
فراهانی:
وزیر کشور به دلیل عدم اجرای قانون هوای پاک کارت زرد گرفت
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: به وزیر کشور به دلیل اجرایی نشدنی ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری تذکر میدهم و تحقق این مسأله باید در اولویت باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی میشود. وظیفهای که ظاهرا دستگاههای اجرایی، شهرداریها، سازمانهای مردمنهاد و همه ما هر یک به سهم خود از اجرا و پیگیری آن غفلت کردهایم چرا که امروز گرفتار آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن به عنوان تهدیدی برای زندگی شدهایم.
وی افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تکسرنشین است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: بر همین اساس مطبق ماده ۹ قانون هوای پاک مصوب مجلس وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را طی مدت ۵ سال از محل منابع درآمد ماده ۶ این قانون تأمین کند.
فراهانی بیان داشت: این مسأله باید از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ. بنزینی (هیبریدی)، موتورسیکلت برقی باشد.
وی بیان داشت: علاوه بر این مطابق ماده ۱۰ قانون مربوطه، وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه ۵ درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت افزایش دهد.
وی تصریح کرد: متأسفانه علیرغم این وظیفه قانونی ما شاهد تأمین حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون نبودهایم.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:بر همین اساس به عنوان نماینده مردم با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند ۲ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور درباره اجرای ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به وزیر کشور تذکر میدهم.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: امیدوارم با اقدام به موقع رحمانی فضلی وزیر کشور شاهد توجه به اجرای قانون هوای پاک و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری برای ادای حق مردم باشیم.
وی افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تکسرنشین است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: بر همین اساس مطبق ماده ۹ قانون هوای پاک مصوب مجلس وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را طی مدت ۵ سال از محل منابع درآمد ماده ۶ این قانون تأمین کند.
فراهانی بیان داشت: این مسأله باید از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ. بنزینی (هیبریدی)، موتورسیکلت برقی باشد.
وی بیان داشت: علاوه بر این مطابق ماده ۱۰ قانون مربوطه، وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه ۵ درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت افزایش دهد.
وی تصریح کرد: متأسفانه علیرغم این وظیفه قانونی ما شاهد تأمین حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون نبودهایم.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:بر همین اساس به عنوان نماینده مردم با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند ۲ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور درباره اجرای ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به وزیر کشور تذکر میدهم.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: امیدوارم با اقدام به موقع رحمانی فضلی وزیر کشور شاهد توجه به اجرای قانون هوای پاک و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری برای ادای حق مردم باشیم.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.