دولت انگلیس اعلام کرد تا سال ۲۰۳۵ به فروش خودروهای جدید بنزین، دیزل و هیبریدی و ون ها پایان می دهد و اگر ممکن باشد این کار را سریع تر انجام می دهد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از رویترز، انگلیس فروش خودروهای جدید بنزین، دیزل و هیبریدی را از ۲۰۳۵ یعنی ۵ سال زودتر از زمان تعیین شده ممنوع میکند. این کشور تلاش میکند آلودگی هوا را کاهش دهد. به این ترتیب، بیش از یک قرن وابستگی به موتورهای احتراق داخلی پایان مییابد.
این اقدام انگلیس یک پیروزی برای خودروهای برقی است و اگر جهانی شود، به ثروت تولیدکنندگان نفت آسیب میرساند و صنعت خودرو را متحول میکند. خودرو یکی از نمادهای سرمایه گرایی در قرن بیستم بود.
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس قصد دارد از این اطلاعیه برای بالا بردن اعتبار محیط زیستی این کشور پس از از دست دادن مقام ریاست کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل استفاده کند.
دولت انگلیس اعلام کرد تا سال ۲۰۳۵ به فروش خودروهای جدید بنزین، دیزل و هیبریدی و ونها پایان میدهد و اگر ممکن باشد این کار را سریعتر انجام میدهد.
کشورها و شهرهای سراسر جهان طرحهایی را برای کاهش خودروهای دیزل پس از رسوایی زیستی فولکسواگن در ۲۰۱۵ ارائه دادهاند و اتحادیه اروپا قوانین سختتری برای تولید دی اکسید کربن اعمال کرده است.
شهرداران پاریس، مادرید، مکزیکوسیتی و آتن اعلام کردند طرحی برای ممنوعیت تردد خودروهای دیزل از مرکز شهرها تا ۲۰۲۵ دارند. فرانسه آماده میشود فروش خودروهایی را که سوختهای فسیلی میسوزانند تا ۲۰۴۰ ممنوع کند.
در حالی که تقاضا برای خودروهای برقی در انگلیس، دومین بازار بزرگ این خودروها در اروپا بالا رفته است، هنوز هم مدلهای دیزل و بنزینی ۹۰ درصد فروش خودرو در این کشور را تشکیل میدهند. خریداران مدلهای پاکتر نگران محدود بودن جایگاههای شارژ این خودروها و هزینه آن هستند.
دولت انگلیس سال گذشته اعلام کرد ۲.۵ میلیون پوند (۳.۲۵ میلیون دلار) دیگر برای نصب بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه شارژ جدید برای خودروهای برقی در خیابانهای شهر اختصاص میدهد.
این ممنوعیت یک تهدید برای مشاغل آلمان است، چون انگلیس بزرگترین بازار صادرات برای خودروسازان این کشور است که ۲۰ درصد فروش جهانی خود را تشکیل میدهد. ساخت خودروهای برقی نسبت به خودروهای دارای موتور احتراقی و هیبریدی زمان کمتری میبرد.