وزیر آموزش و پرورش در نخستین مراسم خود با روایتی از عضویتش در انجمنهای اسلامی گفت: افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه آذربایجان شرقی باشم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین مراسم خود با روایتی از عضویتش در انجمنهای اسلامی گفت:افتخار این را داشتم از سال ۵۸ با حکمی از سوی آیت الله مدنی شهید محراب نماینده ایشان در اتحادیه آذربایجان شرقی باشم.
وی گفت: یکی از دستاوردهای تعلیم و تربیت، دستیابی به سند تحول بنیادین است. این سند ذخیره بسیار ارزشمندی است که محصول اندیشه و تفکر صاحب نظران دینی و تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم اگر تلاش و تکاپوی ما برای اجرایی کردن این سند به نحو شایسته به انجام برسد میتواند به عنوان الگویی برای تعلیم و تربیت لااقل در کشورهای اسلامی مورد توجه باشد.
حاجی میرزایی گفت: تعلیم و تربیت تلاشهای باارزشی را در طی دهههای مختلف انجام داده است، اما تدوین سند نشانه این است که در دستیابی به تعلیم و تربی توفیق زیادی نداشتیم و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.
او ادامه داد: یکی از مفاهیم مهم سند و برنامه درسی تنوع بخشی به محیطهای یادگیری است محیط یادگیری تنها کلاس مدرسه نیست، پشت دربهای کلاس و مدرسه روابط میان دانش آموزان در یک محیط گسترده یادگیری شکل میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از این یادگیریها در سطوح مختلف شاید پایدارتر و اثرگذارتر از یادگیریهای رسمی کلاس درس باشد. همه هستی عرصه یادگیری و ایات الهی است این هنر ماست از این عرصهها در جهت تحقق اهداف استقاده کنیم.
او افزود: تشکلهای دانش اموزی و به ویژه انجمنهای اسلامی جایگاه مهمی برای پیگیری و تحقق اهداف مهم دارند محیطهای یادگیری یکسان نیستند برخی ویژگیهای متمایزی دارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شاید بتوان برخی ساحتها را در محیطهای فردی تربیت تقویت کرد و، اما ساحت اجتماعی نیازمند روابط و تکمیل شدن با دیگران است هرچه بیشتر تقویت شود ظرفیت ذهنی دانش آموزان بیشتر افزایش مییابد.
او افزود: متاسفانه به خاطر اسیبها در شرایط خوبی نیستیم برای درمان و شناسایی آنان باید کارهایی انجام دهیم تا بتوانیم محیط اموزش را مصونیت ببخشیم، اما هیچ راهی معتبرتر از این نیست که از ظرفیت دانش آموزان و تشکلهای دانش آموزی برای مصونیت بخشی به نسل نو استفاده کنیم.
حاجی میرزایی افزود: تشکلهای دانش آموزی داوطلبانه و آگاهانه است که شرایط جذاب تری را برای اثرگذاری برقرار میکند انجمن از دیرباز در طول انقلاب اسلامی سابقه درخشانی دارد.
او افزود: انجمنها نباید به عنوان حاشیه و مجموعه بیرون نظام اموزشی تعریف شود چراکه بخشی از فرایند اموزشی اند و رکنی از ارکان تعلیم و تربیت، که نقشهای مهمی در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فاصله گیری از حافظه محوری و نقش تشکلها در موازات معلم مهم است، اما باید ظرفیتها و قابلیتها را برای ایفای این نقش تقویت کنیم تا تعلیم و تربیت در سازندگی و پیشرفت کشور نقش موثری ایفا کند.
حاجی میرزایی به مصونیت بخشی دانش آموزان از آسیبها اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مهمترین کارکرهای تعلیم و تربیت داشتن نسلی است که در معرض تغییرات پرشتاب نباشد نباید و بتواند از هویت، دین، ارزشها و اعتقادات خود حمایت کند.
او به اتحادیه انجمنهای اسلامی، سازمان دانش آموزی، بسیج و هلال احمر به عنوان ظرفیتهای مهم در موضوعات مختلف اشاره کرد که میتوانند در کنار هم جریانات دانشآموزی گستردهای را راهبری کنند و پویش سیل مهربانی همکلاسیها گواهی بر این موضوع است.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: عزیزان من دانش را تقویت کنید، اطلاعات را توسعه و پژوهش را اهمیت دهید. کارافرینی و سرعت دستیابی به قلههای دانش را پیشی بگیرید و در کسب مهارتها اقدام کنید.
وی گفت: اتحادیه باید الگوی عینی و عملی تمام دانش آموزان کشور باشد در فرهنگ دینی ما الگوها نقش مهمی دارد و باید پوشش انجمن اسلامی را توسعه دهیم.
در پایان صحبتهای وزیر آموزش و پرورش از رتبههای برتر کنکور که از اعضا و دانشآموزان اتحادیه انجمنهای دانش آموزی بودند با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی و رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی تقدیر شد