دبیران تربیت بدنی مناطق آمایشی دانشگاههای علوم پزشکی مصوب کردند جشنواره «ورزشهای بومی و محلی» و المپیاد «بازیهای فکری» سال آینده در دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست دبیران تربیت بدنی مناطق دهگانه دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حضور رحمان خدابنده لو، مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، محمدحسین کوشکی، رئیس اداره ورزشهای همگانی، مهدی مقدم منش، رئیس اداره ورزشهای قهرمانی و دبیران تربیت بدنی برگزار شد.
در این نشست، دبیران تربیت بدنی مناطق مختلف دانشگاههای علوم پزشکی کشور در خصوص تقویم اجرایی برنامههای ملی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در سال آینده با موضوع برگزاری جشنواره ورزشی و مسابقات بومی و محلی خوابگاهها ویژه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای علوم پزشکی، بحث و تبادل نظر کردند.
دبیران تربیت بدنی پیشنهاد کردند به دلیل نوبودن بازیهای فکری در دانشگاهها، برگزاری «المپیاد بازیهای فکری» تا سال آینده به تعویق افتاده و در این زمان ترویج و آموزش بازیهای فکری در میان علاقمندان مورد توجه قرار گیرد. بازیهای فکری شامل رشتههای ورزشی «مکعب روبیک» ، «دومینو»، «شطرنج سرعتی»، «شطرنج تحلیلی»، «دوز دستوری» است.
همچنین در این نشست مقرر شد در المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای علوم پزشکی، از هر دانشگاه یا دانشکده حداکثر ۳۱ ورزشکار به همراه ۸ همراه به محل برگزاری المپیاد اعزام شوند و بر اساس توافق انجام شده، دانشجویانی که در المپیاد ورزشهای قهرمانی شرکت میکنند، نمیتوانند سال آینده در المپیاد ورزشهای همگانی و بالعکس حضور یابند.
در این جلسه توافق شد که المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای علوم پزشکی کشور، امسال در ۸ رشته «فوتبال رومیزی، دارت، طناب کشی، داژبال، طناب زنی، فریزبی، آمادگی جسمانی و روبیک» برگزار شد.
همچنین در این نشست مصوب شد هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی برای حضور در پنجمین المپیاد ورزشهای همگانی «در رشته فوتبال رو میزی دو نفر»، «دارت سه نفر»، «طناب کشی پنج نفر»، «داژبال پنج نفر»، «طنابزنی چهار نفر»، «فریزبی هفت نفر»، «آمادگیجسمانی سه نفر» و «روبیک دو نفر» و برای هر رشته ورزشی یک مربی یا سرپرست به مسابقات اعزام کند.
همچنین مقرر شد المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای علوم پزشکی همانند سال گذشته اسفندماه سال جاری در محل مجتمع فرهنگی، آموزشی و ورزشی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در خزرآباد ساری و در دو بازه زمانی مجزا برگزار شود.
از دیگر موارد مصوب در این نشست موضوع برگزاری «جشنواره ورزشهای بومی و محلی» در سطح دانشگاههای علوم پزشکی بود که مقرر شد در سال آینده بعد از مهیا شدن زیرساختهای لازم و همچنین برپایی مسابقات به صورت منطقهای، در سطح کلان نیز برگزار شود.
در ادامه این نشست رحمان خدابندهلو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت بر ضرورت برگزاری برنامههای متنوع به مناسبت این هفته در سطح خوابگاهها و دانشگاههای علوم پزشکی تأکید کرد.
وی اظهار داشت: ورزش همگانی پایه و اساس همه ورزشها است بنابراین لزوم توسعه و گسترش ورزشهای همگانی در سطح دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است. امیدواریم با برگزاری مستمر المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان علوم پزشکی بتوانیم گامهای سازندهای در راستای رشد و توسعه این ورزش برداریم.
خدابندهلو با اشاره به اینکه از نظر ما در سطح دانشگاههای علوم پزشکی، همه ورزشها، همگانی هستند و معنا و مفهومی به لحاظ ورزش قهرمانی در سطح دانشگاههای علوم پزشکی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: هدف از تفکیک و جداسازی المپیادهای قهرمانی و همگانی ایجاد رقابت سالم ورزشی در میان دانشجویان علوم پزشکی است.
وی گفت: «بازیهای فکری» به دلیل کمهزینه بودن، میتواند توسعه بیشتری در میان افراد جامعه به خصوص در فضاهای دانشگاهی داشته باشد و راهبرد ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، جذب حداکثری دانشجویان به ورزشهای جسمی، فکری و ذهنی است.
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: برگزاری المپیاد بازیهای فکری در سطح وزارت بهداشت به این معنا نیست که تحرک و فعالیتهای جسمی دانشجویان را کم کنیم بلکه ورزشهای فکری و جسمی مکمل یکدیگر هستند و میتوانند در کنار یکدیگر سبب رشد و بالندگی فکری و جسمی دانشجویان شوند و از بسیاری از آسیبهای اجتماعی جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه بازیهای فکری به رشد و پرورش فکر و خلاقیت کمک زیادی میکند، در عین حال تحرک را در بین افراد کاهش میدهد، که باید برای حل این مشکل راهکارهایی اندیشیده شود و تعادلی بین فعالیتهای بدنی و فکری برقرار شود.
خدابندهلو گفت: بازیهای فکری در میان دانشجویان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این نوع از بازیها در سالهای اخیر در کشور به رشد قابل توجهی رسیده است و ما باید بتوانیم این بازیها را در دانشگاههای علوم پزشکی به صورت هدفمند گسترش دهیم و در راستای سیاستها و اهداف وزارت بهداشت، این بازیها را در میان دانشجویان علوم پزشکی توسعه دهیم.