به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، بازار خودرو چند هفتهای است که به مدار افزایشی قدیم خود بازگشته است. پراید بار دیگر چهارچوب قیمتی خود را شکسته است و با سرعت به رکورد 60 میلیون تومانی پیش میرود. اتفاقی مشابه برای محصولات خانواده دنا و سمند و البته انواع پژو 206 و 207 هاچبک و صندوقدار. اوضاع مدلهای مختلف رنو تندر و ساندرو نیز تعریفی ندارد. چینیهای حاضر در میدان نیز روی خوشی به مشتری نشان نمیدهند. از هایما و دانگفنگ گرفته تا برلیانس و چری همگی خیال ارزان شدن ندارند. با این حال در اتفاقی عجیب شاهد آن هستیم که دو سری از محصولات ایران خودرو سایپا برخلاف جریان فعلی بازار قرار گرفتهاند. بررسیهای میدانی نشان میدهد که تیپهای مختلف سایپا کوییک و پژو پارس طی چند روز اخیر روندی نزولی و یا ثابت داشتهاند.
کاهش قیمت یکی دو خودرو در اتمسفر اپیدمی رشد قیمتها، موجب تعجب کارشناسان شده است. اینکه سایپا کوییک و پژو پارس روندی عکس آنچه طی هفتههای اخیر شاهدش هستیم را در پیش گرفتهاند دلیل شگفتانگیزی ندارد. این خودروها بیش از تقاضا در بازار وجود دارند. حال سوال اینجاست که آیا عرضه آن بیشتر شده و یا اینکه تمایل برای خرید آن کاهش پیدا کرده است.
اواخر سال 95 بود که مراسم پرزرق و برق پردهبرداری از کوییک با حضور وزیر صنعت وقت و رئیس مجلس برگزار شد. رسانهها از پیشتر خبر داده بودند که سایپا قصد دارد خودرویی بر اساس پلتفرم ساینا ولی با آپشنهایی بسیار بیشتر را روانه بازار کند. همین اتفاق هم افتاد. کوییک با حواشی فراوان تبدیل به پاسخ دیرهنگام به پژو 206 شد. خودرویی که سازنده آن مصرانه در پی آن بود که نشان دهد این خودرو یک کراساور سایز کوچک در حد و اندازههای دانگفنگ H30 Cross است. اما بعد از رونمایی کوییک، دیگر خبری از آن نشد. این خودرو در حالی که در سبد فروش سایپا تیبا و ساینا وجود داشت، شانسی برای موفقیت نمیدید. حتی با آن آپشنهای متنوع و البته جعبهدنده اتوماتیک. یکی دو سال بعد از این اتفاقات سایپا استراتژی خود را تغییر داد و مدل فوق آپشن که قیمتی بالاتر از انتظار داشت را حذف کرد و در لیست جدید خود تنها دو نسخه دندهای ساده و اتوماتیک نیمه فول را قرار داد. واقعیت این بود که حالا دیگر قیمت کوییک در قیاس با دیگر تولیدات این شرکت منطقی به نظر میرسید. محبوبیت این خودرو آرام آرام افزایش پیدا میکرد. به خصوص آنکه شرکت در نظر دارد ویرایش جدیدی از آن با نام کوییک R را که کمی از نظر ظاهری اسپرتتر شده را هم راهی بازار کند.
فیسلیفت گمنام پژو 405 با الهام از پژو 406 که فرصت عرضه در بازارهای جهانی را نداشت، تبدیل به یکی از موفقترین سدانهای بازار ایران شد. اقبال پژو پارس که آن اوایل با نام پرشیا شناخته میشد به قدری بود که گویی کسی نمیداند ساختار فنیاش همان پژو 405 است. اتفاقی که هرگز برای سمند نیفتاد. این خودرو همان مزایای قدرتی، سرعتی و کاربردی برادرش را داشت با این تفاوت که چهرهاش از نظر لطافت و جسارت یک سر و گردن بالاتر بود. ایران خودرو نیز با گذشت زمان متوجه شد تک محصول بودن این خودرو بازار آن را در درازمدت دستخوش آسیب میکند. به همین دلیل طی سالهای اخیر مدلهای مختلفی مانند ELX، LX، سال، TU5، اتوماتیک و حتی دوگانهسوز را عرضه کرد تا توسعه بازار را آن به صورت حداکثر انجام دهد. اما آنچه این روزها موجب کاهش قیمت پژو پارس شده، سنارویی متفاوت از کوییک است. در واقع پدیده کاهش تقاضا روی این خودرو تبدیل به پدیده افزایش عرضه شده است. پژو پارس طی چند مرحله فروش فوری و نقدی با بازهای مناسب به دست مشتریان رسید.
درباره پژو پارس شکی نداریم که یکی از بهترین گزینهها در بازار خودروهای دستدوم است. البته کوییک هنوز جوان است تا بتوان درباره سابقه خرید و فروش مدلهای کارکرده آن اظهار نظر کرد ولی با کارنامهای که از محصولات سایپا دیدهایم، میتوان متصور شد که این خودرو نیز به زودی تبدیل به یکی از بهترینها برای مشتریانی باشد که قدرت خرید محصول صفر کیلومتر را ندارند. حقیقت آن است که قیمت خودرو کارکرده تابعی از قیمت مدل صفر کیلومتر آن است. میتوان امیدوار بود که دو خودرویی که امروز در این فوران افزایش قیمتها روندی عکس دارند، در بازار خودروهای دستدوم نیز موفق ظاهر شوند.