به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی، درباره تمهیدات بنادر شمالی کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: براساس کنوانسیونهای بینالمللی که سازمان بنادر و دریانوردی در عضویت آن قرار دارد، بابت قرنطینه انسانی دستورالعملهایی وجود دارد، بدین ترتیب هرکسی که وارد محوطههای بندری میشود مورد ارزیابی و قرنطینه قرار خواهد گرفت و در صورت وجود مشکل اجازه ورود به بندر داده نخواهد شد.
وی افزود: با این حال در شرایط خاص کنونی در بحث شیوع بیماری کرونا، مکاتبات با دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد و امکانات مستقر در بندر افزایش پیدا کرد.
وی گفت: در این خصوص با استفاده از تبسنجهای لیزری هر شخصی که وارد بندر میشود مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد مشکوک قرنطینه میشود؛ خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده و ارزیابیهای صورت گرفته، مورد خاصی مشاهده نشده و مشکلی از این بابت نداشتهایم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بابت میزان تخلیه و بارگیری در بندر انزلی اظهار داشت: در بحث تخلیه و بارگیری طی ۱۰ ماه سال ۹۸ عدد ۹۰۰ هزار تن به ثبت رسیده است، در این زمینه برنامهریزی به این شکل بوده است تا کشتیهایی که به سمت بندر انزلی میآیند دو سر باشند تا بعد از تخلیه، بندر را پر ترک کنند.
وی ادامه داد: در همین خصوص امکاناتی را برای صادرات بار فراهم کردیم که صادرکنندگان بتوانند از محوطههای بندر بهره برده و به بهترین شکل از آنها استفاده کنند، به همین خاطر هم اکنون ۴۶ درصد کشتیهای ورودی به بندر پر از بندر خارج میشوند، این برنامهریزی برای کالاهای صادراتی هستند و نوید این را میدهد که در سالهای آینده رشد بیشتری را شاهد باشیم.
آبایی درخصوص موافقتنامه اوراسیا و تاثیر آن در بنادر شمالی کشور گفت: هر نوع موافقتنامه بینالمللی در رشد و بالندگی بنادر و تجارت هر کشوری بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما موافقتنامه اوراسیا در توسعه بنادر شمالی بسیار تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: این موافقتنامه فرصتی را فراهم میکند که بنادر شمالی در بهترین شکل بتوانند از این امکان استفاده کنند و شرایط بهینهای را برای آنها فراهم میکند؛ در تفاهمنامه اوراسیا اتاق بازرگانی ایران و روسیه حضور دارند و این موافقتنامه یک فرصت است که برای بندرانزلی بسیار اهمیت داشته و موجب رونق آن خواهد شد.