
کد خبر:۷۸۰۷۰۷
معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش:
میانگین ساعتهای آموزشی در ایران بالاست
معاون توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش با بیان اینکه میانگین جهانی ساعتهای آموزشی ٨هزار ساعت است، اما در ایران این میانگین ۱۲هزار و ۹۰۰ساعت است، گفت: سنگینی وحجم برنامههای درسی بررسی میشود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی الهیار ترکمن در نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با کارکنان معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای انجام شده در بخشهای مختلف مالی، نیروی انسانی و رفاه، اظهار کرد: محور اول فعالیتها؛ انجام امور محوله، وظایف و امور جاری است که به طور مثال در بخش بودجه بدهیهای سال گذشته، پرداخت معوقات و مطالبات سال گذشته، پاداش پایان خدمت و کسری اعتبار سال ٩٨، در واحد امور مالی اجرای دستورالعملهای دولت، نظام یکپارچه مدارس و تأمین ارز مدارس خارج از کشور است.
وی افزود: در بخش توسعه منابع؛ ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات یکپارچهسازی قراردادها و کاربرد بهینه IT در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی؛ مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمانهای آموزشی انجام میشود.
الهیار خاطرنشان کرد: یکی از فعالیتهای معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیبشناسی به آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: محور دوم اقدامات آسیبشناسی سه دهه گذشته آموزش و پرورش است لذا در این راستا به دو عامل رسیدیم که بهشدت آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرارداد ه. است: عامل اول؛ نگاه معلول محور به مسائل و عامل دوم؛ اتخاذ راهکارهای موقت به جای راهکارهای اساسی و دراز مدت است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبرداد و تصریح کرد: به دلیل الزام تبعیت آموزش و پرورش از قوانین نمیتوانیم راههای دیگری در امور را پیگیری کنیم و تکثر قوانین باعث شده است که قوانین در تضاد همدیگر قرار بگیرند، به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش و پرورش حرکت کنیم که تمام سازوکارهای مورد نیاز بهصورت قانونی و منظم شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی ساعتهای آموزشی ٨ هزار ساعت است، اما در ایران این میانگین ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است، گفت: سنگینی و حجم برنامههای درسی از حوزههای مختلف مورد بررسی است لذا با توجه به اینکه یکی از زیر نظامهای سند تحول بنیادین زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد چراکه علاوه بر آموزش دروس باید به آموزشهای مهارتی هم پرداخته شود.
الهیار خاطرنشان کرد: ساختار پراکنده آموزش و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده است و در همین راستا باید ساماندهی مدارس کوچک مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار بگیرد.
وی از کسری منابع بودجهای خبر داد و اظهار کرد: راهکارهای عملی برای خروج آموزش و پرورش از چالشهای موجود را مورد بررسی قراردادهایم؛ وابستگی آموزش و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدفگذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع در پایان گفت: پیشنهاد ما در معاون ت. برنامه ریزی و توسعه منابع تلاش و برنامهریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است و در همین راستا در معاونت پروژهای را آغاز کردیم که در آن کلیدواژههای سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آنها تعریف عملیاتی ارائه میدهیم.
وی افزود: در بخش توسعه منابع؛ ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات یکپارچهسازی قراردادها و کاربرد بهینه IT در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی؛ مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمانهای آموزشی انجام میشود.
الهیار خاطرنشان کرد: یکی از فعالیتهای معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیبشناسی به آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: محور دوم اقدامات آسیبشناسی سه دهه گذشته آموزش و پرورش است لذا در این راستا به دو عامل رسیدیم که بهشدت آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرارداد ه. است: عامل اول؛ نگاه معلول محور به مسائل و عامل دوم؛ اتخاذ راهکارهای موقت به جای راهکارهای اساسی و دراز مدت است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبرداد و تصریح کرد: به دلیل الزام تبعیت آموزش و پرورش از قوانین نمیتوانیم راههای دیگری در امور را پیگیری کنیم و تکثر قوانین باعث شده است که قوانین در تضاد همدیگر قرار بگیرند، به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش و پرورش حرکت کنیم که تمام سازوکارهای مورد نیاز بهصورت قانونی و منظم شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی ساعتهای آموزشی ٨ هزار ساعت است، اما در ایران این میانگین ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است، گفت: سنگینی و حجم برنامههای درسی از حوزههای مختلف مورد بررسی است لذا با توجه به اینکه یکی از زیر نظامهای سند تحول بنیادین زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد چراکه علاوه بر آموزش دروس باید به آموزشهای مهارتی هم پرداخته شود.
الهیار خاطرنشان کرد: ساختار پراکنده آموزش و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده است و در همین راستا باید ساماندهی مدارس کوچک مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار بگیرد.
وی از کسری منابع بودجهای خبر داد و اظهار کرد: راهکارهای عملی برای خروج آموزش و پرورش از چالشهای موجود را مورد بررسی قراردادهایم؛ وابستگی آموزش و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدفگذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع در پایان گفت: پیشنهاد ما در معاون ت. برنامه ریزی و توسعه منابع تلاش و برنامهریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است و در همین راستا در معاونت پروژهای را آغاز کردیم که در آن کلیدواژههای سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آنها تعریف عملیاتی ارائه میدهیم.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
همش حرفهای آماری!!!! کشوری که توی تلویزیون اعلام میکنه حقوقهای معوقه فرهنگیان واریز شد دیگه حساب کار آموزش بیاد دستتون!!!!
پاسخ