنان گمرک بندر شهید رجایی نیز در آن دخیل باشند، زیاد است؛ بنابراین باید در این مورد نیز رسیدگیهای لازم انجام گیرد.