در ترکیه روزانه حدود ۹ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، درحالیکه در ایران با تعداد مشابه خودروها، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میکنیم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ایران و ترکیه٬ هر دو از کشورهای مهم و قدرتمند منطقه هستند. این دو کشور مسلمان٬ هر کدام نزدیک به ۸۲ میلیون جمعیت دارند٬ تعداد خودروهای سبک هر دو کشور تقریباً همسان است و از لحاظ فرهنگی و تربیتی نیز شباهتهای فراوانی با هم دارند. شرایط جغرافیایی و اقلیمی ترکیه و ایران نیز٬ چندان دور از هم نیست. ترکیه نیز همچون ایران یک کشور چهارفصل است و مناطق جغرافیایی متفاوتی با اقلیمهای متفاوت دارد. از لحاظ اقتصادی نیز مردمان این دو کشور٬ فاصله عمیقی با هم ندارند، لذا چنین بهنظر میرسد که برای دست یافتن به تحلیل روشنی از وضعیت مصرف بنزین در ایران٬ ترکیه کشور خوبی برای مقایسه است.
در ترکیه روزانه حدود ۹ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، درحالیکه در ایران با تعداد مشابه خودروها، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میکنیم.
دلیل این اختلاف بالا را علاوه بر مسائلی، چون مصرف بهینهتر سوخت توسط ناوگان حملونقل ترکیه نسبت به خودروهای ایران، مالیات بالای بنزین در ترکیه و بهتبع آن قیمت بالای عرضه بنزین و فرهنگ درست مصرف ناشی از قوانین بازدارنده، در سهم بالای گاز مایع (CNG و LPG) در سبد سوخت حملونقل این کشور باید دنبال کرد.
بیش از ۷۰ درصد مصرف گاز مایع در ترکیه مربوط به خودروها بوده، در واقع ترکیه با افزایش سهم گاز مایع در سبد سوخت خودروها و فرهنگسازی مصرف در این زمینه، توانسته مصرف بنزین را بهمیزان زیادی کنترل کند؛ بهطوری که علاوه بر آثار مثبت اقتصادی ناشی از صرفهجویی در مصرف بنزین، هوایی پاکتر به کلانشهرهای خود هدیه کند.
در ایران نیز روزانه چیزی در حدود ۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۰ میلیون لیتر، CNG مصرف میکنیم، در حالی که ظرفیت اسمی نصبشده عرضه سوخت CNG بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است، در واقع نیمی از ظرفیت اسمی نصبشده عرضه سوخت CNG کشور هماکنون بدون استفاده است.
با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و سهمیهبندی بنزین ۱۵۰۰ تومانی، یکی از بهترین جایگزینهای مصرف بنزین، سوخت CNG است که قیمت فروش هر مترمکعب آن ۴۵۳ تومان بوده و از آنجایی که فروش گاز CNG در جایگاههای سوخت بر اساس واحد کیلوگرم انجام میشود، با تبدیل واحدها و بر مبنای مصوبه هیئت وزیران، قیمت فروش هر کیلوگرم سوخت CNG بهمیزان ۶۵۶.۸ تومان است.
متأسفانه استفاده از خودروی گاز سوز در کشور ما در بدترین شرایط استاندارد انجام میشه، به همین خاطر در کشوری که رعایت استاندارد برای مردم اولویت نداره استفاده از LPG یعنی تردد چندین بمب متحرک در کشور، از نصب غیر استاندارد تا شارژ غیر استاندارد و حتی دستکاری در کپسول ذخیره گاز که عمدتا به صورت برش مخازن بدون درز و جوشکاری دیده میشه، حالا که در کشور نخبه کشی صورت میگیره و شخصی رو که خودروی الکتریک اختراع و تولید کرده (جمشید آرین) از کشور فراری دادند تا به هر نحوی دست های آلوده ی صنعت خودروسازی کشور درآمدهای خودشون رو حفظ کنن، رسانه ها بیشتر روی این افراد تأکید کنن تا بالاخره روزی این انحصار در کشور از بین بره و به جای اینکه خودرو سازی بدترین نوع خودروی الکتریک رو بعد از چندین سال خاک خوردن در سالن ایده های شرکت، به مردم قالب کنه از این افراد حمایت بشه تا بتونن محصول با کیفیت و استاندارد تولید کنند، یا حداقل اگر قرار باشه به خودروی گاز سوز برگردیم چرا عقب گرد به سمت LPG صورت بگیره، وقتی نعمت بزرگی مثل CNG در این کشور نهفته شده چرا نباید با تبدیل این گاز به LNG سوختی با کیفیت تر،ایمن تر و مناسبتر برای خودرو تولید بشه، در صورتی که توان این کار در داخل وجود داره و ارزش صادرات زیادی هم داره، ضمن اینکه امروزه دنیا به سمت مخازن کامپوزیتی با اشکال مختلف و حتی نامنظم رفته و میشه مخازنی با ابعاد و شکل باک بنزین داشت و حتی خودروی گاز سوزی تولید کرد که به جای قرار دادن کپسول در محل بار و تحمیل بار اضافی، مخزن گاز جایگزین باک بنزین بشه و اینکه فراموش نکنیم زمانی ما وارد کننده ی کپسول CNG بودیم چه فولادی و چه کامپوزیتی، اما امروز تولید کننده ی این محصول هستیم و دستیابی به تولید این مخازن هم با تلاش محققان، دست یافتنی هست
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
سی ان جی ماشینو داغون میکنه