
یادداشت دانشجویی |
هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر!
امروز نظام آموزشی به شکل و نقطهای رسیده که استعدادکُش شده و این ثروت است که علم و دانش را توزیع میکند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- ایاز سپهری؛* انقلاب اسلامی ایران بر مبنای آرمانهای خدشه ناپذیری استوار و سوار است که از مهمترین آنها عدالت است و به فرموده رهبر انقلاب «مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است. این، پایهی مشروعیت ماست».
انقلاب خمینی کبیر راه سومی برای عدالت حقیقی و راستن در بین دو طریقت کمونیستی و لیبرالیستی بود.
عدالت و مطالبه آن، در حوزههای مختلف از کارکردهای اصیل تشکلهای دانشجویی است. مطالبه ارزش اصیلی مانند عدالت و بسط در حوزههای مختلف نیاز به مطالبه تخصصی و دقیق دارد.
یکی از مصادیق مهم عدالت، در حوزه آموزش است. طبق اصل سیام قانون اساسی و اصل نوزدهم، مردم ایران از هر قوم و قبیلهای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نیست؛ لذا دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. در حقیقت بنای انقلاب بر زدودن سایه تبعیض از سر مردم و همچنین ضریب دادن و پررنگ کردن قشر مستضعف در تصمیمات کشوری بوده است.
به واسطه سیاست گذاری غلط در این حوزه، رفته رفته آموزش به کالای لوکس و مختص قدرت سالاران تبدیل شده است. هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر! امروز نظام آموزشی به شکل و نقطهای رسیده که استعداد کُش گشته و این ثروت است که علم و دانش را توزیع میکند.
اختصاص بیشترین رتبههای برتر کنکور به دانش آموزان تهرانی نتیجه ساختار ناعادلانه آموزشی در کشور است؛ تزریق کردن امکانات و خدمات آموزشی در تهران و پس از آن به سایر شهرهای بزرگ، روندی معیوب و نگران کننده است و این روند آیندهای خطرناک برای نظام، متصور میسازد و در سالهای آینده، طبقه مرفه با مدرک بالا تولید میشود که مقدرات انقلاب را در همه شئون بدون کمترین استعداد و تعهد زیر یَد قدرت خود گرفته اند.
برای نیل به جامعه عدالتمحور، نخستین و مهمترین گام، استقرار و نهادینهسازی عدالت در آموزشوپرورش است. نظام تعلیم و تربیت ناعادلانه و آموزش و پرورش دور از عدالت، نتیجهای جز جامعهای دور از عدالت و افزایش شکاف طبقاتی نخواهد داشت.
امروز، این باندهای کنکور و کنکورپروری با وجود اظهر من شمس بودن مضررات کنکورگرایی، اجازه حذف این ذائده اضافی را نمیدهد.
این رویه غلطی که در کشور رخ داده باعث شده، عدهای بواسطه اتصاف و تصوف به کانونهای قدرت و ثروت، علم را خرید و فروش کنند. بهتر است، تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام به هوش باشند و اجازه ندهند عدهای کارتال و مرفه بی درد، مقدرات انقلاب خمینی را بر دست گیرند.
امروز استعدادهای حقیقی در کپرهای ایذه و مدارس نمو و مرطوب شادگان و هویزه و بُستان در حال خاک خوردن هستند. شهیدان احمدی روشن و شهریاریها نه در مدارس لاکچری تست زنی بلکه در فرایند عادلانه و از دل مدارس عادی افتخارآفرین شدند.
ایاز سپهری- دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انقلاب خمینی کبیر راه سومی برای عدالت حقیقی و راستن در بین دو طریقت کمونیستی و لیبرالیستی بود.
عدالت و مطالبه آن، در حوزههای مختلف از کارکردهای اصیل تشکلهای دانشجویی است. مطالبه ارزش اصیلی مانند عدالت و بسط در حوزههای مختلف نیاز به مطالبه تخصصی و دقیق دارد.
یکی از مصادیق مهم عدالت، در حوزه آموزش است. طبق اصل سیام قانون اساسی و اصل نوزدهم، مردم ایران از هر قوم و قبیلهای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نیست؛ لذا دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. در حقیقت بنای انقلاب بر زدودن سایه تبعیض از سر مردم و همچنین ضریب دادن و پررنگ کردن قشر مستضعف در تصمیمات کشوری بوده است.
به واسطه سیاست گذاری غلط در این حوزه، رفته رفته آموزش به کالای لوکس و مختص قدرت سالاران تبدیل شده است. هر که پولش بیشتر، آموزشش بهتر! امروز نظام آموزشی به شکل و نقطهای رسیده که استعداد کُش گشته و این ثروت است که علم و دانش را توزیع میکند.
اختصاص بیشترین رتبههای برتر کنکور به دانش آموزان تهرانی نتیجه ساختار ناعادلانه آموزشی در کشور است؛ تزریق کردن امکانات و خدمات آموزشی در تهران و پس از آن به سایر شهرهای بزرگ، روندی معیوب و نگران کننده است و این روند آیندهای خطرناک برای نظام، متصور میسازد و در سالهای آینده، طبقه مرفه با مدرک بالا تولید میشود که مقدرات انقلاب را در همه شئون بدون کمترین استعداد و تعهد زیر یَد قدرت خود گرفته اند.
برای نیل به جامعه عدالتمحور، نخستین و مهمترین گام، استقرار و نهادینهسازی عدالت در آموزشوپرورش است. نظام تعلیم و تربیت ناعادلانه و آموزش و پرورش دور از عدالت، نتیجهای جز جامعهای دور از عدالت و افزایش شکاف طبقاتی نخواهد داشت.
امروز، این باندهای کنکور و کنکورپروری با وجود اظهر من شمس بودن مضررات کنکورگرایی، اجازه حذف این ذائده اضافی را نمیدهد.
این رویه غلطی که در کشور رخ داده باعث شده، عدهای بواسطه اتصاف و تصوف به کانونهای قدرت و ثروت، علم را خرید و فروش کنند. بهتر است، تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام به هوش باشند و اجازه ندهند عدهای کارتال و مرفه بی درد، مقدرات انقلاب خمینی را بر دست گیرند.
امروز استعدادهای حقیقی در کپرهای ایذه و مدارس نمو و مرطوب شادگان و هویزه و بُستان در حال خاک خوردن هستند. شهیدان احمدی روشن و شهریاریها نه در مدارس لاکچری تست زنی بلکه در فرایند عادلانه و از دل مدارس عادی افتخارآفرین شدند.
ایاز سپهری- دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.