به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هوشنگ دادگر استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره کنترل هیجان در کودکان به ویژه در افرادی که دارای نقص زبانی و ارتباطی هستند، اظهار داشت: برخی از کودکان با توجه به سن خود نمیتوانند جملاتی را به صورت کامل مطرح کنند و به عبارتی نسبت به همسالان خود دچار ضعف زبانی در بیان جملات هستند همچنین این مسئله میتواند مشکل ارتباطی در کودکان ایجاد کند.
وی افزود: در برخی از موارد خانوادهها زمانی که کودکانشان دچار نقص زبانی یا مشکل در ارتباط هستند آن را نادیده میگیرند در حالی که این مسئله میتواند سبب بروز هیجاناتی در کودک شود و عواقب روحی و روانی برای آن به همراه داشته باشد.
دبیر انجمن گفتار درمانی ایران خاطرنشان کرد: این کودکان در معرض هیجانات مثبت یا منفی هستند که هیجان مثبت شامل ذوقزدگی یا خوشحالی و هیجانات منفی شامل ترس، اضطراب و نگرانی در کودک است.
دادگر با اشاره به اینکه کودکان در زمان کنونی با کمبود بازیهای هیجانی و عاطفی مواجه هستند، گفت: به دلیل اینکه قالب بازیها عوض شده و اکثر بازیها با توجه به تکنولوژیهای نوین به سمت بازیهای رایانهای پیش رفته است مدیریت هیجان در کودکان به خوبی انجام نمیگیرد و در واقع کودکان این مسئله را فرا نگرفتهاند که این موضوع در کودکانی که دچار نقص زبانی و ارتباطی هستند بسیار حائز اهمیت است و والدین نباید از نقش بازی در کنترل هیجانات کودک خود غافل شوند.
وی در مورد رفتارهای کلیشهای و تکراری در برخی کودکان گفت: گاهی کودکانی که مشکوک به اوتیسم هستند ممکن است رفتارهایی کلیشهای و یا تکراری در آنها بروز کند که خانواده باید زمان آنها را ثبت کند و فاکتورهای موثر در این پدیده را مورد آنالیز قرار دهد چرا که با مدیریت این فاکتورها میتوان اقدامات لازم را جهت پیشگیری از رفتارهای کلیشهای و تکراری در کودکان انجام داد.
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کودکان مبتلا به ضعف زبانی و ارتباطی نیاز به حمایت ویژه خانوادههای خود دارند، گفت: آموزش به خانوادهها و کودکان در زمینه کنترل هیجانات آنها بسیار موثر است و میتواند آیندهی بهتری را در زندگی این کودکان رقم میزند.