دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی گفت: برای پیشرفت حوزه سلولهای بنیادی برنامه ریزی طولانی مدت برای ۱۰ سال کردهایم و در همین راستا پژوهشسراهای دانش آموزی را در کشور راه اندازی کردهایم.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،نشست چالشهای پژوهشسراهای دانش آموزی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی استانهای البرز، کرمان و فارس با حضور علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
دانش سلولهای بنیادی میان دانشآموزان گسترش یافت علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه راه اندازی پژوهشسراهای دانشآموزی فرهنگسازی برای حرکت سریعتر در این حوزه را به دنبال دارد، گفت: با این اقدام ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی بخش دانش آموزی فعال شده است تا در آینده نزدیک ذخایر علمی غنی برای جامعه در این حوزه داشته باشیم. دانش آموزان در پژوهش سراهای دانش آموزی با علم سلول بنیادی و پزشکی بازساختی آشنا میشوند و میآموزند تا پژوهشهای کاربردی در این حوزه انجام دهند.
کمرئی ادامه داد: حرکت برای توسعه علوم و فناوریهای جدید به سرعت در حال شتاب است و غفلت کشورمان از این حوزهها و تغییرات باعث عقب ماندمان میشود. سلولهای بنیادی یکی از این حوزههای جدید است. البته در سند سلولهای بنیادی گسترش و فرهنگسازی این حوزه هدفگذاری شده است. ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی نیز اهداف این سند را دنبال میکند و در راستای پیشبرد آن اقدامات اساسی انجام داده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: با راه اندازی این پژوهش سراهای دانشآموزی ارتباط میان حوزههای علمی و آموزشی معنادار شده و فرصتی برای آشنایی بیشتر بخش عظیمی از دانش آموزان با این حوزه فراهم شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه آماده همکاری با ستاد برای گسترش سیاستهای توسعهای است.
حوزه سلولهای بنیادی با شتاب رشد کرد در ادامه این نشست نیز امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رشد کشور در حوزه سلولهای بنیادی در ۱۵ سال اخیر در سطح بینالمللی را مناسب دانست و گفت: اگر کشوری خواهان مقام نخست علمی در حوزهای است باید صنعت آن را نیز داشته باشد و در برخی از حوزهها مانند خودروسازی ما ادعای داشتن صنعت را داریم. در صورتی که تنها خط تولید راه انداختهایم و مواد اولیه را وارد و محصول تولید میکنیم. مشکل اقتصاد نیز همین است. تا زمانی که وارد کننده باشیم به جایی نخواهیم رسید.
حمیدیه ادامه داد: در حال حاضر حوزههای فناوری نانو، هستهای و سلولهای بنیادی و پیشرفت در آن مورد تایید تمام مسئولان کشور است. ستاد نیز برای پیشرفت در این حوزه برنامه ریزی طولانی مدت برای ۱۰ سال کرده است. توجه ما آموزش از سنین پایین است. در همین راستا نیز پژوهشسراهای دانش آموزی را در کشور راه اندازی کردهایم. البته برگزاری المپیادهای دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز بخش دیگری از برنامههای ما در این راستا است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری همچنین گفت: دنیا به سمتی در حال حرکت است که استارتآپهایی با حضور افراد جوان ۱۶ و ۱۷ ساله شکل میگیرد. سلولهای بنیادی هم علم آینده است و تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی بازار ۱۷۰ میلیارد دلاری برای آن میشود. با توجه به توانمندی هایمان در این حوزه میتوانیم به خوبی با حضور جوانانمان در این حوزه حرکت کنیم و علمی و فناوری را همراه خلق ثروت ایجاد کنیم.
به گفته وی، در پژوهش سراهای دانش آموزی تنها همکاری دانش آموزان گروه علوم تجربی مطرح نیست بلکه دانش آموزان از رشتههای ریاضی و فیزیک هم حضور دارند. این اتفاق را در شرکتهای دانش بنیان این حوزه نیز شاهد هستیم. علاوه بر این در این شرکتها متخصصان حوزه علوم انسانی نیز حضور دارند تا مدیریت فناوری را انجام دهند.
همچنین در ادامه محمد جواد محسنی مدیر بخش دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی حضور دانش آموزان در سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی را باعث رشد و ارتقای سطح علمی آنها در این حوزه دانست و گفت: پژوهش سرای دانش آموزی سلولهای بنیادی استان کرمان میتواند تبدیل به قطب این حوزه شود. شیراز نیز با توجه به پراکندگی و گسترش پژوهش سراهای فعال در این استان تعداد قابل توجهی دانش آموز را در این حوزه آموزش داده است. همچنین این استان ظرفیتهای بالایی در حوزه دانش آموزی دارد. به گونهای که جوانترین پژوهشگر کشور در این حوزه مربوط به این استان است.
پس از این معاونان آموزش متوسطه و مدیران پژوهش سراهای ۳ استان حاضر در جلسه درباره اقدامات انجام شده و چالشهای موجود خود توضیحاتی را ارائه دادند. ۳ پژوهش سرا در استانهای البرز، فارس و کرمان با حمایت ستاد راه اندازی شده است تا ترویج حوزه سلولهای بنیادی را میان دانش آموزان این استانها شاهد باشیم.