سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به سیطره تبلیغی شرکتهای خارجی بر بازار لوازم خانگی ایرانی گفت: در این راستا ذوق و گرایش مصرف کننده بدین سمت سوق مییابد و نمیتوان آن را انکار کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا دهقانی نیا با اشاره به نیاز به سرمایه گذاری ۱۱۹ میلیون تومانی برای ایجاد شغل در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: «کارشناسان معتقدند لوازم خانگی صنایع بالادستی پتروشیمی و فولاد را نیز ارتقا میدهد؛ درحالیکه ۷۰ درصد حجم این بازار در اختیار شرکتهای خارجی بود.»
وی گفت: «در گذشته قادر به تولید رقابت پذیر نبودیم، ولی هم اینک شرایط فرق کرده و حتی در آخرین نمایشگاه لوازم خانگی به خود بالیدیم.»
دهقانی نیا با اشاره به سیطره تبلیغی شرکتهای خارجی بر بازار لوازم خانگی ایرانی گفت: «در این راستا ذوق و گرایش مصرف کننده بدین سمت سوق مییابد و نمیتوان آن را انکار کرد؛ لذا حمایت از تولید برای مبارزه با قاچاق باید دوشادوش مردم پیش رود.»
وی با بیان اینکه امروز در صورت تامین مواد اولیه، لوازم خانگی دارای پتانسیل خوب در حوزه تولید داخلی با کیفیت است، افزود: «وقتی شرکتهای خارجی به واسطه تروریسم اقتصادی تصمیم گرفتند از کشور بروند، فضا برای تولید کنندهها باز و مواد اولیه تا حدی تامین شد؛ تولیدکنندهها نیز قول دادند میزان و نرخ کیفی خود را ارتقا دهند و امیدواریم تولیدکنندهها به این قول عمل کنند.»
دهقانی نیا گفت:: «بر اساس مشاهدات و گزارش وزارت صمت تولیدکنندهها تعهد دادند میزان تولید را به اندازه کفاف بازار داخلی ارتقا دهند؛ ما انتظار داشتیم وزارت صمت اعلام کند سهم تولید کارخانهها چه میزان در سال است نه اینکه حرفهای کلی زده شود که نتوان آن را اندازه گیری کرد.»
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: «تا زمانیکه تقاضا برای کالای قاچاق وجود دارد، تامین کننده برای سود اقتصادی سعی میکند جواب این تقاضا را بدهد؛ لذا بنا بر قانون مبارزه با قاچاق، باید در گلوگاههای مختلف با قاچاق برخورد کنیم.»
دهقانی نیا سطح عرضه را یکی از اصلیترین گلوگاههای مبارزه با قاچاق دانست و افزود: «باید ابزاری را در اختیار داشته باشیم تا مصرف کننده قادر به تمیز دادن کالای قاچاق از غیر قاچاق باشد و یکی از این ابزارها شناسه کالاست که وزارت صمت متولی آن بوده.»
وی خاطرنشان کرد: «در تلاطم ارزی شاهد افزایش قیمت بودیم، ولی در آن زمان نیز بسیاری کارشناسان بر این باور بودند افزایش قیمت با افزایش نرخ ارز متناسب نبوده. به همین دلیل وقتی برندهای خارجی لوازم خارجی کشور را ترک کردند، سهمی برای تولیدکننده در نظر گرفته شد و امروز منتظریم به این تعهد عمل کنند.»