یک کارشناس اقتصادی گفت: تولیدیهای پوشاک در کشور به طور نامتوازن پخش شده اند به گونهای که ۴۰ درصد تولیدیها در تهران، ۲۰ درصد در مشهد و ۱۰ درصد در آذربایجان شرقی استقرار دارند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، موضوع «صنعت پوشاک، پیشران رونق تولید» در برنامه «پایش» دیشب با حضور کارشناس اقتصادی بررسی شد.
هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صنعت پوشاک، حوزهای اشتغالزا است، گفت: حجم بازار صادرات پوشاک در سال ۲۰۱۵ در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است و تخمین زده میشود در سالهای آتی به ۲ هزار میلیارد دلار برسد.
وی صنعتی پوشاک را حوزهای دانست که در رکودهای اقتصادی نیز رونق داشته است، افزود: کشورهای بزرگی تولید کننده پوشاک هستند که چین و بنگلادش رتبه اول و دوم در تولید پوشاک را دارند. کشور ما سهم ناچیزی در صادرات پوشاک دارد. اگر ما بتوانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات پوشاک داشته باشیم، بیش از ۱۵۰ هزار شغل مستقیم و ۲۲ هزار شغل غیر مستقیم در صنعت پوشاک ایجاد میشود.
سلیمی زاده گفت: ما در بین کشورها، ارزانترین نیروی کار را در اختیار داریم و صنعت پوشاک نیز حوزهای که نیروی انسانی محور است. سود دهی همه زنجیره تولید پوشاک، بسیار خوب است. باید در حوزه طراحی پوشاک وارد شد، چرا که طراحی لباس، سود دهترین حوزه تولید است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید در حوزه پوشاک برند سازی کرد، افزود: ترکیه که در لباس معروف است، به دلیل خرید برندهای ایتالیایی بوده است. باید برای خرده فروشی نیز سیاست گذاری کرد تا پوشاک ارزان بدست مردم برسد.
وی ادامه داد: چالش حوزه صنعت پوشاک این است که خرده فروش، از تولید کننده بیشتر سود میبرد. دلیل آن هزینههای سرباری است که فروشنده خرده فروش وارد میشود که بخش عمده این هزینه، مربوط به اجازه مغازه است.
سلیمی زاده بانکها را عامل گرانی اجاره بهای مغازههای تجاری دانست و اظهار کرد: مکانهای خوب تجاری شهرها در اختیار بانکها است و آنها قیمتها را تعیین میکنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: تولیدیهای پوشاک در کشور به طور نامتوازن پخش شده اند به گونهای که ۴۰ درصد تولیدیها در تهران، ۲۰ درصد در مشهد و ۱۰ درصد در آذربایجان شرقی استقرار دارند. باید به سمتی برویم تا در مناطق محروم نیز تولیدی پوشاک تاسیس شود. زیرا به دلیل نیروی کار ارزان قیمتی که در این مناطق است، هزینه تولید پوشاک کاهش مییابد و به فروش راحتتر آن کمک میکند.
وی افزود: دلیل متمرکز بودن تولید پوشاک در مناطقی مانند دلیل با هزینههای زیاد این است که زنجیره ارزش تولید پوشاک در تهران متمرکز میباشد و استقرار در نواحی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.
سلیمی زاده ادامه داد: باید در زنجیره ارزش پوشاک سیاست گذاریهای صحیحی داشت و از پایین به بالا سیاست گذاری انجام شود. پتانسیل اشتغال زایی صنعت پوشاک ۲ میلیون شغل است که در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.
این کارشناس اقتصادی گفت: دستمزدهای صنعت پوشاک نیز، مطلوب است. با توجه به اینکه در حال حاضر واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد، باید به صنعت پوشاک توجه جدی نمود. به نحوی که بتوانیم در حوزه پوشاک نیز ضمن تامین نیازهای داخلی، به صادر کنندهای خوب تبدیل شویم.
وی در پایان افزود: در صنعت پوشاک این ظرفیت وجود دارد که ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته باشد. ورود فعالانه در صنعت پوشاک میتواند مشکلات اشتغال کشور را حل کند تا آنجا که واردات نیروی کار نیز لازم میشود.