نتایج یک طرح مطالعاتی و پژوهشی نشان میدهد که استفاده مفرط کودکان و خردسالان از وسایل و تجهیزات دیجیتالی، باعث انحراف روند رشد مغز درحال تحول میشود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح مطالعاتی و پژوهشی را انجام دادند. این طرح با عنوان «بررسی تغییرات رفتار، شناختی و الکتروفیزیولوژی همبسته با مداخله جیره عاطفی در خردسالان با علائم اُتیسم» به سرانجام رسید. این روزها به دلیل تغییرات در سبک زندگی، میزان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی افزایش یافته است. مطالعات علمی نشان میدهد که بهره گیری مفرط این ابزارها توسط کودکان نه تنها باعث تاخیرهایی در رشد مهارتهای اجتماعی، تاخیر زبان، کم تحرکی، حرکات تکراری، مشکلات توجه میشود بلکه میتواند باعث شروع یا تشدید علائم اختلالات رشدی مثل اختلال اتیسم نیز بشود.
اگرچه کودکان و خردسالان در استفاده از وسایل دیجیتال میتوانند تواناییهای شناختی بیشتری بدست آورند، ولی مطالعات علمی نشان میدهد که این کودکان قدرت تعمیم این تواناییها و یافتهها به زندگی روزمره خود را ندارند؛ بنابراین بیشتر تحت تاثیر اثرات مخرب آن قرار میگیرند. مواجه افراطی با وسایل دیجیتال سبب شکل گیری مدارهای غیر ارتباطی مغز و پردازش غیر اجتماعی و در نتیجه اختلالات عصبی-رشدی میشود.
برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان والدین و کودکان مداخلات مدرسه محور، خانواده محور و مداخلات رفتاری به کاهش گرایش معنادار وابستگی به وسایل دیجیتالی منجر میشود و فضای لازم برای برقراری ارتباط موثر و فرصتهای لازم و مهارتها در امر یادگیری و روابط اجتماعی را برای آنان مهیا میسازد. در این بین مداخلات خانواده محور به مراتب به سایر روشها مرجح است، چون والدین با استمرار بهتری میتوانند اقدامات آموزشی و توانبخشی را در کودکان خردسال به اجرا بگذارند.