کشورهای ایران و چین تفاهم نامهای با موضوع گسترش روابط تجاری، صادرات کالا و افزایش همکاریهای اقتصادی را امضاء کردند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کشورهای ایران و چین تفاهم نامهای با موضوع گسترش روابط تجاری، صادرات کالا و افزایش همکاریهای اقتصادی را امضاء کردند.
این تفاهم نامه که بین سازمان بین المللی استاندارد محصول سیتی وان و ریاست شورای توسعه تجارت بین المللی جوجیانگ چین صورت گرفت، گام بلندی در جهت توسعه صادرات غیر نفتی، ارتقای صنعت گردشگری و افزایش چشم گیر اشتغال در ایران را به همراه خواهد داشت.
ملک زاده رئیس امنای سازمان بین المللی سیتی وان و رئیس امنای سازمان گردشگری، در حاشیه این جلسه گفت: دو کشور ایران و چین به واسطه منافع مشترک همواره روابط نزدیکی با یکدیگر داشتهاند و امضا این قرارداد همکاری گام موثری در همکاریهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور به شمار میرود.
ملک زاده با اشاره به موقعیت جغرافیایی دو کشور که ایران واسطه بین شرق و غرب بوده و هست، افزود: شاهراه جاده ابریشم از گذشتههای دور مسیر داد و ستدهای تجاری و فرهنگی بین دو کشور بوده است و اکنون شرکتهای خصوصی در ایران با حمایت بنادر میتوانند زمینه مناسب را برای تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور را به نحو مطلوبی افزایش دهند.
وی گفت: با گسترش روابط تجاری میان دو کشور فانگ هاو، ریاست دفتر ایران شورای توسعه تجارت بین المللی جوجیانگ چین، با هدف دستیابی به توافق گسترده در حوزههای اقتصادی، گردشگری، صادرات مواد اولیه و محصولات ایرانی با نشان بین المللی کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت به ایران سفر کردند و امروز این هدف مشترک محقق شد.
رئیس امنای سازمان بین المللی سیتی وان چین را دروازه صادرات به ۵۰ کشور دنیا معرفی کرد و افزود: مهمترین هدف از امضا این توافق نامه حفظ روابط دو جانبه مبنی بر واردات مورد نیاز کشور از سایر کشورهای غیر مسلمان با تایید سازمان بین المللی سیتی وان، افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران، صادرات کالاهای با نشان استاندارد بین المللی کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت و ایستادگی در برابر تحریمهای اقتصادی آمریکا میباشد.
وی با اشاره به اینکه نشان استاندارد محصول در حوزه کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت به طور انحصاری در اختیار این سازمان میباشد، گفت: چین در ماههای ژانویه و مارس ۲۰۱۸، حدود ۶۵۴٫۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده که این میزان ۱۶٫۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. ایران همانند گذشته در زمینههای اقتصادی و تجاری با چین کار میکند و تحریمهای آمریکا نسبت به ایران تاثیری در روابط اقتصادی دو کشور ندارد.
ملک زاده درباره برتری صادرات غیر نفتی به چین نسبت به دیگر کشورها گفت: واقعیت این است که هر کشوری به دنبال صادرات و واردات کالا و محصولاتی است که از بالاترین سطح کیفیت برخوردار باشد و ایران برای افزایش ارزش افزوده محصولات داخلی و معرفی محصولات خود به بازارهای جهانی نیازمند همکاریهای تجاری وسیع با چین میباشد و این تفاهم نامه تضمین کننده صادرات محصولات غیر نفتی تولید داخل با نشان استاندارد بین المللی سیتی وان برای عرضه در کشور چین و به طبع معرفی به بازارهای جهانی و رشد چشم گیر صادرات و افزایش تولیدات داخلی با کیفیت است.
فانگ هاو ریاست دفتر ایران شورای توسعه تجارت بین المللی جوجیانگ چین در حاشیه این تفاهم نامه گفت: ایران مهد تمدن تاریخی با قدمتی هزاران ساله است که فرصتهای اقتصادی بیشماری را در دل خود جای داده است و بر اساس قرارداد همکاری فی مابین عرضه محصولات صادراتی ایران با نشان سیتی وان در فروشگاههای چین و صدور پروانه بین المللی استاندارد محصول (کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت) برای کالای چینی مورد توافق قرار گرفت که این بزرگترین دستاورد در روابط تجاری فی مابین میباشد.
وی افزود: سفر به ایران فرصتی مناسب برای توسعه همکاریهای دو کشور در عرصههای سرمایه گذاری، تجارت، اقتصاد و گردشگری میباشد و از همکاری سازمان بین المللی سیتی وان در اجرایی شدن تامین محصولات و تولیدات ایرانی در فروشگاههای چین و انتخاب چین به عنوان شریک تجاری و اقتصادی، تشکر میکنیم و امیدواریم این تفاهم نامه شروع دوباره افزایش همکاریهای گسترده بین المللی بین دو کشور باشد.