به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیتالله مهدی شبزندهدار عضو فقهای شورای نگهبان امروز در درس خارج فقه خود اظهار داشت: مساله انتخابات مشکلات فراوانی دارد، یکی از مشکلات مهمش این است که قانون انتخابات یک قانون پرمشکلی است و ان شاءالله مجلس آتی بتواند با قوانین بهتری که وضع میکند این مشکلات را کمتر کند.
وی افزود: عده فراوانی از سراسر کشور ثبت نام کردند و وارد معرکه شدند، در یک مدت محدود همه اینها باید بررسی شود، در این چهارده روز اعضای محترمی که آنجا بودند شبانه روز نداشتند، دیروز شنیدم که جناب آقای کدخدایی گفتند کل شب را چهل و پنج دقیقه توانستم بخوابم. خود من تا ساعت دو و نیم شب مشغول دیدن پروندهها بودم و صبح هم جلسه بود و ساعت یک عصر هم باز جلسه است.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: دیدن این پروندههای کثیر، افراد مختلف، پروندههای قطور و چند جلدی و محاسبه کردن و به واقع رسیدن، نیاز به یک وقت فراوان دارد. به نظر من روند انتخابات حداقل باید شش ماه باشد که این موارد کم کم بررسی شود.
وی ادامه داد: خیلی از این عدم احرازها که احراز نمیشود، در اثر این است که احتیاج به یک اطلاعات و منابعی دارد که در این فرصت اندک [به دست نمیآید]ولو اینکه خیلی هم زحمت کشیده است، ولی احتیاج به فرصت بیشتری دارد.
شب زندهدار بیان کرد: اگر وقت بود تک تک افرادی که شبهه درباره آنها است، فراخوان میشدند و توضیح میدادند، که شاید از این طرف یا آن طرف فرق میکرد، اما فرصت چنین اموری نیست.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: البته آقایانی که الان نماینده مجلس هستند را خواستند و تک تک صحبت کردند و من هم با بعضی از آقایان که تشریف آوردند صحبت کردم و مطالب شان را گفتند و مصاحبه کردیم و بعضی از آنها چندبار تشریف آوردند. اما قهراً برای آحاد کسانی که ثبت نام کردند فرصت چنین کاری نبوده است؛ بنابراین اگر کسی، برادری، عزیزی عدم احراز خورده، هم خودش و هم مردم باید بدانند [معنایش این نیست که صلاحیت ندارد]، اینکه بعضیها ناراحت هستند که آبروی ما میرود، این آبرو رفتن نیست.
وی در همین راستا اضافه کرد: معنی اش این است که نمیشناسند، گاهی یک دّری است که ما نشناختیم، یک بزرگواری است که ما نشناختیم و عدم احراز معنایش این نیست که او واقعاً صلاحیت ندارد، شاید از آن کسانی که ما شناختیم بالاتر هم باشد و معنای این که کسی قبول نشده است این نیست که صلاحیت ندارد، شاید صلاحیت داشته، اما شرایط به گونهای بوده که ما نتوانستیم احراز کنیم.
شب زنده دار خاطرنشان کرد: وظیفه ما احراز کردن است، البته این شرایطی که برای داوطلبها گذاشته شده است، یک شرایط اندکی است. من خدمت رهبری دام ظله العالی هم عرض کردم ایشان هم تصدیق فرمودند.
وی بیان کرد: آیا این شرایطی که گذاشته شده است که التزام به اسلام را قبول داشته باشد، التزام عملی هم داشته باشد، مدرک فوق لیسانس هم داشته باشد، تابعیت ایران هم داشته باشد برای مجلس کفایت میکند؟
عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: بینش سیاسی نمیخواهد؟ اطلاع از امور نمیخواهد؟ عدهای از کسانی که این شرایط را داشتند و تایید برایشان زدیم، یقین داشتیم که او به درد مجلس نمیخورد، اما چارهای نیست! وقتی قانون گفته است [این شرایط لازم است]، ما نمیتوانیم تخطی از قانون بکنیم.
وی افزود: حقیقتا شرایط کافی نیست، بالاخره کسی که میخواهد به مجلس برود باید اطلاعات وسیعی داشته باشد، از امور مختلف شناخت داشته باشد و این مقدار شرایطی که در اینجا ذکر شده کفایت نمیکند.
شب زنده دار خاطرنشان کرد: مساله دیگری هم که باید اطلاع داشته باشید، این است که بند اول ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام است، برای بعضی از افراد بینه قائم شده یا شواهد بوده که التزام عملی به اسلام ندارد، مثلا یک خانمی بی حجاب است، برای ایشان نوشته شده است که شما بخاطر بند یک ماه ۲۸ رد شده اید، اینها ناراحت شده اند که ما مسلمان هستیم ما شیعه اهل بیت هستیم، این چه حرفی است که به ما میزنید؟ مقصود قسمت اول این بند نیست، وآن کسانی که مینویسند باید با دقت بهتری بنویسند، و بنویسند بخش دوم بند اول، یعنی التزام عملی. خود من به بعضی از آنها زنگ میزدم و برایشان توضیح میدادم.
وی تصریح کرد: نمیخواهیم بگوییم که شما مسلمان نیستید، شما شیعه نیستید، بلکه منظور این است که التزام عملی ندارید، مثلا بی حجاب هستید، یا فلان کار را که خلاف شرع بوده است را انجام دادید و در پرونده شما است.
شب زنده دار یادآور شد: باید به این توجه شود که منظور این نیست که شخص دین ندارد، یا مسلمان نیست و من به موردی برنخوردم که مثلا کافری ثبت نام کرده باشد، البته سایر ادیان پذیرفته شده قوانین خودشان را دارند، اما اینکه ما کسی را رد کرده باشیم که مسلمان نباشد، چنین چیزی نیست و ما هم در مورد احدی قضاوت نمیکنیم و دادگاه باید قضاوت کند، چون آیین دادرسی دادگاه آیین دادرسی دیگری است، این جا معنایش این است که باید شرایطی را داشته باشید تا به مجلس راه پیدا کنید.
وی ادامه داد: مساله دیگر این است که بیننا و بین الله اصلاً و ابداً گروهها و جناحهای مختلف، جناح راست، جناح چپ، اصول گرا، اصلاح طلب و... در نظر ما نبوده است و اصلا دخالتی نداشته است.
عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: آنچه که مد نظر بوده شرایط بوده است، التزام عملی به اسلام، ابراز وفاداری به قانون اساسی، ابراز وفاداری به ولایت فقیه بوده است که اینها قانون است و ما باید اینها را احراز کنیم.
وی تصریح کرد: آنچه که در برخی از رسانههای گفته میشود یا برخی از افراد میگویند خلاف واقع است و اینکه برخی از افراد که در مجلس بودند که با پول میشود رای را درست کرد و اینها پول میگیرند، تهمتهایی است که زده میشود و باید به آن توجه داشته باشند.
شب زنده دارد گفت: [در بحث حجاب]منظور از حجاب چادر نیست، کسی که مانتویی هم باشد و حجاب اش را رعایت میکند را رد نکردیم و پذیرفتیم.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه سخنانش تصریح کرد: یک پروندهای بود که نیروی انتظامی تهران و اصفهان این شخص را به خاطر بی حجابی گرفته بودند (ببینید که نیروی انتظامی چه بی حجابی را میگیرد)، من به این اکتفا نکردم و به دوستان گفتم که با او تماس بگیرند که آیا واقعا توبه کرده است و از بی حجابی دست برداشته است؟
وی بیان کرد: شرایط باید احراز شود و همین طوری نیست که کسی بیایید و به شخصی تهمت بزند، افرادی که جهت تحقیق فرستاده میشوند مورد تایید هستند علاوه بر گزارشاتی که از مراکز اربعه ارسال میشود. مواردی شده است که برخی از مراکز چهارگانه گفتند که چنین مشکلی را دارد، و ما در اثر تحقیقات دیگری که به دست آوردیم متوجه شدیم که آنها اشتباه کردند و آن شخص مشکلی ندارد و ما هم پذیرفتیم.
عضو فقهای شورای نگهبان در خاتمه اظهار داشت: آنچه میخواهم عرض کنم این است که اطمینان وجود دارد، ما در خدمت آقایان بودیم و دیدیم که تنها و تنها تمام همت و اهتمام آنان بر این بوده است که کسانی که واجد شرایط هستند [تایید شوند]و هیچ گرایشهای گروهی و امثال ذلک در تاییدها و ردها ملاک نبوده است و فقط همین شرایط ملاک بوده است و نه مازاد بر آن، و حتی بینش سیاسی و امثال ذلک هم، چون در قانون نبوده است ملاک قرار نگرفته است.