دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با تأکید بر لزوم تجدید ارزیابی دارایی شرکتهای خودروساز پیش از واگذاری، گفت: برخی شرکتهای قطعه ساز که بیشترین مصرف ارز را داشته اند، به نهضت داخلی سازی دهن کجی کرده و در آن شرکت نکرده اند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مازیار بیگلو در یک نشست خبری اظهار داشت: برخی شرکتهای قطعه ساز که بیشترین مصرف ارز را داشته اند به نمایشگاه داخلی سازی و نهضت داخلی سازی دهن کجی کرده و در آن حاضر نشده اند؛ در مقابل در جای دیگری اعلام میکنند که میخواهند خودکفا شوند، در حالی که اولین جا برای اعلام این قضیه، نمایشگاه داخلی سازی است.
وی ادامه داد: اگر نهضت داخلی سازی قبلا پیگیری شده بود، حالا پول مردم دست قطعه ساز بلوکه نبود که نتوانند خودروی خود را تحویل بگیرند.
وی تأکید کرد: قطعه سازی که بیشترین ارزبری را دارد باید بیشترین همکاری را بابت داخلی سازی داشته باشد، نه اینکه به نهضت داخلی سازی دهن کجی کند؛ در این مورد وزارت صنعت باید پیگیر باشد.
* خودروسازها نباید قبل از تجدید ارزیابی واگذار شوند
بیگلو در ادامه با تاکید بر لزوم بررسی تجربه خصوصی سازی در کشور، گفت: سهام خودروسازان نباید به ثمن بخس واگذار شوند بلکه باید با قیمت روز عرضه شوند، نه اینکه شرکتی که قیمت واقعی اش ۵ تا ۶ برابر است، بدون تجدید ارزیابی واگذار شود.
وی در ادامه با اشاره به مطالبات ۲۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان، اظهار داشت: ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان از این مطالبات، سررسید شده یعنی معادل همان رقمی که قرار بود از طریق بانک مرکزی به صنعت خودرو تسهیلات پرداخت شود.
وی همچنین در واکنش به انتقادات مطرح شده در مورد عدم کاهش قیمت خودرو در پی پایین آمدن نرخ ارز نیز گفت: ما مجاز به استفاده از ارز سنا نبودیم و مبنای محاسبه قیمت مواد اولیه قطعه سازان، ارز نیمایی است که قیمتش بالا رفته و به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
* داخلی سازی پژو ۳۰۱ به ۸۰ درصد میرسد
بیگلو در ادامه در مورد وضعیت داخلیسازی قطعات پژو ۳۰۱ به خبرنگار فارس گفت: تولید این خودرو با ۶۰ درصد خودکفایی در قطعات آغاز شده به راحتی تا پایان سال به داخلیسازی ۸۰ درصدی دست خواهیم یافت.
وی توضیح داد: قطعاتی که بر روی خودروهای به نمایش گذاشته شده در روز افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ کار شده بود یا از تولید داخل و یا از قطعات سیکیدی وارداتی تأمین شده بود، به عبارتی قطعاتی که بر روی پژو ۳۰۱ موجود در خط تولید نصب شده بود صرفاً تولید داخل نبودند.
وی افزود: تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ هنوز آغاز نشده و فقط خط تولید این خود را به بهره برداری رسیده است.
دبیر انجمن قطعه سازان وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ قطعه ساز در خودکفایی ۶۰ درصدی پژو ۳۰۱ نقش دارند، افزود: اکثر قطعات پژو ۳۰۱ قطعات جدید است، زیرا این خودرو دارای پلت فرم جدیدی است که نیازمند قطعات با تکنولوژی جدید است. به همین دلیل قطعات مشترک زیادی با خودروهای دیگر ندارد.
به گفته وی، نمونههای اولیه قطعات پژو ۳۰۱ از شهریورماه به خودروسازان تحویل داده میشود تا بررسی و تستهای لازم انجام شود و پس از تأیید نهایی در بهمن ماه، تولید این خودرو از اسفند امسال آغاز شود.
وی در ادامه در مورد داخلی سازی کامپیوتر خودرو نیز به فارس گفت: در حال حاضر سه تأمین کننده اصلی برای این قطعه در کشور وجود دارد، ولی به دلیل اینکه یک قطعه هایتک (با تکنولوژی بالا) محسوب میشود، تولیدش وابستگی زیادی به واردات دارد.
بیگلو تصریح کرد: یکی از تامینکنندگان وابستگی کمتری به واردات دارد، ولی وابستگی دو تأمینکننده دیگر بیشتر است.
وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده در این مورد با وزارت دفاع، اظهار داشت: مشکل اصلی تولید ایسییو مربوط به تأمین آیسیهایی است که بر روی برد این قطعه نصب میشوند. طبق قراردادهای منعقد شده این آیسیها در ایران تولید میشوند و تولید ای. سی. یو از سال آینده با خودکفایی بالاتری صورت خواهد گرفت.