وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در اواخر دهه ۸۰ تحول در به کار گیری نتایج علمی حاصل از پژوهشها را شاهد بودیم و که در حال حاضر ۴۳ پارک علمی و فناوری و ۱۹۶ مرکز رشد ماحصل این پژوهشهاست.
به گزارش خبرگزاری خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد گفت: در چهل سال انقلاب ما سعی بر آن داشتیم که آموزش عالی کشور را از نو بسازیم و ساختیم.
غلامی مطرح کرد: در دهه اول وزارت علوم وظیفه تربیت و آموزش نیروی انسانی را برعهده داشته و به یاری خدا توانستیم تا اواسط دهه ۷۰ تمام این نیازها را بر طرف کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در دوره دوم بحث تحصیلات تکمیلی بود که در کنار آن علی رغم مخالفهای عده ای، مسائل پژوهشی نیز صورت گرفت که این خود یک شان است برای کشور ما که به مسائل علمی روز توجه میکند.
وی گفت: در اواخر دهه ۸۰ تحول در به کار گیری نتایج علمی حاصل از همان پژوهشها را شاهد بودیم و که در حال حاضر ۴۳ پارک علمی و فناوری و ۱۹۶ مرکز رشد ماحصل این پژوهشها است.
غلامی اظهار کرد: از دور هم آمدن تخصصهای دانشگاهی حدود ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان به وجود آمده است که همه این دست آوردها نتیجه همان پژوهشهایی است که در دوره دوم تحول وزارت علوم صورت گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: با توجه به شعار امسال که حمایت و رونق تولید داخلی است، دانشگاههای کشور به این امر توجه ویژه داشتند و به یاری خدا درآینده شاهد دست آوردهای تحقق این شعار خواهیم بود.
وی در ادامه و با اشاره به اخلاق مداری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: اخلاق حرفهای در دانشگاه اعم از اخلاق پژوهشی و آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.
غلامی بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد بی اخلاقیها در حوزه آموزش و پژوهشی بودیم که شان و شخصیت آموزش عالی کشور را زیر سوال برد و با آمدن قانون مقابله با تقلب علمی شاهد کاهش چشم گیر این نوع بی اخلاقی بوده ایم.
وزیر علوم ادامه داد: این نوع بی اخلاقیها باعث شد تا آن دسته از کسانی که مخالف رشد علمی جمهوری اسلامی بودند فرصت مخدوش کردن چهره علمی کشور را به دست آورند.
وی ضمن اشاره با کاهش استقبال از رشتههای علوم پایه گفت: رشتههای علوم پایه به شکل نگران کنندهای دچار آسیب شده و دلیل آن عدم استقبال افراد مستعد در این رشته است.
غلامی افزود: خانوادهها باید نگاه اقتصادی به باقی رشتهها را کم کنند و به علاقه و استعداد افراد نیز توجه کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: همین مشکل در مورد رشتههای علوم انسانی نیز وجود داشت که با طرحهای اجرا شده در ده سال اخیر شاهد استقبال بیشتر از این رشته بوده ایم.
غلامی با تاکید بر ساماندهی تحصیلات تکمیلی یادآور شد: ساماندهی و سازماندهی پایان نامههای تحصیلات تکمیلی به لحاظ موضوعی باید صورت بگیرد و اینگونه نباشد که یک استاد بدون مطرح کردن چند سوال راهبردی باعث از بین رفتن سرمایهها شود.
وزیر علوم در ادامه افزود: در این صورت میتوانند در سالهای بعد از آن در جهت رفع موضوعات کشور استفاده لازم را از این تحقیقات و پایان نامهها کرد و در غیر این صورت به جز اتلاف سرمایه چیزی نخواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان صحبتهای خود اظهار کرد: کنترل ظرفیت تحصیلات تکمیلی باید به نحوی باشد که هسته نیازمندیهای علمی دور نباشد.