بهمن ارک گفت: با حضور فیلمسازها قطعاً افرادی به سینمای ایران اضافه خواهند شد؛ اما اگر تعداد جشنوارهها کمتر باشد استعداد خیلی از فیلمسازها سرکوب میشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بهمن ارک، فیلمساز سینمای کشور است که برای فیلم کوتاه «حیوان» جایزه سینه فونداسیون جشنواره کن را دریافت کرده و در حال حاضر نیز اولین فیلم بلند وی «پوست» در جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد. جشنوارهها را راهی برای پرورش فیلمسازان و کشف استعدادهای جوان دانست و از کم و کیف جشنوارههای فیلم کوتاه کشور سخن گفت.
بهمن ارک فیلمساز تبریزی در خصوص برگزاری جشنوارههای فیلم گفت: هر چقدر جشنوارههای بیشتری در کشور برگزار شود و بستر آنها آماده شود، فیلمساز کوتاه بیشتری پرورش خواهد یافت. در این صورت و با حضور فیلمسازها قطعاً افرادی به سینمای ایران اضافه خواهند شد؛ اما اگر تعداد جشنوارهها کمتر باشد استعداد خیلی از فیلمسازها سرکوب میشود.
این کارگردان افزود: اینگونه رویدادها به ویژه باید در شهرستانها اتفاق بیفتد؛ چرا که در تهران رویدادهای سینمایی زیادی برگزار میشود و اتفاقات سینمایی بیشتر در پایتخت جریان دارد.
برنده جایزه سینه فونداسیون جشنواره کن با اشاره به اینکه در شهرستانها استعدادهای زیادی وجود دارد که امکان ارائه و ساخت اثر آنها در شهرستانها مهیا نیست، گفت: این فیلمسازان برای ساخت اثر خود باید در تهران ساکن شوند، درواقع باید زیست خود را عوض کنند و زیست که تغییر پیدا کند ماهیت فکری هم عوض خواهد شد. ما باید زیست را در همان شهرستان نگه داریم و جشنوارهها را در شهرستانها برگزار کنیم.
ارک که امسال با فیلم پوست در جشنواره فیلم فجر حضور یافته، اظهار داشت: هرچقدر برد جشنوارههای فیلم کوتاه زیادتر باشد تأثیرات آن را میتوان در جامعه نیز شاهد بود و اینگونه نیست که فیلم کوتاه فقط در سینما مؤثر باشد.
این کارگردان با اشاره به اینکه در حال حاضر داستانهای کوتاه برد بیشتری نسبت به رمانهای طولانی دارند، عنوان کرد: در گذشته رمانهایی مثل آنا کارنینا مورد توجه بود، اما این توجه کم کم به خواندن آثار نویسندگانی، چون بوکوفسکی و سالینجر و ... سوق پیدا کرد. در سینمای ما هم اگر فیلمهای کوتاه بیشتری ساخته شود به همین فرهنگ سوق پیدا خواهیم کرد.
ارک با بیان اینکه عملاً همه جشنوارههای موضوعی در ایران تبدیل به جشنوارههای آزاد شدهاند، اظهار داشت: امروزه جشنوارههایی مثل حسنات و ... هم برگزار میشود، اما شبیه همان جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند. اگر جشنواره موضوعی است، باید واقعاً موضوعی عمل کند نه اینکه یک بخش آزاد هم داشته باشد که هر فیلمی بتواند به آن راه پیدا کند. نباید با جشنوارههای دیگر موازیکاری شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی جشنواره فیلم کیش یک بخش گردشگری به جشنواره اضافه میکند، این گونه به خود ماهیت میدهد. این ماهیت باید تقویت شود؛ یعنی اگر جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد موضوعی است و صرفاً فیلمهایی با موضوع میراث جهانی، تاریخی و معنوی را میپذیرد، به خود ماهیت داده و مسیر جشنواره را مشخص کرده است. جهتگیری جشنواره، اسپانسرینگ، جشنواره، فیلمسازهایی که فیلم ارسال میکنند، حمایت جشنواره از فیلمسازان و ... مسیر مشخصی دارد که با توجه به آنها جشنواره ساباط یزد جایگاه خود را پیدا میکند.
وی در پایان بیان کرد: در واقع امروز جشنواره فیلم کوتاه حسنات خاصیتی که قبلاً داشت ندارد، ولی جشنواره فیلم کودک و نوجوان تکلیفش مشخص است و موضوعیت کودکان و نوجوانان را دارد. این مهم است که جشنواره ساباط یزد هم اگر هدف توجه به میراث فرهنگی دارد، فیلمهای جشنواره از فیلتر انتخابی رد شود که دقیقاً مسیر جشنواره مشخص باشد.