نشریات دانشجویی به عنوان نماینده نگاه و اندیشه دانشجویان حرفهای شنیده نشده زیادی دارند. گوشه و کنار نشریات به انتشار بخشهای خواندنی هر نشریه میپردازد.
*گوشه و کنار نشریات، سینا مراد حسینی: ارزیابی اجباری و بی تاثیر اساتید در دانشگاه ها، کاری که بسیاری از دانشجویان سراسر کشور از روی بی میلی و به اجبار دریافت کارت ورود به جلسه آزمون پایان ترم و شرکت در امتحانات و مشاهده نمرات خود در پایان هر ترم انجام میدهند.
یعنی دانشجو نه با هدف ارزیابی اساتید بلکه با هدف اخذ کارت ورود به جلسه این کار را انجام میدهد که این میتواند به درستی این ارزیابی لطمه وارد کند.
در اینجا میخواهیم به دو مورد پیرامون این ارزشیابی بپردازیم.
اول اینکه دانشجویان با توجه به اجباری بودن شرکت در این ارزیابی پایان ترم، بدون حوصله و توجه به سوالات نمره عالی و ۲۰ به اساتید خود میدهند که مبادا به اساتید بر بخورد و به فکر تلافی آن با شند. اساتیدی که خود را فرهیختهترین قشر جامعه میدانند، اما متاسفانه به بهانههای مختلف با دانشجو جماعت لجبازی میکنند و پایان ترم و هنگام وارد کردن نمرات از خجالت دانشجو برمی آیند. البته قابل ذکر است که تعداد این اساتید بسیار کم است، اما به هر حال جالب است بدانید که همچنین اساتیدی هم در دانشگاهها تدریس میکنند.
در اینجا سوال دیگری مطرح است و آن است که آیا اساتید اسم دانشجویان شرکت کننده در ارزیابی را میتوانند مشاهده کنند یا خیر؛ که این موضوع میتواند اهمیت بالایی در صحت نظرات دانشجویان در پاسخ دادن به ارزیابی داشته باشد چرا که خیلیها از ترس مشاهده اسم شان توسط اساتید سعی میکنند با لطافت بیشتری در نظرسنجی شرکت کنند که با توجه به الکترونیکی بودن این فرم و نیاز به ورود به سامانه گلستان جهت شرکت در نظرسنجی به نظر میرسد این فرم و اطلاعات اصلا محرمانه نخواهد بود.
مورد دوم این است که فرض میکنیم دانشجویان با دقت در ارزیابی پایان ترم شرکت میکنند و مبتنی بر عملکرد اساتید به آنان نمره میدهند.
اما جای تعجب دارد که چرا وقتی دانشجویان در طول چندین ترم و چند سال گذشته به استاد خاصی اعتراض دارند که تعداد این اساتید هم کم نیست، اما هم اکنون آن دروس با اساتید قبلی ارائه میشوند. اینجاست که دانشجو پی به بی اثر بودن شرکت در ارزیابی میبرد و البته این اتفاق میتواند ناشی از کم کاری هیئت ارزیابی و نظارت اساتید باشد؛ لذا از مسئولان مربوطه خواهشمندیم جهت آگاهی جامعه دانشگاهی نتایج نهایی ارزیابی اساتید را در پایان هر ترم یا سال تحصیلی به طور خلاصه شفاف سازی نمایند.
به همین منظور در نظر داریم جهت شفاف سازی هر چه بهتر و ارائه زمان و فرصت حق پاسخگویی و بیان نظرات مسئولان مربوطه به واحد ارزیابی دانشگاه مراجعه نماییم و در صورت امکان نتایج آن را به صورت گزارش مکتوب در شماره بعدی نشریه ارائه دهیم.
در نهایت نیز پیشنهاد مینماییم که جهت صحت نتیجه ارزیابی و نزدیک شدن نتیجه آن به واقعیت اجبار به شرکت در آن را در پایان هر ترم تحصیلی حذف نمایند و راهکاری در نظر گرفته شود که دانشجو با میل خود در نظرسنجی شرکت نماید.