در بین بیماریهای خاص، «ام اس» شرایط ویژه تری دارد. از آن جایی که این بیماری، یک بیماری مربوط به مغز و اعصاب است؛ برای دانشجویانی که از این بیماری رنج میبرند، شرایط دشوارتری به وجود میآید.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ بسیاری از اوقات از پدر و مادر خود شنیده ایم که چرا درس نمیخوانی؟ مگر مشکلی داری؟ همه امکانات مهیاست و دغدغهای نیز نداری؛ دیگر درس نخواندن جایز نیست. اما همه اوقات این چنین نیست. گاهی برخی از دانشجویان با مشکلاتی مواجه اند که درس خواندن برایشان سخت است؛ به طوری که اگر خیلی از افراد دیگر جای آنها بودند درس و دانشگاه را به کل فراموش کرده و به سمت دیگری میرفتند.
یکی از این مشکلات طاقت فرسا داشتن بیماری است. آن هم بیماریهای خاص که درمان آن سخت بوده و شرایط روحی خاصی را میطلبد. در بین بیماریهای خاص، «ام اس» شرایط ویژه تری دارد. از آن جایی که بیماری ام اس یک بیماری مربوط به مغز و اعصاب است و مسائل روحی و روانی روی آنها اثر فراوانی دارد، برای دانشجویانی که از این بیماری رنج میبرند شرایط دشوارتری به وجود میآید.
در بیماری ام اس به تدریج لایههای خارجی نورونهای عصبی درون بدن از بین میرود وهمچنین باعث ایجاد پلاک ها و لکههایی در مغز و نخاع میشود؛ یکی از مهمترین عوامل پیشرفت این بیماری را میتوان اضطراب، استرس و ناراحتیهای وارد به یک مبتلا به ام اس دانست و لذا هر فرد مبتلا باید این سه عامل را از خود دور بدارد که شرایط خاص دانشجو که همواره اضطرابهای امتحانی و درسی را با خود همراه دارد، باعث شده دانجویان مبتلا سختتر با این بیماری بجنگند.
پس از بیماری انگیزه ام ۲ برابر شد ابتدا به سراغ یکی از دانشجویان دانشگاه بجنورد مبتلا به این بیماری رفتیم تا پای درد دل هایش بنشینیم. این دانشجو که تمایلی به انتشار نامش ندارد بیان میکند: خوشبختانه با رشد علم در کشورمان و وجود داروهای این بیماری، روند رو به رشد ام اس را میتوان کنترل و حتی برای مدتی خاموش کرد.
وی میافزاید: از زمانی که متوجه وجود این بیماری شدم تا مدت زمانی کوتاهی نتوانستم با آن کنار بیایم، ولی آهسته توانستم با این بیماری کنار آمده و این بیماری را مانند مابقی بیماریهای لاعلاج به عنوان یک بخش از زندگی خودم بدانم و سعی کنم زندگی خودم را با نشاطتر از قبل ادامه دهم و همچنین تلاشم را برای حفظ سلامتی دوچندان کنم.
این دانشجوی باانگیزه به کمکهای مرکز مشاوره دانشگاه اشاره میکند و تصریح میکند: در این مدت کمکهای بسیار خوبی از مرکز مشاوره دانشگاه دریافت کرده ام؛ از وجود مشاوران بهره برده ام و نیز از لحاظ هماهنگی با اساتید در زمینههای مختلف اتفاقات مناسبی رقم خورده است.
اساتید شرایط را درک کنند وی برگزاری نشستهایی برای تغییر دیدگاه دانشجویان در برخورد با بیماران ام اس و مراسم همراهی دانشگاه با دانشجویان مبتلا به ام اس را دیگر کمکهای دانشگاه میداند و معتقد است گاهی اوقات نگاههای اطرافیان آزار دهنده است و در این رابطه ادامه میدهد: برخی مهربانی و کمکها از سر لطف و دلسوزی است، اما ما احتیاجی به این محبت و دلسوزیها نداریم؛ ما نیاز داریم که با محدودیتهایی که برای ما پیش میآید، بیشتر درک مان کنند.
با توجه به اهمیت داشتن آرامش روانی و دوری از هرگونه استرس در این بیماران، نقش اساتید خصوصا در بازه امتحانات بسیار کلیدی است. این دانشجو از همکاری اساتید ابراز رضایت میکند، اما گلههایی نیز دارد و تاکید میکند: خوشبختانه اساتید با درک شرایط همکاری لازم را انجام میدهند، اما بیشتر دغدغه ما، در نزدیکی امتحانات است، زیرا استرس، اضطراب و فشار زیادی بر ما وارد میشود که متاسفانه برخی از اساتید بیماری را مشکل خود ما میدانند و به ما کمکی نمیکنند نمیکند.
دولت در هزینهها کمک کند هزینههای بالای این بیماری مشکل دیگریست که بیماران با آن مواجه اند. دانشجوی دیگری که با این بیماری درحال جنگ بود، از مشکلات مالی در تهیه داروهای این بیماری میگوید.
وی معتقد است انجمن حمایت از بیماران ام اس بخشی از هزینهها برای دریافت داروها را تقبل میکند، اما این تمام ماجرا نیست. هزینههای بالای خدماتی مثل ام آر آی و آزمایشات متعددی که باید در مدت معین انجام شود نیز قابل توجه است.
این دانشجوی دختر در پایان میگوید: هم چنین برای تهیه داروهای مکمل هیچ گونه تعهد بیمهای وجود ندارد؛ دولت باید با ایجاد پوشش بیمه گسترده برای داروها و خدمات پزشکی و درمانی به کمک ما مبتلایان ام اس بیاید.
خدمات دانشگاه بجنورد به بیماران نسائیان، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه بجنورد از شناسایی دانشجویان مبتلا به بیماری ام اس دانشگاه خبر میدهد و بیان میکند: در صورتی که خود افراد تمایل داشته باشند خدمات مشاورهای و بهداشتی به دانشجویان ارائه میدهیم. به عنوان مثال در ایام امتحانات با آنها ارتباط داریم تا مشکلی برایشان پیش نیاید.
نسائیان به ارائه خدمات رفاهی بیشتر نیز به این دانشجویان اشاره میکند و تصریح میکند: از مرکز با اساتید این دانشجویان در ارتباط هستیم و شرایط دانشجو را به آنها اطلاع میدهیم تا اساتید شرایط آنها را در نظر بگیرند.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه بجنورد در پایان با اشاره به اجرای برنامه پایش سلامت جسم و روان توسط دانشگاه بیان میکند: در ابتدای ورود دانشجو به دانشگاه، این پایش انجام میشود و از بیماریهای دانشجویان مطلع میشویم مگر این که خود دانشجو بیماری را مخفی کند.