آیا حذف تنوع مدارس که براساس مصوبه مجلس دولت متعهد شده است تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ آن را اجرا کند، مفید و در راستای عدالت آموزشی است؟
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - محمد سلم آبادی*؛ «خرید خدمات آموزشی» و «حذف تنوع مدارس»! اینها سرتیتر اخباری است که این روزها از گوشه و کنار این وزارت خانهی لایتناهی با ارزشهای متعالی با مدیریتهای لیبرالی (آموزش و پرورش) میشنویم.
حال سوال اینجاست آیا حذف تنوع مدارس (که براساس مصوبه مجلس دولت متعهد شده است تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ آن را اجرا کند) مفید خواهد بود؟ این طرح چه میزان در راستای عدالت آموزشی است؟ آیا موجب افت کیفیت مدارس دولتی و یکه تازی مدارس خصوصی بدون هیچ رغیبی میشود؟
حذف مدارسی همچون استعدادهای درخشان که از کیفیت بالاتری نسبت به مدارس دولتی عادی برخوردار هستند موجب میشود عدهای از حق خود که در بستر عدالت برای آنها فراهم شده است، باز بمانند.
در این مصوبه مشخص نیست که مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار است به بخش دولتی واگذار شوند یا به بخش غیردولتی؟ که اگر قرار باشد این مدارس به بخش غیردولتی واگذار شوند بدون شک دانش آموزان نخبه و مستعد محروم دچار مشکلات فراوان خواهند شد! اگر قرار باشد این مدارس به بخش دولتی واگذار شوند آیا دولت و مجلس برنامهای برای افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش متناسب با این تغییرات خواهند داشت یا قرار است تامین هزینهها از جیب خانوادهها باشد؟
عملکرد دولت در ۶ سال گذشته نشان میدهد توسعه مدارس غیردولتی و خصوصی سازی آموزش نسبت به تقویت نظام آموزشی دولتی در اولویت بوده است به گونهای که امروزه نظام آموزشی دولتی با معضلاتی، چون تشکیل کلاسهای ۴۰ نفره، تدریس معلمان خرید خدمات، نپرداختن سرانه مدارس و... مواجه است؛ این قبیل مشکلات سبب کاهش کیفیت نظام آموزشی دولتی شده است، با این شرایط باید پرسید آیا دانش آموزان نخبه و مستعد قرار است در این نظام پراشکال به ادامه تحصیل بپردارند یا قرار است با مهاجرت به مدارس غیردولتی برای نظام آموزشی خصوصی کارنامه سازی کنند؟
به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب، ۲۱ مهرماه ۹۸ اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» توسط رئیس جمهور برای ابلاغ به دستگاهها امضاء شد.
نمایندگان مجلس باید مشخص کنند چرا پس از تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت مدارس استعدادهای درخشان و ابلاغ اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح حذف تنوع مدارس که منجر به حذف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی خواهد شد را دقیقا یک روز بعد از ابلاغ اساسنامه به تصویب رسانده اند؟
در پایان باید گفت، مصوبه اخیر مجلس اگر به جای انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی به سمت ساماندهی نظام آموزشی و حل مشکلات کنونی برود چه بسا عدالت آموزشی محققتر خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر نظام آموزشی دولتی از فقدان توجه، مدیریت و منابع لازم رنج میبرد و حذف مدارس خاص کمکی به عدالت آموزشی نخواهد کرد.