به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اسفند سال ۹۳ بود که طرح «حیاط پویا» افتتاح شد؛ طرحی که حیاط آسفالتشده مدارس را به حیاط پویا تبدیل میکرد و مراسم نمادینی هم در دبستان دخترانه بنتالهدی صدر برگزار شد.
آن زمان مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش درباره این طرح گفت: «با مطالعه تطبیقی که داشتیم متوجه شدیم بچهها در حال چاق شدن هستند و به لحاظ اینکه تحرک در منزل و کوچهها ندارند، تنها جایی که برای آنها باقی مانده، حیاط مدرسه است؛ به همین لحاظ برخی کشورها برای مقابله با موضوع افزایش وزن دانشآموزان و کم تحرکی آنها بعضی الگوها را طراحی کردهاند که طرح حیاط پویا یکی از این الگوها بود».
در طرح حیاط پویا، نقوش رنگی بر حیاط دبستانها و دیوارهای آن طراحی شد و بعضی بازیها مانند لیلی، بازیهای ایستگاهی، پرشی و رقابتی را ایجاد کردند تا دانشآموزان را به تحرک وادار کنند.
این طرح با شادابسازی حیاط و فضای مدارس، زمینه مناسب جهت ساماندهی فعالیتهای دانشآموزان در ساعات تفریح را فراهم میکرد تا دانشآموزان ضمن انجام فعالیتهای بدنی ساده در حداقل زمان ممکن از فواید و اثرات ورزش و بازی بهرمند شوند.
در طرح حیاط پویا تلاش میشد با متناسبسازی فضای حیاط مدارس از طریق، رنگ آمیزی، نصب وسایل کم هزینه و بیخطر در دانشآموزان برای فعالیتبدنی انگیزه و علاقه ایجاد شود.
حالا بعد از گذشت حدود ۵ سال، طرح حیاط پویا جای خود را به مدرسه پویا داده است؛ طرحی که امروز در دبستان دخترنه شهید بهشتی منطقه یک تهران کلید خورد و قرار است تا پایان سال تحصیلی امسال در ۱۹۳۸ مدرسه اجرا شود.
* ضرورت و اهمیت فعالیت بدنی و بازی برای دانشآموزان
طی مطالعات انجام شده فعالیت بدنی میتواند روی ابعاد جسمی و روانی دانشآموزان از جمله تمرکز و توجه به کارایی علمی، اعتماد به نفس، کارکرد بهتر مغز، توانایی بهتر حل مسأله و مدیریت زمان داشته باشد.
افزایش جریان خون پس از ۲۲ دقیقه فعالیت بدنی، موجب افزایش خون رسانی و در نتیجه عملکرد بهتر مغز میشود؛ همچنین بچهها با فعالیتهای بدنی، شاد میشوند و این شادی نیز موجب میشود که درس را بهتر فرا گیرند.
* ارتباط مدرسه پویا با سند تحول آموزش و پرورش
آنچه مسلم است اقدامات آموزش و پرورش باید بر اساس اسناد بالادستی باشد و سند تحول، سند بنیادین وزارت آموزش و پرورش است که در آن بر توجه به پویایی دانشآموزان تأکید شده است.
در راهکار ۱-۱ سند تحول بر «طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی ملی بر اساس اسناد تحول راهبردی و باز تولید برنامههای درسی موجود با تأکید بر بهرهمندی فزونتر از روشهای فعال، خلاق و تعالیبخش» و همچنین در راهکار ۸-۳ بر «بسترسازی برای حضور فعال دانشآموزان در تشکلهای رسمی و قانونی مرتبط با اتکا به ظرفیتهای درون و برون آموزش و پرورش از قبیل: بسیج دانشآموزی، کانونهای علمی و فرهنگی و انجمنهای اسلامی دانشآموزان» تأکید دارد.
در راهکار ۱۴-۳ سند تحول نیز بر «اهتمام به طراحی، ساخت و تجهیز مناسب نمازخانه، کتابخانه آزمایشگاه، فضای سبز و فضای ورزشی در تمام مدارس به عنوان محیط تعلیم و تربیت» تأکید شده است.
برای ایجاد مدرسه پویا باید فضا و محتوای مناسب پیشبینی شود که در این راستا فرم (قالب) شامل ثابت (سازهها و طرحهای ثابت)، متحرک (سازهها و طرحهای قابل جابهجا شدن)، ایجاد کلاس درس تربیت بدنی (فضایی ویژه و ایمن با ملاحظات) باید در نظر گرفته شود.
همچنین محتوا شامل بازیهای خلاقانه (طراحی بازیها با نیاز دانشآموزان)، المپیاد ورزشی، ورزش با خانواده، نرمش صبحگاهی و تلفیق (یادگیرنده و آموزش درس با حرکت) است.
مهرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش که خودش طرح حیاط پویا را کلید زد و حالا طرح مدرسه پویا را دنبال میکند، درباره طرح مدرسه پویا اظهار کرد: یک تغییر شگرفی در سبک زندگی آحاد جوامع بشری به جود آمده است و بچهای که متولد میشود تا ۶ ساله، دیگر تحرک ندارد و فعالیت حرکتی با ۴۰ سال پیش کاملا غیر قابل مقایسه است.
وی ادامه داد: امروز والدین تلفن همراه را به عنوان پرستار بچه به او میدهند و حواسشان نیست که کودکشان کم تحرک میشود و در آینده با خطرات بیماریهای غیرواگیر متعددی، چون دیابت، آرتروز، قلبی و عروقی تهیدید میشود پس امروز باید به فکر باشیم نه اینکه ۳۰ سال دیگر بعد از مشاهده پیامدها کاری کنیم.
* امروز والدین تلفن همراه را به عنوان پرستار بچه به او میدهند و حواسشان نیست که کودکشان کم تحرک میشود
حمیدی با اشاره به فعالیتهای ورزشی که برای دانشآموزان پیشبینی شده است، اضافه کرد: این برنامهها همه جمعیت ۱۴ میلیونی دانشآموزان را نشانه گرفته است.
وی اضافه کرد: اگر در داخل مدرسه کاری کردیم، اتفاق خوب رقم میخورد وگرنه خارج از مدرسه کارها زیاد فایده ندارد و بر همین اساس یک بسته فعالیتی برای مدارس طراحی کردیم که یکی از آنها حیاط پویا بود.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح حیاط پویا گفت: طرح حیاط پویا در دبستانهای زیادی اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت و ما به این جمعبندی رسیدیم که باز هم باید تلاش دیگری کنیم و حیاط پویا کفایت لازم را نمیکند.
* بچههای ما عضلات کمربند شانهای ضعیفی دارند و آرتروز گردن در آینده زیاد میشود
وی با تأکید بر اینکه باید تمام ارکان مدرسه به تحرک و پویایی دانشآموزان بیفزاید، افزود: این موضوع موجب شد طرحی که با نقاشی آغاز شده بود به طرح عمیقتری تبدیل شد؛ بر روی دیوارهای مدرسه دیوار صخره نوردی ایجاد کردیم و وسایل ورزشی نصب شد.
حمیدی ادامه داد: این ورزشها و حرکات بدنی روی تعادل و تقویت کمربند شانهای متمرکز هستند، چون بچههای ما عضلات کمربند شانهای ضعیفی دارند و آرتروز گردن در آینده زیاد میشود.
وی تصریح کرد: قبلا بچهها از درخت بالا میرفتند، از صخره بالا میرفتند و الان هیچ تحرکی در زندگی بچهها وجود ندارد و باید شرایطی را فراهم کنیم که این حرکات که از زندگی طبیعی بچهها جدا شده است، دوباره برای آنها ایجاد شود.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان سال تحصیلی ۱۹۳۸ مدرسه پویا ایجاد میشود، گفت: مدارس ابتدایی در اولویت طرح مدرسه پویا قرار دارند و تمرکز بر مدارس ابتدایی دخترانه به ویژه اول، دوم و سوم ابتدایی است.
احداث مدرسه پویا مستلزم هزینههایی است؛ حمیدی درباره هزینههای طرح مدرسه پویا گفت: ۶ میلیارد اعتبار برای استانها از اعتبارات امسالمان برای این طرح و سالنها در نظر گرفتیم که این اعتبار را ثابت هر سال پیشبینی میکنیم، ولی تلاش میکنیم از مشارکت خیرین و نیکوکاران هم استفاده کنیم.
برای اینکه بدانیم نظر مدیران استانهای مختلف درباره مدرسه پویا چیست به سراغ مسؤول تربیت بدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران رفتیم که از او نیز درباره کیفیت و کمیت این طرح جویا شویم.
* مدرسه پویا باعث شادابی و نشاط دانشآموزان میشود
الهه حسنپور معاون تربیتبدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اظهار کرد: هدف از احداث کلاسهای درس تربیتبدنی و مدرسه پویا در دبستانهای دخترانه، تقویت مهارتهای بنیادی و پایه دانشآموزان است.
وی ادامه داد: هر کدام از وسایلی که در مدرسه پویا پیشبینی شده است موجب تقویت عضلات به ویژه عضلات کمربند شانهای است و باعث ارتقای سواد حرکتی میشود.
حسنپور اضافه کرد: این طرح همچنین باعث میشود که بچهها برای ورزش تخصصی نیز آماده شوند و در ضمن باعث شادابی و نشاط آنها میشود.
وی با بیان اینکه بچهها در حال حاضر در ساختار قامتیشان مشکلات زیادی دارند، افزود: اجرای این طرحهای باعث پیشگیری از بیماریها در آینده میشود و شاهد بروز چاقی و بیماریهای قلبی و عروقی نخواهیم بود.
معاون تربیتبدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه مدرسه پویا در ۱۱ مدرسه ابتدایی شهرستانهای استان تهران ایجاد شد، اظهار کرد: قیمت آمادهسازی مدارس با توجه به ابعاد سالنها و فضای مدارس متفاوت است.
وی ادامه داد: حداقل با ۲۵ میلیون تومان در مدارس کوچکتر میتوان کلاس ورزش پویا و مدرسه پویا را ایجاد کرد و با رقم ۴۰، ۵۰ میلیون تومان در مدارسی که فضای ۲۰۰ متر به بالا دارند، میتوان مدرسه پویا را احداث کرد.
البته دانشآموزان نیز از اجرای این طرح بسیار خوشحال هستند و احساس میکنند که فضای مدرسهشان از یک فضای کسالتبار به فضای شاد تغییر کرده است.
سنا یکی از دانشآموزان دبستانی گفت: خوشحالم از اینکه مدرسهمان امسال تغییر کرده است؛ این حیاط را دوست دارم و البته فکر میکنم اگر بیشتر بود، خیلی بهتر بود، چون همه دانشآموزان نمیتوانند از آن استفاده کنند.
به نظر میرسد طرح مدرسه پویا شادابی و نشاط و سلامت را برای دانشآموزان به ارمغان میآورد و کاش شرایطی فراهم شود که همه دانشآموزان در تمام مدارس کشور بتوانند از این امکانات بهرهمند شوند.
منبع: فارس