هنر و رسانه همواره مسیری مناسب برای تبلیغ و اقناع پیرامون یک آرمان و یا مکتب فکری فرهنگی بوده اند. از سویی دیگر تشکلهای دانشجویی و فرهنگی در دانشگاهها و مساجد از اصلیترین هستههای مقاومت و ترویج تفکر انقلاب اسلامی به شمار میروند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هنر و رسانه همواره مسیری مناسب برای تبلیغ و اقناع پیرامون یک آرمان و یا مکتب فکری فرهنگی بوده اند. از سویی دیگر تشکلهای دانشجویی و فرهنگی در دانشگاهها و مساجد از اصلیترین هستههای مقاومت و ترویج تفکر انقلاب اسلامی به شمار میروند. این تشکلها همواره از هنرهای رسانهای برای تبیین و تعمیق تحلیلها و رویکردهای خود بهره میگیرند. اما در این بین از برخی رسانهها مانند نشریه مکتوب استفاده بیشتری صورت گرفته و ظرفیت برخی رسانهها نیز مغفول واقع شده است. مجله صوتی آنلاین یا به عبارتی مجله رادیویی آنلاین یکی از رسانههایی است که با توجه به تسهیل دسترسی مخاطبان و کاربران به فضای مجازی به ویژه از طریق تلفنهای همراه میتواند ابزاری مناسب برای ارتباط با مخاطبان پیامهای فرهنگی و انقلابی باشد.
یک ظرفیت ترویجی برای تشکلهای دانشجویی
اما در تولید یک مجله رادیویی آنلاین میبایست چه نکاتی را در نظر داشت؟ امروزه کاربران فضای مجازی و به ویژه پیام رسانهای اجتماعی موبایلی، مانند مخاطبان سنتی رسانههای جمعی همچون تلویزیون، رادیو و مطبوعات نبوده و تمایل دارند پیامهای رسانهای را در قالبی کوتاه و گویا دریافت کنند. امری که در دورانی که فست فود غذای غالب شهرهای مدرن است، از آن به عنوان «پیام ساندویچی» نام برده میشود و کنایهای است به یک واقعیت اجتماعی به نام «حوصله کمِ مخاطب امروزی» برای برقراری ارتباط با پیام طراحی و تولید شده توسط برنامه ساز و یا روزنامه نگار.
یک ایده خوب برای فعالین مردمی به ویژه فعالان دانشجویی و فرهنگی، ساخت مجله صوتی آنلاین یا پادکست با دوره انتشار متناوب و مخاطب شناسی هدفمند است. در دوران کنونی ضبط، ترکیب و تدوین کلام و موسیقی توسط تلفنهای همراه هوشمند امکان پذیر بوده و سازندگان میتوانند پس از تولید، این پادکستها را در فضای مجازی بارگذاری کنند. متناسب سازی برای توزیع.
اما در توزیع این مجله رادیویی میبایست به یک نکته مهم توجه داشت؛ کارکردی که دیروز قیمت خرید در روزنامهها و یا حق اشتراک در تلویزیونهای کابلی داشت، امروز ترافیک اینترنت در دانلود مطالب و محتواها دارد. به گونهای که برای اکثر مخاطبان مهم است چقدر از حجم اینترنت خود را در تلفن همراه و یا هر پلتفرم آنلاین دیگری برای دانلود یک مجله صوتی و یا پادکست هزینه میکنند. از سویی دیگر مدت زمان دانلود یک فایل صوتی نیز برای مخاطب مهم است. مخاطبی که هر چند ثانیه در معرض عرضه و تخاطب با یک پیام رسانهای جذاب از رسانههای دیگر است. بنا براین در تولید پادکست، مجله صوتی و یا رادیوی اینترنتی، در کنار توجه به مدت زمان کوتاه کل فایل، حجم کم آن نیز به گونهای که به کیفیت صدا ضربه نزند امری مهم است.
کدگذاری جذابیت در محتوا و ارائه
قلاب در برنامه سازی یک استعاره است که از مهارت ماهیگیری قرض گرفته شده است، این مفهوم اشاره به آن دارد که همانطور که یک ماهیگیر برای صید ماهی از قلاب و طعمه برای جذب ماهی بهره میگیرد، یک برنامه ساز رادیویی و یا یک روزنامه نگار نیز میبایست هنگام طراحی و تولید برنامه و یا گزارش خود به عنصر جذابیت و کشش برای مخاطب به گونهای که بتواند او را با برنامه خود همراه سازد، داشته باشد.
امروزه برنامه ساز فرصت کمی برای این کار دارد و از قانون با عنوان ۸ ثانیه سخن گفته میشود، به این معنا که مخاطب پیچ و یا کنترل رادیو را به دست میگیرد و کانال به کانال میگردد و روی هر شبکه مدتی تامل میکند و در صورتی که برنامهای که در حال پخش است جذابیت لازم را برای او نداشته باشد به سراغ کانال بعدی میرود و یا اصلا رسانه خود را عوض میکند، مثلاً رادیو را خاموش نموده و سری به شبکههای اجتماعی میزند و یا روزنامه روی میز را مطالعه میکند.
گفته میشود اکنون برنامه سازها به طور میانگین تنها ۸ ثانیه فرصت دارد مخاطب را جذب کنند (قانون ۸ ثانیه طلایی)، عنصر ریتم در برنامه سازی و پرهیز از تولید برنامههای خطی و بدون فراز و فرود از راهکارهای مهم در جذب و حفظ مخاطب است.
امروزه نرم افزارهای موبایل پایه بسیاری هستند که قادرند صداهای ضبط شده را با موسیقی و افکتهای صوتی ترکیب و تدوین نموده و یک مجله رادیویی را خروجی دهند؛ بنابراین فعالین فرهنگی اگر برای تولید فیلم مستند، داستانی و یا مجله خبری تحلیل با دشواریهایی همراه هستند، میتوانند با یک تلفن همراه به ضبط گفتگوها و تحلیلها پرداخته و با توجه به قابلیت توزیع بدون مرز در رسانههای اجتماعی و فضای مجازی، صدای خود را به گوش مخاطب هدف و مخاطب عامه برسانند.