رییس شورای شهر تهران گفت: حوزههای مختلف عملکردی شهرداری تهران متناسب با اهداف و رویکردهای شورا و برنامه مصوب حرکت نمیکنند و نوعی روزمرگی و کرختی در عملکرد اجرایی مدیریت شهری دیده میشود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در نشست هم اندیشی شورا و شهرداری که شب گذشته در برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: در جلسات قبلی هم اندیشی، شورا دیدگاههای خود را درباره راهکارهای بهبود در عملکرد مدیریت شهری و سیاستگذاری در توسعه شهری در قالب نظرات کمیسیونهای تخصصی اعلام کرد و امروز که در آستانه آغاز برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار داریم، بهتر است سند برنامه را معیار تفاهم خود در عملکرد قرار دهیم.
رییس شورای شهر تهران یکی از تلههای برنامه ریزی استراتژیک را شکاف بین برنامه و عملکرد یا برنامه ریزان ومجریان دانست و تصریح کرد: بدین معنا که سیاستگذار براساس دیدگاههای خود برنامه استراتژیک را تدوین میکند، اما مجری در مقام عملکرد و اجرای برنامه، بدنبال ادامه نگاه و دیدگاه خود میرود و عملا شکاف بین برنامه واجرا عمیق و عمیقتر میگردد.
وی ادامه داد: در این وضعیت نداشتن برنامه بهتر از نوشتن آن است چرا که اگر رسما بدانیم برنامهای نداریم، بهتر میتوانیم بصورت روزمره شهر را مدیریت کنیم تا اینکه تصور کنیم برنامه داریم، اما مجری برنامه کار خود را بکند اتفاقی که در کشور در موضوع سند چشم انداز بیست ساله رخ داد و عملا اجرا در جهت چشم انداز نبود.
محسن هاشمی افزود: در مدیریت شهری هم ما باید ابتدا روشن کنیم که آیا این سند برنامه و اولویتهای آن را قبول داریم یا خیر؟ اگر مجریان یعنی مجموعه مدیران شهری این اولویتها را قبول دارند پس باید جهت و اساس حرکت شهرداری در مسیر آن قرار بگیرد و همان روزمرگی و حرکتها وتصمیمات گذشته به اسم برنامه جدید اجرا نشود و اگر بخشی یا همه آن را قبول ندارند، دلایل خود را برای تغییر و اصلاح برنامه ارائه کنند تا ما بتوانیم به یک فهم وتوافق مشترک در مورد اولویتهای شهر برسیم و این گونه نشود که شورا سیاستگذاری خود را انجام دهد و در اجرا اتفاق دیگری بیافتد و شهرداری مسیر خود را برود.
رییس شورا سخنانش را با بیان مثالهایی ادامه داد: اولین مساله شهرسازی است، بارگذاری شهر، یکی از مهمترین منابع مالی توسعه شهر است و اگرچه در گذشته در مورد میزان و چگونگی بارگذاری انتقادات جدی به مدیریت شهری وارد بود، اما این به معنای این نیست که ما بارگذاری صحیح و اولویت دار، مانند بارگذاری در بافتهای فرسوده و ناپایدار را راکد کنیم و با قفل کردن شهرسازی، موجب کاهش منابع مدیریت شهری و ایجاد نارضایتی در مردم بشویم، فعالیت اصلی شهرسازی که خانه موزه و نگارخانه و مسابقات معماری نیست، بلکه راهبری توسعه شهر است.
به اعتقاد وی در موضوع طرح جامع پسماند هم اتفاق رخ نداده و عملا در جهت هدف برنامه و شورا که ایجاد مکانیزیم جمع آوری و تفکیک و بازیافت منطقهای پسماند است، هیچ گام عملی برداشته نشده و با همین شیوه معیوب گذشته، دفع زباله صورت میگیرد در حالیکه اگر در این مسیر حرکت میشد میتوانستیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده موثری انجام دهیم.
محسن هاشمی با بیان اینکه در حوزه اتوبوس هم بدترین شرایط اتوبوسرانی تهران در تاریخ این شرکت را تجربه میکنیم افزود: تقریبا ۹۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده و از رده خارج شده اند، بدون اینکه از دولت اتوبوسی دریافت شود و نتیجه این همه پیگیری و جلسه این شده که معاونت حمل ونقل ترافیک اتوبوسهای فرسوده را بازسازی کند!
وی اظهار داشت: مساله تامین واگن برای مترو که متاسفانه در بیش از دوسالی که مدیریت جدید در این حوزه فعالیت میکند، ما نتوانسته ایم سفارش برای ساخت واگن بدهیم و عملا خطهای جدید متروی تهران با قطارهای سایر خطوط قبلی فعالیت میکند، شورای اقتصاد برای خرید واگن اعتبار تصویب کرده است، مناقصه برگزار شده و قرارداد منعقد شده، ارز تخصیص پیدا کرده، اما شهرداری بجای دنبال کردن این مسیر که مصوب و مورد تایید هست، بدنبال یک قرار دیگر میرود که نه مناقصه دارد، نه دولت آن را تایید کرده و نه ارزی برای آن تخصیص یافته و هربار که ما موضوع واگن مترو را دنبال میکنیم این شکاف پیش میآید.
رییس شورا با بیان اینکه در مساله کمیسیون ماده پنج هم همین معضل را داریم افزود: در حالیکه ماموریت و خط مشی کمیسیون ماده پنج مشخص است این کمیسیون بجای پرداختن به اولویتهای شهر نظیر تحقق الگوی TOD و استفاده از اراضی ذخیره شهری در اولویتها به مسالئل روزمره و حل مشکلات برج سازان و متقاضیان تغییر کاربری میپردازد.
وی به چابک سازی و اصلاح ساختاری که همچنان در شهرداری معطل مانده است اشاره داشت و تاکید کرد: برنامه اجرایی روشنی برای آن به شورا ارائه نشده است.
رییس شورا تامین سرانههای خدماتی را که بیش از ده سال است در شهرداری معطل مانده را از دیگر چالش ها دانست و افزود: اگر معاونت شهرسازی موضوع را جدی بگیرد یکی از رویکردهایی است که در همین شرایط مالی و رکود میتواند محلات را متحول کند و رضایت از مدیریت شهری را بهبود ببخشد.
در مجموع میتوان گفت: حوزههای مختلف عملکردی شهرداری تهران متناسب با اهداف و رویکردهای شورا و برنامه مصوب حرکت نمیکنند و نوعی روزمرگی و کرختی در عملکرد اجرایی مدیریت شهری دیده میشود که امیدواریم با توافق روی اولویتهای برنامه این مسیر اصلاح شود.
کدوم رنج !!؟ اخه دیدید کسی پول مفت و زور طرح ترافیک جدید رو بگیره و کرخت باشه !!؟
اگر هم کرخت باشه بخاطر اینکه خیلی زود بی خاصیت بودن این طرح ترافیک جدیدش به مردم معلوم شده
علاوه بر اون خوب وقتی حال ندارید ۵ سانت برف رو رفع کنید که خیابونا قفل نشه خوب منم باشم از کم کاری بیکاری کرخت میشم و دچار روزمرگی میشم
اما وقتی یه درد و مشکل رو از دوش مردم بردارم کسل و کرخت که نیستم خوشحال و سرزنده هم هستم
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
اگر هم کرخت باشه بخاطر اینکه خیلی زود بی خاصیت بودن این طرح ترافیک جدیدش به مردم معلوم شده
علاوه بر اون خوب وقتی حال ندارید ۵ سانت برف رو رفع کنید که خیابونا قفل نشه خوب منم باشم از کم کاری بیکاری کرخت میشم و دچار روزمرگی میشم
اما وقتی یه درد و مشکل رو از دوش مردم بردارم کسل و کرخت که نیستم خوشحال و سرزنده هم هستم