دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: استفاده و بهره برداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد و به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران هستیم.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش ملی خودروهای هوشمند که امروز در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه فناوری خودروهای هوشمند زمانی به نتیه میرسد که را را درست رفته باشیم، اظهار کرد: یکی از ویژگیهای خودروهای خودران و هوشمند این است که ترافیک، تلفات جادهای و آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.
منطقی با اشاره به اینکه برای ساخت خودروهای برقی نیاز به زیرساختهای مناسب داریم، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعدادی از شرکتهای دانش بنیان در این عرصه فعال هستند و شرکتهای بزرگ صنعتی تولید کننده خودرو نیز برای تحقق این موضوع استقبال میکنند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شرکتهای بزرگ در کشور تمایل بسیاری برای توسعه خودروهای هوشمند با ایجاد استارت آپها دارند و با همین هدف هم تلاش میکنند تا برخی قسمتهای فناورانه تولید خودروهای خودران را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن در دست گرفته و به نتیجه برسانند.
وی درخصوص زمان بهرهبرداری خودروهای خودران و برقی در کشور تصریح کرد: استفاده و بهره برداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد و به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران هستیم.
منطقی با بیان اینکه در بحث خودروهای الکتریکی، خودران، کشور ما استعدادهای فراوانی دارد، تاکید کرد: خودروهای الکتریکی از بخشهای مکانیک به سمت مکاترونیک، الکترونیک و دیتا یا داده سوق پیدا میکنند که در این بخش کشور ما از مزیت بسیار زیادی برخوردار است و اکنون بازیگران فوقالعادهای در بخشهای الکترونیک، کنترل و سیستمهای مخابراتی صنعت خودرو برای تولید محصول وارد عرصه شدهاند.
وی افزود: ما استعدادهایی داشتیم که از آنها کمتر استفاده میشد. برای اینکه بتوانیم بهطور منظم از این استعدادها استفاده کنیم یک برنامهریزی دقیقی انجام دادیم. ابتدا نشستها و هماندیشیهایی در حوزه خودروهای الکتریکی، متصل و خودروان برگزار کردیم که علاوه بر دعوت از صاحبنظران بینالمللی، در عرصه داخلی هم از همه بازیگرانی ازجمله وزارت ارتباطات، وزارت نیرو - برای تأمین ایستگاههای شارژ- خودروسازان، قطعه سازان، دانشگاهیان و... دعوت کردیم تا نظرات خود را در این نشستها مطرح کنند.
منطقی با بیان اینکه در خصوص خودروهای الکتریکی سواری هم چند پروژه مطرح است گفت: با توجه به اینکه معاونت علمی وظیفهاش انتخاب بهترین پروژهها با در نظر گرفتن تمام شاخصهای موردنظر است بر همین اساس در حال بررسی این پروژهها هستیم.
وی افزود: در این خصوص بر اساس بررسیهایی که انجامشده به این نتیجه رسیدهایم که محققان ما در زمینه خودروهای الکتریکی نسبت به سایر کشورهای دیگر خیلی از نظر بحثهای نظری و نمونه اولیه عقب نیستند.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته با اشاره به اقدامات و برنامهریزی و تحقیقات روی خودروهای خودران با تأکید بر اینکه این نوع خودروها چند نسل دارند گفت: نسل صفر این خودروها، خودروهای معمولی هستند که اکثر مردم در حال استفاده از آن هستند. منتها با این تفاوت که یکی یکسری امکانات روی همان خودروها همچون گیربکس اتوماتیک یا کروز کنترل نصب میشود.
منطقی افزود: نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستمهای بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده میتوانند در مسیر قرار گیرند و بهنوعی این سیستمها حجم درگیری راننده را کمتر میکند و در نتیجه راننده وقت بیشتری دارد که به سایر کارهای خود به غیر از رانندگی بپردازد و درعینحال از ایمنی هم برخوردار باشد. نسل سوم هم بهطور کامل خودروان است.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته خاطرنشان کرد: در تولید خودرو بهطور نسبی بین نسل اول و دوم قرار داریم و از همین رو فناوریهای مرتبط با خودروهای خودران در داخل کشور وجود دارد و توانایی اجرایی کردن آن را داریم.