رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: اسلامی سازی علوم انسانی به معنای خالی کردن علوم انسانی از دستاوردهای سایر مکاتب علمی نیست؛ بلکه میخواهد به علوم انسانی جهت دینی دهد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در این جلسه که به بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته «روانشناسی اسلامی» در مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت؛ ابتدا گزارشی از روند اجرای برخی سرفصلها و برنامههای مصوب شورا در بعضی دانشگاههای کشور ارائه و سپس اعضاء مقرر کردند اطلاعرسانی در مورد مصوبات شورا و پیگیری اجرای آن باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
در ادامه جلسه گزارش تدوین شده در کارگروه روانشناسی توسط حجت الاسلام آذربایجانی ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به روند تدوین سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته "روانشناسی اسلامی" در مقطع کارشناسی ارشد این موضوع نیز مورد تاکید قرار گرفت که رشته روانشناسی اسلامی، در سطح گستردهتری اسلامی سازی روانشناسی را دنبال میکند.
در ادامه این گزارش با اشاره به این که روانشناسی اسلامی خود یک مکتب است بر اصول معرفتی و نظری اسلام در مورد ابعاد تشکیل دهنده وجود انسان است، بر استفاده از دستاوردهای سایر مکاتب روانشناسی نیز تاکید شد.
در بخش دیگری از گزارش کارگروه روانشناسی، با اشاره به برخی مراکز علمی و دانشگاهی فعال در زمینه "روانشناسی اسلامی" تعدادی از نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده در این حوزه نیز معرفی و مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین در ادامه این گزارش، ضمن اشاره به بعضی همکاریهای بین المللی در زمینه روانشناسی اسلامی چند اثر ترجمه شده در این زمینه نیز معرفی شدند.
پس از ارائه گزارش کارگروه روانشناسی، حداد عادل طی سخنانی گفت: اسلامی سازی علوم انسانی به معنای خالی کردن علوم انسانی از دستاوردهای سایر مکاتب علمی نیست، بلکه میخواهد به علوم انسانی جهت دینی دهد.
وی افزود: ارتباط روانشناسی و دین یک ارتباط مستحکم است و رشته روانشناسی از همان ابتدای طرح موضوع اسلامی سازی علوم انسانی مدنظر بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین میتوان گفت: روانشناسی اسلامی دارای یک سابقه علمی و پژوهشی قابل توجه است.
حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوتهای روانشناسی اسلامی و روانشناسی در سایر مکاتب گفت: با توجه به نگاه معارف اسلامی به روح ونَفس میتوان گفت: این تفاوت مبنای اصلی نگاه متفاوت ما به روانشناسی است.
وی افزود: موضوع علم النَفس و بحث در مورد این عنصر مهم وجود انسان و ارتباط آن با سایر مقولات شخصیت بشر از مباحثی است که باید به آن توجه ویژهای شود.
پس از سخنان حداد عادل، حجت الاسلام کاظمینی دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی گفت: این سرفصل آموزشی از جمله سرفصلها با رویکرد اسلامی است که دارای سابقه غنی و توانمند در زمینه متون آموزشی است.
وی افزود: این سرفصل زمینه مناسبی برای ورود به سایر گرایشهای روانشناسی مانند روانشناسی تحول، روانشناسی اجتماعی، روان شناسی شخصیت و ... در مقطع دکتری را فراهم میکند.
وی ادامه داد: از دو منظر سرفصلها نیازمند تقویت است نخست توجه به مبانی فلسفی و نظری روانشناسی اسلامی و ارتباطی که فلسفه اسلامی با این رشته برقرار میکند و دوم نگاه و رویکرد تاریخی و معرفتی به سیر ایجاد و تحولات رشته روان شناسی.
سپس اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: گستردگی مفهوم "علم النفس" در حوزه اندیشه اسلامی، در نظر گرفتن تفاوت میان نَفس و روح و تاثیر آن در روانشناسی اسلامی، محول کردن برخی مباحث تخصصی به مقطع دکترا، توجه به روش تخصصی استخراج مباحث روانشناسی از منابع اسلامی، تبیین دقیق از هدف تاسیس این رشته درسی، ارتباط میان روانشناسی و علم اخلاق و توجه به موضوع فطرت به عنوان یکی از مباحث مهم روانشناسی اسلامی.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء؛ حجت الاسلام دکتر آذربایجانی طی سخنانی گفت: موضوعاتی مانند علم النَفس، تحول تاریخی روانشناسی اسلامی و ... در برنامه درسی پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته است.
پس از سخنان آذربایجانی مقرر شد تا این برنامه درسی پس از اِعمال نظرات اعضا مجددا در دستور کار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرارگیرد.