صبح روز شنبه یازدهم اسفندماه سال ۱۳۹۷، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک به همراه ۳ پروژه عمرانی دیگر مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ۴ پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک، مقاوم سازی و بهسازی لرزهای پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با مسیر ورودی نمایشگاه بین المللی شهر تهران، مقاوم سازی و بهسازی لرزهای پل تقاطع بزرگراههای امام علی (ع) و شهید بابایی و فاز دوم پروژه احداث شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده خیابان خاوران، عناوین طرحهایی است که صبح روز شنبه یازدهم اسفندماه سال جاری، طی مراسمی با حضور پیروز حناچی شهردار تهران رسما به بهره برداری میرسند.
ایرج معزی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در توضیح پروژههایی که هفته آینده افتتاح میشوند، گفت: تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار المپیک، یک تقاطع ۳ سطحی است؛ در این طرح، بزرگراه شهید حکیم در محل تقاطع با بلوار المپیک در تراز موجود ادامه یافته، حرکت شمالی- جنوبی بلوار یادشده به تراز منهای یک منتقل شده و در نهایت گردش ترافیکی شمال به شرق از طریق یک پل جهتی تامین شده است. برقراری ارتباط آزادراه تهران- کرج و بلوار شرقی مجموعه ورزشی آزادی به میدان دهکده المپیک و همچنین اتصال بلوار المپیک به بلوارهای شرقی و غربی مجموعه ورزشی آزادی، از جمله مهمترین تاثیرات ترافیکی پروژه مذکور به شمار میآید.
معزی در مورد پروژه مقاوم سازی و بهسازی لرزهای تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید چمران با مسیر ورودی نمایشگاه بین المللی شهر تهران نیز گفت: این پل با قدمتی حدود ۴۵ سال، شامل ۲ دستگاه پل بتنی با عرشه پیش تنیده است. استهلاک و از بین رفتن تمام نئوپرنها و الاستومرهای پل، عدم جوابگویی سازه مقابل نیروهای طولی و عرضی ناشی از زلزله، وجود ترکهای متعدد در ستون ها، آسیب دیدگی شدید قرنیزها و همچنین از بین رفتن پیاده روها، ایزولاسیون و روکش آسفالت پل، از جمله مهمترین نواقص و مشکلاتی بود که سبب تعریف، طراحی و اجرای پروژه مقاوم سازی و بهسازی لرزهای پل چمران- نمایشگاه شد.
از سوی دیگر در مورد پل تقاطع بزرگراههای امام علی (ع) و شهید بابایی، فرسودگی نئوپرنها و الاستومرها، ضعف کلیدهای برشی برابر زلزله، وجود ترکهای متعدد در سرستونها و از بین رفتن درزهای انبساط، کارشناسان شرکت یادمان سازه را بر آن داشت تا این پل بتنی را از طریق اعمال راهکارهای مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای، به شرایط مناسب سرویس دهی بازگردانند. این پل سواره رو با قدمتی حدود ۲۰ سال، از جمله پلهای پرتردد شبکه معابر بزرگراهی در محدوده منطقه یک تهران است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به فاز دوم پروژه احداث شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی محدوده خیابان خاوران اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل ۱۴۰۰ متر لوله گذاری در طول خیابان خاوران (در بخش حدفاصل خیابان مخبر تا خیابان ناصری) به انضمام بخشی از طول خیابان ناصری است. بهره برداری از این بخش شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی، ضمن کمک به کاهش مشکل آبگرفتگی در مناطق ۱۴ و ۱۵، امکان بهسازی انهار موجود در محدوده خیابان خاوران را فراهم ساخته و در نگاهی وسیعتر سبب اصلاح شبکه جمع آوری و مدیریت آبهای سطحی شرق و جنوب شرق پایتخت خواهد شد.