رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: ما هم درباره تأمین بنزین مورد نیاز معلمانی که مسافتشان دور است، سوال داریم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در پاسخ به این پرسش که ریشه مشکل عدم استقبال از پیام رسانهای داخلی چیست؟ گفت: از یک منظر ریشه مشکل را باید در خود پیامرسانهای داخلی دید که نتوانستند در یک مدت مشخص اثبات کنند میتوانند این بار سنگین را بردارند البته بخش دیگر مشکل به نوع نگاهی است که به پیام رسانهای داخلی وجود دارد.
وی افزود: علت دیگر هم این است که پشتیبانی لازم صورت نگرفت تا پیامرسانهای داخلی بتوانند ظرفیت کافی فراهم کنند، استفاده یا عدم استفاده از پیامرسانهای داخلی یا خارجی تا میزانی به اعتقادات سیاسی هم برمیگردد، اراده قوی در دولتمردان و مسئولان ندیدم تا بایستند و تأکید کنند باید از پیامرسانهای داخلی به ویژه برای آموزش و پرورش استفاده شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره وزارتم پیگیر اینترانت ملی برای آموزش و پرورش بودیم و کار را هم شروع کرده بودیم، گفت: آن زمان به سمت هوشمندسازی حدود ۱۵ درصد مدارس رفتیم، ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون پرسنل در آموزش و پرورش و چندصد هزار افراد مرتبط مانند رانندگان سرویس مدارس را داریم، اما باز هم کار به طور کامل جلو نرفت.
حاجی بابایی ادامهداد: این کارها با بخشنامه وزیر آموزش و پرورش درست نمیشود، شورای عالی فضای مجازی باید کار را محکم پیگیری میکرد و متهم اصلی، خود شوراست. نظام تعلیم و تربیت در هیچ کجای دنیا به این شکل در اختیار رسانههای خارجی قرار نمیگیرد، آموزش و پرورش باید شبکه داخلی ایجاد و دانشآموزان را مصون کند.
وی ادامه داد: فکر نمیکنم روسیه یا چین هم این کار را انجام دهند و دانشآموز کلاس دوم ابتدایی را در معرض رسانههای خارجی قرار دهند؛ ما دیدگاههایمان را رک و صریح بیان نمیکنیم. در کشور ما اینگونه نیست که همه مسئولان معتقد باشند از پیامرسان خارجی استفاده نکنیم.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس همچنین در پاسخ پرسشی درباره تأمین بنزین معلمانی که مسافتشان از منزل تا محل کار زیاد است، چه میشود و آیا میتوان به آنها کمکی کرد؟ گفت: خود من هم این سوال را دارم و ایرادات ما به کار کارشناسی دولت این بود که وقتی تصمیم کلی گرفته شد آیا پیشبینی کردند که تکلیف خودروهای خصوصی که تاکسی نیستند، اما دانشآموزان و پرسنل را جابجا میکنند چه میشود؟
وی افزود: دولت بدون اطلاع ما این کار را انجام داد و ما هم مخالف بودیم و سه بار در مجلس رأیگیری شده بود و رأی ندادیم. روز یکشنبه در مجلس جلسه داریم و قرار است مسئولان توضیح دهند؛ نه فقط برای معلمان و دانشآموزان بلکه اقشار مختلفی که از این سهمیه بهره نمیبرند و چندهزار نفری که با خودروی خصوصی کار میکنند اکنون تکلیفشان معلوم نیست.
احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره علت عدم اجرای بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیامرسانهای خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش درباره فراهم شدن امکان حضور یک پیامرسان واحد داخلی برای دانشآموزان اظهارکرد: در کار فرهنگی بخشنامه جواب نمیدهد، کار فرهنگی ابعاد مختلفی دارد و آخرین مرحله صدور بخشنامه است.
وی گفت: در دنیای تجاری و خدمات، رقابت یک اصل است و نمیتوان با ممنوعیت کاری را توسعه داد، به هر حال باید از همه روشها استفاده کنیم و خودمان را در برابر خدماتی که در دنیا ارائه میشود، تقویت کنیم، این انتظار که افراد با توصیه ما از یک خدمات استفاده کنند صحیح نیست.
عابدینی افزود: اینکه آقای حاجیبابایی میگوید آموزش و پرورش باید خودش اینترانت و پیامرسان داخلی را برای دانشآموزان فراهم کند، عجیب است این وزارتخانه استفادهکننده از خدماتی است که در اختیارش قرار میگیرد حتماً باید دسترسی آسان و بدون محدودیت به خدمات را درنظر بگیریم و نمیتوانیم دائم محدودیت ایجاد کنیم.
معاون شورای عالی آموزشوپرورش بیانکرد: دسترسی آسان به خدمات توسط پیامرسانهای داخلی یک اصل است و فرد باید اعتماد کند که اطلاعاتش محفوظ میماند و نیاز است این باور را در مخاطبان ایجاد کنند.