اعضای هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری در پژوهشی مشترک، موفق به بررسی روش جدیدی جهت کاهش تلفات ترمودینامیکی و مکانیکی در توربینهای بخار شدند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی هاشمیان و اسماعیل لکزیان از اعضای هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، در پژوهشی مشترک، موفق به بررسی روش جدیدی جهت کاهش تلفات ترمودینامیکی و مکانیکی در توربینهای بخار شدند.
لکزیان در این خصوص اظهار داشت: در این تحقیق، از روش نوین تحلیل ایزوژئومتریک برای مدل سازی پدیده چگالش در توربینهای بخار استفاده شده و در این روش، مدل سازی مسئله به کمک توابع هندسی استخراج شده از مدل پرههای توربین صورت گرفته و تولید شبکه و حل معادلات حاکم نیز به کمک همین توابع هندسی صورت گرفته است که باعث افزایش دقت نتایج و تطابق بهتر با نمونههای عملی توربین بخار شده است.
وی افزود: با توجه به سهم عمده توربینهای بخار از تولید انرژی در جهان و اهمیت بررسی پدیده چگالش و تلفات ترمودینامیکی و مکانیکی در توربینها، معرفی روش جدیدی که بتواند پیشبینی موقعیت شوک چگالش، شعاع قطره و توزیع فشار را بهبود بخشد، از ارزش علمی و کاربردی بالایی برخوردار میباشد که هدف اصلی این پژوهش بوده است.
لازم به ذکر است، نتایج حاصل از این پژوهش در مقاله ای با عنوان On the application of isogeometric finite volume method in numerical analysis of wet-steam flow through turbine cascades در مجله معتبر Computers & Mathematics with Applications از انتشارات ELSEVIER در سال ۲۰۱۹ چاپ شده است.