آخرین اخبار:
کد خبر:۸۰۱۲۰۶

وزیر علوم: کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است

وزیر علوم با بیان اینکه کاهش خروج نخبگان از کشور مشهود است، گفت: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست و در سال‌های اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.
 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص آیین نامه انضباطی جدید دانشگاه‌ها و اعتراضات صورت گرفته نسبت به آن، اظهار داشت: آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوبه خاص خود را دارد و در حال اجرا است؛ در قانون دیده شده که شیوه نامه برای اجرای دقیق این آیین نامه تدوین شود. دو مطلب در آن بیشتر دیده شده که یکی تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی است که آن‌ها یک دوره آموزشی در دانشگاه‌ها دارند و یک دوره آموزش بالینی نیز در بیمارستان‌ها دارند.

وی افزود: یک مورد هم در خصوص مواردی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که ایجاد نگرانی کرده چراکه دانشجویان نگران بخش خصوصی فضای مجازی آن‌ها ورود پیدا شود که قاعدتا منظور ما نیست.

غلامی تاکید کرد: اتفاقا قبل از اینکه معاونت حقوقی رئیس جمهور به این موضوع ورود پیدا کند، معاونت دانشجویی در حال بازنگری آن بخش هستند تا شفاف‌تر شود. خودم هم از دانشگاه‌ها خواسته بودم تا اگر نظری و پیشنهادی در بین دانشجویان دارند به ما منتقل کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه در این خصوص تضمین می‌دهیم که نقض حریم خصوصی صورت نگیرد، عنوان کرد: این یک موضوع قانونی است و ورود به حریم خصوصی افراد نیاز به مجوز قانونی دارد و این شیوه نامه نمی‌تواند مجوزی برای ورود به حریم خصوصی افراد باشد.

غلامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ارائه آماری مبنی بر کاهش خروج نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: این آماری بود که آقای ستاری مطرح کردند و این موضوع مشهود است. رفت و آمد برای تحقیق و تحصیل و کار‌های علمی امری معمول است و وقتی تعداد فارغ التحصیلان ما بیشتر می‌شود، این رفت و آمد‌ها نیز بیشتر می‌شود.

وی گفت: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست، در سال‌های اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.

وزیر علوم ادامه داد: موضوع دیگر این است که برخی از نخبگان اشتغال و وضعیت مادی بهتری پیدا می‌کنند؛ امیدواریم برای موارد تخصصی که باید از نخبگان خودمان استفاده کنیم، بتوانیم نگرانی آن‌ها را از نظر مسائل مادی برطرف کنیم.

غلامی در خصوص طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس، گفت: ما در هر موقعیتی که باشیم باید بپذیریم که منابع عملی دنیا بیشتر به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و برای دسترسی به این منابع باید زبان انگلیسی را بدانیم؛ اما ما باید زبان‌های دیگری را که بخشی دیگر از منابع علمی را دارند یا برای ارتباطات استفاده می‌شوند اگر بتوانیم زمینه تربیت و آموزش آن را فراهم کنیم بسیار خوب است؛ البته این به معنای محدود کردن زبان انگلیسی نیست بلکه به معنای باز کردن زمینه برای آموزش زبان‌های دیگر است.

وی همچنین در خصوص زمینه کار برای افراد تحصیل کرده نیز عنوان کرد: خوشبختانه بعنوان یک نکته مثبت همه خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان خود ارزش قائل هستند و متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ و اخیرا ۸۰ عموما تحصیلات دانشگاهی دارند و یا در حال تحصیل هستند. این در حقیقت یک ظرفیت انسانی بزرگ برای کشور است، اینکه بتوانیم در بخش‌های مختلف زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کنیم یک کار جدی و مهم است.

وزیر علوم گفت: شرایط با توجه به شرکت‌های دانش بنیان در حال حرکت به سمت بهبود است و آماری هم که امروز رئیس سازمان اداری استخدامی در خصوص آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی ارائه کردند، نشان می‌داد که تعدادی که می‌خواهند در بخش دولتی استخدام شوند نسبت به دوره قبل کمتر شده و این را به فال نیک می‌گیریم که میل استعداد‌ها به سمت بخش خصوصی است.

غلامی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بورسیه افراد بیگانه و مشکلات به وجود آمده برای ۳۹ دانشجوی افغان حائز رتبه‌های برتر در کنکور، گفت: بورسیه دو نوع است که یک نوع آن کسانی هستند که از کشور‌های دیگر با بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران برای تحصیل به اینجا می‌آیند و روند و روال قانونی خود برای اخذ ویزا و تحصیل را باید طی کنند.

وی تاکید کرد: یک نوع دیگر آن افرادی هستند مانند اتباع افغانستان که والدین آن‌ها در ایران زندگی می‌کنند و خود آن‌ها نیز در اینجا تحصیل کرده و بزرگ شده اند و کنکور داده‌اند؛ این‌ها الزاما به معنای بورسیه نیستند و مانند بچه‌های خودمان هستند با این تفاوت که، چون اتباع ایران نیستند، آموزش رایگان شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: اینکه این‌ها متقاضی بورسیه باشند و بخواهند استفاده کنند، یا باید به دلایل خاص آیین نامه‌ای توسط وزارت علوم بورس شوند که ممکن است مانند مقاطع کارشناسی و ارشد نتوانیم به آن‌ها بورس بدهیم یا اینکه دولت افغانستان تقاضای بورس شدن این افراد را ارائه دهد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار