افزایش حقوق معلمان به معنای رتبه بندی نیست چرا که با این روند، هدف اصلی، که سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان است، محقق نخواهد شد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- حمید رضا قائم پناه*؛ جناب آقای نوبخت جمع بندی جلسه شما با نماینده تشکلهای فرهنگیان با موضوع احیای رتبه بندی معلمان بود، اما چند نکته در این باب: آیا این مسیر در نهایت به افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش ختم میشود؟ یا اینکه در نهایت همانند سال۹۴ درصدی به حقوق معلمان اضافه میشود؟
رتبهبندی که شما از آن صحبت میکنید چه تفاوت یا نسبتی با ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دارد؟ که دولت در آن موظف به تدوین نظام رتبهبندی معلمان و استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص با شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی بر اساس سند تحول_بنیادین (راهکار ۲_۱۰) و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی، اقدام کند.
آیا رتبهبندی شما، ادامه این مسیر است یا قرار است رتبهبندی سال ۹۴ که همان طبقهبندی معلمان براساس قانون مدیریت خدمات کشوری بود، ادامه یابد و صرفا مبلغی به صورت مقطعی به حقوق آنها اضافه شده و در نهایت باز هم از افزایش انگیزه معلمان و ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش خبری نباشد؛ لذا رتبهبندی معلمان باید بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد تا بتوان معلم را در نظام بودجهبندی کشور تعریف کرد.
اگر هدفتان اضافه کردن مبلغی به حقوق معلمان میباشد، اسم آن را رتبه بندی نگذارید چراکه با این روند، هدف اصلی، که سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه بندی) علمی، تربیتی معلمان و تقویت انگیزه و ارتقای شغلی در آنان است، محقق نخواهد شد!
در نظام رتبه بندی حرفه ای، دولت مکلف است منابع اعتباری لازم برای اجرای نظام رتبه بندی حرفهای معلمان را به نحوی پیش بینی نماید که حقوق و مزایای آنان از ۸۰% مجموع حقوق و فوق العادههای کارکنان مشابه مشمول اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کمتر نباشد.
بنابراین بر اساس راهکار (۲-۱۰) سند تحول بنیادین، نظام رتبه بندی معلمان باید با توجه به میزان شایستگیها و فعالیتهای آموزشی (کلاسی_غیرکلاسی)، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، اجرایی، و تلاش معلمان برای کسب شایستگیها و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در رسیدن به حیات طیبه باشد.
*حمید رضا قائم پناه- دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.