به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، در اولین نشست مجازی علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت با معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، حق دوست ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و حوادث ناگواری که در روزهای اخیر به وقوع پیوسته گفت: سیاستهای معاونت آموزشی تغییری نخواهد داشت.
وی افزود: مسیر کاری هیچ تغییری نداشته و طبیعی است که با توجه به شرایط، برخی تغییرات در تاکتیک و عملیات حاصل شود، اما استراتژی معاونت آموزشی به همان شکل سابق و با قوت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.
حق دوست با بیان اینکه نگهداری و حفظ استانداردهای آموزشی در شرایط ویژهی روحی حاکم بر دانشگاهها، و با توجه به کمبودها و محدودیتهای اقتصادی کار آسانی نیست افزود: با توجه به فرصت اندکی که داریم باید از اتفاقات ناگوار درس بگیریم و با نشاط و امید به خدای تعالی برای تعالی کشور عزیزمان گام برداریم.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود، پیشرفت و حرکت روبه جلو، همدلی و هماهنگی در همه سطوح اعم از ستادی و دانشگاهی را میطلبد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: تا حد امکان تلاش میکنیم تا استقلال دانشگاهها در تصمیمات حفظ شود؛ لذا به همه مسئولین دانشگاهی توصیه میکنم از اختیارات سطح بندی شدهای که به دانشگاه محل خدمتشان تخصیص یافته حداکثر استفاده را داشته باشند.
حق دوست تصریح کرد: لازم است اقدامات از لایههای نرم و فرهنگی سازمانی شروع بشوند و اگر در این راستا به انسجام و همدلی برسیم، زمینه انجام کارها و برنامههای سنگینتر مهیا خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: پایبندی به مسائل اخلاق و کرامت انسانی یک مسیر بینهایت است که باید سعی کنیم بیشتر در رفتارهایمان متبلور شود تا زمینه کارهای مشارکتی تقویت شود.
وی با بیان اینکه افزایش تعاملات و ارتباطها نیز باعث افزایش نگاه مشارکتی و اخلاق مدار میشود، بیان کرد: علیرغم تحلیلهای بسیار عمیقی که در معاونت آموزش وزارت بهداشت انجام میشود، اما گاهی به دلیل ضعف برخی از پارامترهای مشترک با برخی نهادها در مدل سازی، ضعیف عمل شده است که این مشکل جز با همکاری و هم فکری معاونین آموزشی دانشگاهها که در بطن امور هستند برطرف نخواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: صدای دانشجویان و اساتید را متبلور خواهیم ساخت تا با کمک ایشان راهکارهای مناسبی برای انتقادهای سازنده شان بیابیم.
حق دوست با اشاره به تفاهم نامهای که روسای کلان مناطق آمایشی با معاونت آموزشی در زمینه برآورد نیروی انسانی داشته اند، تصریح کرد: هدفمند کردن توسعه کمی دانشگاهها نیز مسئله مهمی است. از طرفی ظرفیتها افزایش یافته و از سوی دیگر روزبه روز روند پذیرش داوطلبین برای پر کردن صندلیها روبه کاهش است لذا باید مسئولین حوزه معاونت آموزشی هر دانشگاه با تفکر و تدبر عمیق، نقشه راه توسعه دانشگاه خود را رقم بزند تا به طور کامل و هدفمند، ماموریت محوری اشاعه یابد و این مهم در سایه روابط دوستانه بین دانشگاههای کلان منطقه رخ میدهد.
وی یادآور شد: دستیابی به توسعه و حرکت روبه جلو تنها با فعالیت گروهی محقق خواهد شد و معاونین آموزشی دانشگاهها هسته مرکزی استحکام بخشی به کلان مناطق آمایشی هستند که نقش کلیدی را در تفاهم، گفتگو، برنامه ریزی، توسعه کلان منطقه و همدلی خواهند داشت؛ لذا این همدلی و همراهی و احترام در لایه فرهنگی و حفظ صیانت و شان انسانی در لایه ساختاری، نقشه راه حرکت به جلو و همگرایی علوم خواهد بود که باید تلاش کنیم گروهها با این ترمینولوژی و ادبیات آشنا بشوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت رشتههای کارشناسی، افزود: باید تلاش شود آموزش در این سطح و حتی ریزترین سطوح آموزش به بالندگی برسد و توجه به فلوشیپها و فوق تخصصها ما را از توجه به آنها غافل نکند؛ لذا عناصر تاثیرگذار در این حوزه مدیران گروه، بخشها و اساتید گروهها هستند که دغدغه مندی آنها مکمل نامهها، دستورالعملها و ابلاغها خواهد بود.
حق دوست تاکید کرد: دو مسیر در معاونت آموزشی وزارت بهداشت طی خواهد شد. اول شفاف سازی که پیشگیری از بروز برخی تخلفات، فسادها و اشکالات را درپی خواهد داشت و زمینه ساز افزایش عدالت و سرمایه اجتماعی دانشگاه، اعضای هیئت علمی و مسئولین خواهد بود و نکته بعدی تکمیل بسته سوم از مجموعه بستههای تحول آموزش یا همان آموزش پاسخگو است.
وی بیان کرد: در بعد اول بسته آموزش پاسخگو که تطابق کوریکولومهای آموزشی با نیازهای جامعه است کارهای بسیار خوبی انجام شده و البته هنوز امکان گسترش آن وجود دارد، اما لازم است در بعد دوم که دغدغه مندسازی دانشجویان و اعضای هیئت علمی است، بیشتر فعالیت کنیم، چون تنها راه برون رفت از مشکلات جامعه، درگیر شدن آنها با معضلات جامعه و ارائه راهکار توسط آنها است.