آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه گفت: گزارشی که وزیر علوم از وضعیت و عملکرد آموزش عالی در کشور ارائه دادند، بسیار امیدوارکننده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، صبح امروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه در سفر استانی خود به قم با آیت الله مکارم شیرازی دیدار کردند.
در این دیدار آیت الله ناصر مکارم شیرازی با بیان اینکه دانشگاه یکی از ارکان کشور است و بسیاری از مسائل کشور، حول محور دانشگاه رقم میخورد، اظهار داشت:مطلوب بودن دانشگاه، منوط به دو چیز است؛ اول اینکه علم به عنوان علم دنبال شود و نگاه درآمدی نداشته باشیم؛ در حوزههای علمیه این اتفاق رخ داده است و باید این فرهنگ در دانشگاه نیز جا بیفتد.
وی افزود: نکته دوم این است که گردآوری زیاد ارزشی ندارد و باید به دنبال نوآوری باشیم، گردآوری علم و تجربه دیگران خوب است، ولی باید به دنبال نوآوری در علوم باشیم و به عنوان پیشرو در علوم شناخته شویم.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: دانشگاه باید با نیازهای ملموس مردم ارتباط داشته باشد؛ نباید اینگونه باشد که دانشجویان خزینهای از علم باشند، ولی نتوانند مشکلی را از جامعه حل کنند. باید یک رابطه بین علوم دانشگاهی و حل مشکلات جامعه ایجاد و تقویت شود تا مردم ضرورت وجود دانشگاه در جامعه را حس کنند.
وی تصریح کرد: دانشجویان نباید جناحی عمل کنند؛ باید رویکرد دانشجویان حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و انجام انتقادات سازنده در راستای پیشرفت کشور باشد؛ دانشجویان حق دارند در مسائل سیاسی ورود کنند و انتقاد مستدل، منطقی و مودبانه داشته باشند، ولی باید مراقبت شود تا حمایتها جناحی نشوند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: ما کشور اسلامی هستیم و باید دانشجویان با مسائل اسلامی و اخلاقی آشنایی پیدا کنند؛ عدم آشنایی با مسائل اخلاقی باعث میشود برخی جوانان پس از تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند و تعهدی به کشور خود نداشته باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: آشنایی با مسائل دینی و اخلاقی باعث میشود که توجه به مادیات و تعلقات دنیایی کاهش پیدا کند؛ باید دانشجویان با مباحث و مفاهیم قرآنی آشنا شوند تا درک درستتری از مسائل اجتماعی و اخلاقی داشته باشند.
وی گفت: معتقد هستیم که بر آمریکا پیروز خواهیم شد، زیرا رییس جمهور آمریکا دچار اوهام است و سرمایه او نیز دروغ است و با این اوهام قطعا شکست خواهد خورد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مذاکره چند شرط دارد، عنوان کرد: اولین شرط مذاکره اعتماد متقابل است و با آمریکا که بدعهد است و به اصول و قرارداد خود پایبند نیست نمیشود مذاکره کرد. همچنین نمیشود با فشار آوردن، ایران را وادار به مذاکره کرد؛ تحریم، اسلحه انسانهای ضعیف است و نشانه ضعف آمریکا است.
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مدت زیادی مذاکره انجام شد و نتیجه آن نیز برجام بود، ولی آمریکا اعلام کرد که یک طرفه خارج میشوم؛ باید گفت: به جهنم که خارج میشوید.
تحصیل چهار میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور/ فعالیت ۲۵۰ کانون قرآن و عترت در دانشگاهها همچنین در این دیدار منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از عملکرد وزارت علوم و پیشرفتهای علمی کشور ارائه کرد.
غلامی در دیدار با آیتالله ناصر مکارم شیرازی، با بیان اینکه بخش مهمی از مجموعه آموزش عالی کشور در وزارت علوم متمرکز است، گفت: حدود ۴ میلیون دانشجو در رشتهها و مقاطع مختلف در کشور مشغول تحصیل هستند که نیمی از آنها در دانشگاههای دولتی و مابقی در سایر دانشگاهها تحصیل میکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه بهطور متوسط ۴۶ درصد دانشجویان کشور دختر هستند، اظهار داشت: ازنظر توزیع دانشگاهها و دسترسی به مراکز علمی در وضعیت مناسبی قرار داریم.
وی با اشاره به طرح ساماندهی دانشگاهها در کشور گفت: تقویت و مأموریت پیدا کردن دانشگاههای کوچک در شهرستانها در دستور کار هست که فعالیت تخصصی آنها آغاز شده است.
غلامی بابیان اینکه گروههای برنامهریز در حوزه تحول در علوم انسانی، جریان مستمری برای بهبود منابع درسی در کشور ایجاد کردهاند، گفت: در حوزه آموزش قرآن نیز رشتههای مختلف علوم قرآنی تا دوره دکترا در دانشگاههای کشور بهصورت تخصصی تدریس میشوند.
وی با اشاره به ایجاد ۲۵۰ کانون قرآن و عترت در دانشگاهها افزود: کانون مهدویت و هیئتهای دانشجویی ازجمله نهادهای فعال در دانشگاههاست که به دنبال تکمیل اوقات آزاد دانشجویان میباشند.
غلامی، بابیان اینکه وزارت علوم، ارتقای جایگاه علمی کشور را بهپیش میبرد، ادامه داد:مقام معظم رهبری همواره به افزایش تولید علم در کشور تأکید دارند که در این زمینه افزایش بودجه علمی و توجه به ارتقای شاخصهای علمی کشور در دستور کار است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ازنظر علمی در رتبه ۱۶ دنیا قرار گرفته است گفت: در رشتههای جدید مانند نانو و زیستفناوری ایران به ترتیب در جایگاه ششم و هشتم دنیا قرار دارد و تمام این دستاوردها پس از انقلاب اسلامی بهدستآمده است.
غلامی، ساماندهی و ارتقای کیفی مراکز آموزشی، تقویت ارتباط دانشگاهها با جامعه و رفع نیازهای جامعه را بهعنوان اولویتها وزارت علوم دانست و گفت: رسیدگی به آسیبهای اجتماعی، رفع نیازهای اساسی جامعه، ایجاد ارتباط قوی با صنایع و عقد قرارداد میان دانشگاهها و واحدهای صنعتی ازجمله اولویتهای وزارت علوم است.
وزیر علوم بابیان اینکه اساتید دانشگاهی که به رفع نیاز صنعت و آسیبهای اجتماعی توجه دارند، مورد تشویق و حمایت بیشتر قرار میگیرند، گفت: کاهش مشغلههای دانشجویان، توجه به آموزش مهارتهای شغلی به دانشجویان و دور ساختن مباحث تنشزای سیاسی ازجمله اموری است که در سالهای اخیر وزارت علوم بر آنها تکیه کرده است.
وی افزود: نشستها و جلسات سخنرانی، مناظره و کرسیهای آزاداندیشی در دو سال گذشته، رشد بسیار چشمگیری در دانشگاهها داشته است و این در حالی است که با مدیریتهای صورت گرفته، این جلسات با کمترین تنش برگزار شده است.