مدیر کل برنامهریزی آموزشهای فنی حرفهای گفت: به طور میانگین ۷۰ درصد فارغالتحصیلان دانشگاه فنی حرفهای وارد بازار کار میشوند؛ البته این میزان با توجه به رشتههای دانشگاهی در حال تغییر است.
سپیده بارانی مدیر کل برنامهریزی آموزشهای فنی حرفهای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره رشتههای این دانشگاه گفت: رشتههای موجود در کاردانی پیوسته دانشگاه فنی حرفهای همان رشتههای هنرستان کاردانش و فنی و حرفهای است. دانشجویان در حقیقت سه سال در هنرستان به تحصیل میپردازند و بعد از آن پس از حضور در دانشگاه فنیحرفهای به مدت دوسال ادامه تحصیل خواهند داد و مدرک کاردانی پیسوته اخذ میکنند.
افزایش چهار رشته دردانشگاه فنی حرفهای
بارانی با بیان اینکه اکنون ۴ رشته به کاردانی پیوسته افزودهایم؛ اظهار کرد: با توجه به ۴ رشته افزوده شده در هنرستان این چهار رشته را به مجموعه رشتههای دانشگاه فنی حرفهای افزودهایم. همچنین برای افزایش مهارت دانشجویان مرکز آموزشهای آزاد را راهاندازی کردهایم این مرکز با توجه به رویکرد خود به برگزاری دورههایی مهارت محور میپردازد.
مدیر کل برنامهریزی آموزشهای فنی حرفهای با بیان اینکه ۷۰ درصد دانشجویان پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار میشوند؛ تصریح کرد: در حقیقت این آمار با توجه به رشتههای گوناکون در تغییر است، اما به طور کل میتوانیم بگوییم به میزانی که یک دانشگاه نیروی کار ماهرتری تولید کند به همان میزان دانشجویانش وارد بازار کار خواهند شد به همین منظور میتوانیم بگوییم که میزان اشتغال دانشجویان دانشگاه فنی حرفهای به دلیل مهارت افزایی از سایر دانشگاهها بیشتر است.
اساتید دانشگاهی برای جذب در آزمون عملیاتی شرکت میکنند
وی با بیان اینکه افزایش ارتقاء کیفیت آموزش دانشجو به خودی خود اتفاق نمیافتد؛ اظهار کرد: یک سری مولفههای دیگر مثل برنامهریزی درسی اساتید، فضا و تجهیزاتی که به کارگاهها و آزمایشگاهها اختصاص داده میشود نیز در افزایش ارتقاء کیفیت آموزش تاثیرگذار است به این منظور علاوه بر تغییر برنامه درسی دانشجویان به جذب اساتید با توان مهارتی بالا پرداختهایم به نحوی که اساتید پس از شرکت در آزمون عملیاتی برای مربی گری در کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه فنی حرفهای پذیرش میشود. در همین راستا در پروسه جذب هیئت علمی رویکرد مهارتی را اتخاذ کردهایم.
رتبه بندی دانشگاهها به هیچ وجه قابل قبول نیست
بارانی با اشاره به اینکه در سه حوزه تجهیزات، هیئت علمی و برنامه درسی تحول اساسی داشتهایم؛ تصریح کرد: با انجام اینگونه تحولات ارتقاء کیفیت آموزشی دانشجو به بار میآید. در بحث رتبهبندی دانشگاهها باید مطلبی را مد نظر قرار دهیم به طوری که اگر دانشگاه فنی و حرفهای را که رویکرد مهارتی دارد با یک دانشگاه دیگر مانند تهران که رویکردش مهارتی نیست مقایسه کنیم درحقیقت مقایسه اشتباهی کردهایم.
مدیر کل برنامهریزی آموزشهای فنیحرفهای ادامه داد: یکی از شاخصهای رتبه بندی دانشگاهها میزان مقالات است. با توجه به اینکه دانشگاه فنی حرفهای دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند به نوشتن مقاله نیز اهمیت نمیدهد در حقیقت مهارت مهمترین محور این دانشگاه است. به همین منظور رتبه بندی موجود به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود، زیرا چند دانشگاه با رویکردهای متفاوت را به مقایسه میگذارد.
اساتید و دانشجویان به فرصتهای مطالعاتی در صنعت اعزام میشوند
وی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه فنیحرفهای به فرصتهای مطالعاتی در صنعت میروند؛ اظهار کرد: این دانشگاه به دلیل اینکه دانشجوی تحصلات تکمیلی ندارد فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور به معنای رایج در دانشگاههای دیگر را نیز ندارد، اما دانشجویان به دورههای کارورزی اعزام میشوند که میتوانیم ازاین دورهها با نام فرصت مطالعاتی یاد کنیم.
بارانی تصریح کرد: اساتید دانشگاهی نیز به فرصتهای مطالعاتی اعزام میشوند به طوری که هر شش ماه یک بار به طور پیوسته یا یک سال به صورت پاره وقت در صنعت آموزش میبینند.