جزئیات شاخص قیمت کالاها و خدمات در فروردین ماه نشان میدهد قیمت میوه، خشکبار و حبوبات نسبت به اسفند بیش از ۱۳ درصد گران شده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نرخ تورم فروردین ماه سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران ۳۲.۲ درصد اعلام شد.
۱۲ شاخص اصلی قیمت کالا و خدمات نشان میدهد در بخش خوراکیها و آشامیدنیها ۱۰.۷ درصد افزایش قیمت به نسبت مدت مشابه سال قبل و ۵.۲ درصد نسبت به ماه قبل داشته است. یعنی قیمت این بخش در فروردین نسبت به اسفند گرانتر شده است.
در بخش خوراکی و آشامیدنی بالاترین افزایش قیمت به نسبت مدت مشابه سال قبل برای «چای، نوشابه، قهوه و سایرخوراکی ها» و پس از آن «شیر، پنیر و تخم مرغ» به ثبت رسید.
«پوشاک و کفش» ۲۸.۳ درصد، «مسکن آب و برق و گاز» ۲۰.۴ درصد، «حمل و نقل» ۴۷.۴ درصد، «تفریح و فرهنگ» ۲۵.۶ درصد افزایش قیمت داشته اند.
بیشترین افزایش قیمت ماهانه نسبت به اسفند ماه نیز برای میوه و خشکبار با ۱۹ درصد و پس از آن سبزی و حبوبات با ۱۳.۶ درصد در بخش خوراکیها و آشامیدنیها ثبت شد.
این آمارها نشان میدهد افزایش قیمت عمده کالاها و سبد معیشت خانوار همچنان ادامه دارد و آهنگ رشد قیمت آنها کاهش داشته است.