گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمیده عزیزی، اصلیترین علت پرداختن به این موضوع جدا از توجه ادبیات کارآفرینی به موضوع کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط به دلیل تحریک رشد اقتصادی، وجود ظرفیت بالای این نوع کسبوکار در ایران است. با حضور مدلهای جدید در حوزه کسبوکار مانند استارتآپها و ... کشور ما نیز هم پای دیگر کشورها زمینبازی این نوع تحولات گردید. اما توجه به این روشها و گسترش آنان بدون توجه به ظرفیتهای کشور باعث مغفول ماندن بخشی از توان داخلی خواهد شد. درواقع کسبوکارهای خرد و کوچک نوعی خوداشتغالی کمهزینه است که ترویج آن باعث اشتغالهای بزرگتری در جامعه میشود.
مخاطبین این نوع کسبوکارها
گستره این افراد بسیار زیاد است، از استادکاران رشتههای مختلف که از قبل هنر خود میتوانند کسبوکاری را ایجاد کنند تا زنان سرپرسرست خانوار و جوانانی که از سرمایه اندک مالی برخوردارند و حتی معلولان میتوانند با تکیهبر خلاقیت، ابتکار و توان شخصی به این نوع کسبوکار رویآورند تا درنهایت مهارت لازم بهمنظور ورود به بازارهای بزرگ را کسب نمایند. بنابراین میزان اشتغالی که این نوع کسبوکار ایجاد میکند با توجه به کمهزینهتر بودن و در برگیری مخاطبین مختلف بیشتر خواهد بود.
وضعیت دیگر کشورها
آلمان این روش را از طریق همکاری افراد واسطه با کارفرمایان تولیدی از قرن چهاردهم میلادی دنبال کرده است. تایوان با بهرهگیری از شیوههای نوین آموزش بهخصوص آموزش از راه دور توانسته کشورش را در این زمینه توانمند نماید. کشور چین باهدف تصرف بازار تجارت جهانی مدل کسبوکارهای خانگی را که ازجمله موفقترین مدلهای تولیدی برای کاهش هزینههای تولید و سایر هزینههای سربار بشمار میرود، سرلوحه برنامه اقتصادی کشورش قرار داده است.[1]
موانع رونق کسبوکارهای خرد
در این نوع کسبوکار آنچه میبایست موردتوجه قرار گیرد تسهیل گری در مراحل مختلف است. مرحله اول که میتوان به آن پرداخت، مرحله راهاندازی یک کسبوکار است در این مرحله قوانین و سیاستهای مربوطه میتواند دستوپا گیر و یا راه گشا باشد. پس از ثبت قانونی و در صورت توانمندی پرداخت هزینههای مکان (یکی از معضلات این شرکتها گرانی اجاره است) در مرحله بعد به توسعه کار خواهد رسید. حال این شرکتهای نوپا درگیر مسائلی همچون سازماندهی، تعریف مأموریتها، بازارهای هدف و تشکیل گروههای مؤثر خواهند بود. تأمین منابع مالی ارزانقیمت مشکل دیگری است که بعد از تأمین سرمایه اولیه جهت توسعه کار شرکتهای نوپا را درگیر خود میکند و این مسیر به دلیل طولانی و پرهزینه بودن دسترسی به وام نمیتواند بهراحتی طی گردد.
جمعبندی
پرداختن به کسبوکارهای خرد به دلیل فراگیر بودن مخاطبین و کمهزینه بودن به نسبت دیگر نوع کسبوکارها میتواند به رونق اقتصادی کمک نماید. این مهم بهخصوص در ایران به دلیل گستره جغرافیایی (تنوع اقلیم و فرهنگها) و درنتیجه وجود حرفهها و محصولات متنوع از ظرفیت بیشتری برخوردار است. لزوم بهرهگیری از این ظرفیت همانطور که تجربههای بینالمللی نیز مؤید این موضوع است، با تأکید بر مردمی شدن اقتصاد بیش از بیش نمایان میگردد. در این میان رفع موانع این نوع کسبوکار با راهاندازی مراکز مشاوره و راهبری این حوزه و نیز در اختیار قرار دادن مکانهایی با اجارهبهای پایینتر به کارگاههای نوپا میتواند این انگیزه را در دیگر کارآفرینان نیز ایجاد کند تا دست به راهاندازی کسبوکار متناسب با فضای زندگی و مهارتهای خود داشته باشند
[1] News.bazarekar.ir