رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان در یک جلسه مجازی به همراه سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای سمنان و تعدادی از اساتید به گفتگو در خصوص بسترهای آموزش مجازی پرداختند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در جلسه وبینار با موضوع ارزشیابی فرآیند یاددهی و یادگیری در بستر الکترونیکی به مناسبت هفته آموزش ویژه اساتید دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفهای، دانشگاه نسل چهارم است و در این نگاه باید بیش از پیش به صنعت و کشاورزی اتکا کرد و با نگاه متفاوت خدمات خود را به جامعه ارائه داد.
صالحی عمران با بیان اینکه تمام برنامههای آموزش عالی باید با محوریت نیاز روز جامعه باشد، بیان کرد: نگاه دانشگاه فنی توجه به بخش خصوصی است و برنامهریزیها به گونهای است که بدنه دانشگاه بتواند با بخش خصوصی مرتبط شود. همچنین اساتید دانشگاه فنی و حرفهای باید استادکار به معنای واقعی باشند و باید بر روی عناصری که مستقیماً بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد، فعالیت کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه کیفیت آموزش عالی به محصول نهایی آن بستگی دارد، افزود: آموزش الکترونیکی یکی از رویکردهای دانشگاه فنی و حرفهای است که باید به طور جدی پیگیری شود. آموزش الکترونیکی یک شایستگی است که باید در دانشجو و استاد ایجاد شده و استفاده از فناوریهای نوین در ارائه دروس عملی به صورت الکترونیکی، موانع و مشکلات پیشرو باید با شیوههای خلاقانه برطرف شود. توانایی بهرهگیری فناوری اطلاعات یکی از مهارتهای اشتغالپذیری است.
وی با عنوان این مطلب که یکی از شایستگیها و مهارتهای اشتغالپذیری که بسیار تاکید میشود، تحت عنوان به کارگیری توانایی فناوری اطلاعات است، افزود: متاسفانه در سالهای گذشته به انتقال این شایستگیها کمتر توجه شده است و اسیر یکسری محتوای خاص شده بودیم درواقع آموزش عالی، اساتید، برنامههای درسی ما کمتر به این شایستگی فناوری اطلاعات توجه میکردند، درصورتی که این شایستگی برای بازار کار و کارفرما بسیار مهم است.
صالحی عمران، توجه به آموزش مجازی را رویکرد جدید آموزشی این دانشگاه دانست و گفت: آموزش مجازی فرصتی است که میتواند آرزوهای نظام آموزش عالی را تحقق بخشد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اهمیت بحث آموزش مجازی در نظام آموزش عالی کشور از منظر دانشجویی خاطرنشان کرد: وقتی درباره آنچه در دانشگاهها و سیستمهای آموزشی اتفاق میافتد قضاوت میکنیم، نتیجه و محصول نهایی بسیار مهم بوده و این امر در دانشگاههای مهارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
رضا نقدی، سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان در جلسه وبینار با موضوع ارزشیابی فرآیند یاددهی و یادگیری در بستر الکترونیکی به میزبانی دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان، با بیان اینکه آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان، به دلیل شیوع ویروس کرونا از نیمه دوم اسفندماه آغاز شد، گفت: ۲۵ درصد از دروس دانشگاه با استفاده از بستر Adobe Connect، به صورت آنلاین آغاز شد.
نقدی افزود: به همین منظور، هفت کمیته فنی با محوریت معاونت آموزشی استان سمنان با سرفصلهای کمیته ساماندهی کلاسهای آنلاین، کمیته بررسی کیفیت محتوای آفلاین، کمیته رسانهای و مستندسازی فعالیتهای حوزه مجازی، کمیته انتخاب برترین آثار آفلاین، کمیته فنی برای مشاوره و بهبود کارایی نرم افزار، کمیته ارزیابی مشارکت دانشجویان و اساتید به همراه کمیته ساماندهی برگزاری دروس عملی، در واحدهای استانی تشکیل شد.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان با اشاره به اینکه در این نرم افزار امکان ارائه دروس به صورت آنلاین و آفلاین وجود داشته و به صورت مانا عمل خواهد کرد، خاطرنشان کرد: سامانه بومی آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفهای استان سمنان، در حوزههای بخشهای مجازی، ویدیو کنفرانس، اتوماسیون اداری، تغذیه، خوابگاه، کتابخانه و انبارداری ظرفیت داشته و قابلیت بسط در سطح کشوری را نیز دارا میباشد.
سید علی اکبر صفوی مدیر گروه آموزش مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این وبینار، ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه فنی و حرفهای که یکی از پیشگامان آموزش الکترونیکی میباشد، گفت: برنامه ریزی بلند مدت برای آموزش الکترونیکی و اینترنت رایگان برای آموزش مجازی که مستلزم معرفی IP سرورهای آموزش مجازی دانشگاهها به وزارت ارتباطات بود، انجام شده است.
صفوی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای عملی به صورت مجازی و با وجود نرم افزارهای شبیه سازی و سایر فناوریها قابل انجام است، افزود: لینک مربوط به آموزش مجازی از روز یکشنبه ۲۴ فروردین در سایت وزارت علوم قرار گرفته است و تمامی بخشنامهها و وبینارهای انجام شده و ... نیز در آن قرار دارد.
عباس بازرگان، استاد و مدیر پیشین گروه سنجش و تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران نیز در این وبینار، به ارائه مباحث آموزشی مربوط به موضوع وبینار از جمله مفاهیم اساسی ارزشیابی و نقش آن در فرآیند یاددهی و یادگیری، نقش رویکردهای یاددهی و یادگیری در ارزشیابی آموخته ها، تاثیر ارزشیابی آموختهها در برانگیختن دانشجویان و تلاش بیشتر آنان در کلاس درس مجازی و ... پرداخت.