به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در وضعیت کنونی، بررسی سوانح حملو نقل مانند حملو نقل هوایی، ریلی و جادهای در ایران ذیل سازمانها و نهادهای مرتبط با این حوزه پیگیری میشود. این نهادها در مواردی به بررسی سوانحی میپردازند که خود بخشی احتمالی از علل آن سانحه خواهند بود و این امر موجب از بین رفتن مفهوم استقلال در بررسی سوانح خواهد بود.
با توجه به ساختار کشور و بررسی سازمان ها و نهادهای ایمنی حملونقل در سایر کشورها پیشنهاد میشود نهادی مستقل با نیروی کارشناسی متخصص در حوزه های حملو نقل تشکیل شود و با دید کارشناسی به حوزه ایمنی حملو نقل هوایی، ریلی و جادهای و دریایی بپردازد.
در همین راستا، صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفتگویی با .... درخصوص تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی داشته که متن آن به شرح زیر است.
لزوم تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی در کشور
بدری درخصوص تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح هوایی گفت: تشکیل کمیته مستقل بررسی سوانح مربوط به حملونقل ازجمله سوانح هوایی امری ضروری است. این کمیته باید مستقل از دستگاههای دولتی باشد.
وی ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. رئیس کمیته حملونقل مجلس و رئیس کمیسیون عمران بر تشکیل این کمیته تاکید دارند.
بدری با بیان اینکه تشکیل کمیته مستقل، وقوع سوانح هوایی را کاهش میدهد، گفت: در صورت تشکیل این کمیته، حوادث هوایی به دقت مورد بررسی قرار میگیرند و این خود موجب جلوگیری از وقوع سوانح مشابه خواهد بود.
نماینده مردم اردبیل در مورد امنیتی شدن سوانح هوایی در ایران خاطر نشان کرد: تاکنون گزارشاتی که کمیسیون عمران در خصوص سوانح تهیه کرده کاملاً دقیق بررسی شده است. سوانح هوایی را نباید امنیتی کرد. یعنی علت سقوط یا حادثه کاملاً مشخصه و باید گزارش داده شود.