محققان دانشگاه صنعتی شریف سامانه مخابراتی هوشمندی طراحی کردند که ابزاری امن و قابل اعتماد برای مدیریت تماسها و حفظ حریم خصوصی افراد است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، در دنیای امروزی که تلفن و خطوط تلفنی اساس ارتباطات روزمره انسانها را تشکیل میدهد علاوه بر بهرهگیری از تکنولوژی روز، توجه به موارد دیگر نیز حائز اهمیت است. این پیشرفت و توسعه تکنولوژی سبب تغییر مرزهای حریم خصوصی افراد شده است، به طوری که گاه شهروندان جوامع را دچار چالش میکند؛ بنابراین باید راهکاری ارائه شود تا علاوه بر استفاده از آخرین پیشرفتهای دنیای مدرن، حریم خصوصی افراد نیز حفظ شود. در این راستا تیم کانکت شریف در پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف آخرین دستاوردهای دنیای مدرن و جدیدترین پژوهشهای محققان و متخصصان کشور را با به روزترین شیوه ممکن به راهکارهایی کاملا هوشمند و جامع تبدیل کرده است.
ایمان غلامپور عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در مورد گروه کانکت میگوید: گروه پژوهشی/مهندسی راهکارهای هوشمند شریف، متشکل از تنی چند از اساتید، فارغ التحصیلان، مهندسان و دانشجویان برتر است که در طول مدت فعالیت خود کوشیده است در نزدیک کردن فعالیتهای پژوهشی دانشگاه به نیازهای صنعت گام بردارد.
مدیر گروه کانکت شریف گفت: بهرهگیری از آخرین دستاوردهای روز دنیا در زمینه علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، سامانههای هوش مصنوعی، سامانههای هوشمند نهفته در جهت رفع نیازهای صنعت و جامعه، توصیفی جامع و کوتاه از رسالت این گروه است.
غلامپور اظهار کرد: یکی از فعالیتهای این گروه، طراحی و ساخت سامانه کانکت شریف است. این سامانه، ابزاری امن و قابل اعتماد برای حفظ حریم خصوصی و نظارت بر تماسهای تلفنی اعضای یک گروه یا سازمان با مشتریان در خارج محیط اداری است.
سامانه کانکت شریف یک سرویس مخابراتی هوشمند است که سرویس مرکز تلفن سیار را برای موسسات فراهم میکند. هر موسسه یا شرکتی که خدمات خارج از ساختمانهای خود به مشتریان ارائه میکند میتواند از این سرویس بهره ببرد. در این سرویس زمان، تعداد زنگها قبل از برداشتن تلفن و فایل صوتی هر تماس ثبت میشود. سپس یک سیستم هوشمند فایلهای صوتی را از نظر احساسات و نحوه صحبت کردن طرفین ارزیابی و نتیجه را ثبت میکند.
استادیار پژوهشکده الکترونیک، سامانه کانکت شریف را از لحاظ اطلاعات فنی این گونه توصیف کرد: تحلیل فنی سامانه کانکت در دو بخش کلی سختافزار و نرمافزار تشریح میشود. از لحاظ سختافزار کانکت به طور کامل بر روی سیستم عامل خصوصی سازی شده (بر مبنای هسته لینوکس) طراحی شده است. به همین دلیل تمام پردازندههایی که قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل لینوکس را داشته باشند، قادر به اجرای این نرمافزار خواهند بود. این سیستم عامل توسط تیم امنیت گروه کانکت خصوصی سازی شده است و در آن تمامی ماژولها و درایورهای اضافی حذف شده و ماژولهای امنیتی خاص توسط این گروه پیاده سازی و بر روی این سیستم عامل قرار داده شده است.
وی افزود: این سامانه به همراه یک داشبورد مدیریتی ارائه میشود که امکانات تحلیل دادهها، ارزیابی و تصمیمگیری را فراهم میآورد. به طور خلاصه سامانه کانکت؛ یک مرکز تلفن سیار و خارج از ساختمانهای سازمانها و شرکتهای سرویسدهنده است که با استفاده از تکنیکهای مختلف پردازش صوت میتواند به تجزیه و تحلیل احساسات در مکالمه، لحن و محتوای آن نظارت کند، همچنین مشتریان بالقوه این سیستم را میتوان؛ شرکتهای تاکسی تلفنی، فروشندههای اینترنتی، شرکتهای خدماتی و... دانست.
غلامپور گفت: این سیستم به کمک کتابخانه توابع اینترنتی پیادهسازی شده آن، به سادگی قابل تجمیع با سیستمهای موجود در شرکتها و موسسات مختلف است.
مدیر گروه کانکت شریف در خصوص تفاوت سیستم هوشمند سیار با دیگر نمونههای موجود گفت: سرویسهای موجود بازار اغلب دارای مشکلات تکنیکال فراوانی هستند. در سرویس تلفن هوشمند سیار علاوه بر رفع مشکلات تکنیکال، سیستم ارزیابی لحن تماس گیرنده و پاسخ دهنده، سیستم پاسخگویی به شکایات بر اساس تحلیلهای خودکار و سیستم بررسی آماری وضعیت برخورد گروههای مختلف نیز تعبیه شدهاست. همچنین سفارشی سازی تحلیل و نحوه برقراری ارتباطات برای سازمانها و استفادهکنندگان مختلف از دیگر امکانات سیستم تلفن هوشمند سیار است.
وی در خصوص تجاری سازی و ارائه این سامانه به بازار گفت: سرویس تلفن هوشمند سیار از سال ۱۳۹۶ تکمیل و به صورت رسمی در سرورها قرار گرفته است. تاکنون شرکتهای مختلفی از جمله دیجی کالا، الوپیک و ... خواهان استفاده از این سرویس بودهاند.
غلامپور گفت: ما در روند پیشرفت این پروژه مسیر تحقیق توسعهای را طی کردهایم و از جهات گوناگون نسبت به دیگر نمونههای موجود جلوتریم. امیدواریم در سال جدید موانع موجود در روند تولید هم برداشته شود و بتوانیم در قسمت فروش و عقد قرارداد نیز به نتیجه برسیم.