وزیر علوم گفت: رویکردها از یک دانشگاه آموزش محور، به سمت یک دانشگاه مهارت آموز تغییر کند، استمرار در این حرکت جزو وظایف دانشگاهها و انتظاری است که جامعه از مراکز علم و فن آوری خود دارد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین مجازی نکوداشت مقام استاد با پیام ویدئو کنفرانسی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور رئیس و استادان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
منصورغلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این پیام با تبریک ایام ماه مبارک رمضان گفت: ما هر ساله از استادان پیشکسوت، اعضای هیئت علمی نمونه و شایسته که با فرآیند خاصی از طریق دانشگاهها و در نهایت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب میشوند قدردانی و تقدیر به عمل میآوریم. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، در شرایط متفاوتی نسبت به سالهای گذشته روز معلم را جشن میگیریم و نمیتوانیم همانند سالهای گذشته در مراسم حضوری در خدمت استادان و فرهیختگان حوزه آموزش عالی باشیم.
وی تاکید کرد: ما در شرایط سخت، کارایی و اثربخشی مجموعههای مختلف از جمله مجموعه علمی و آموزشی کشور را میتوانیم به محک بگذاریم. بحران پیش آمده نشان داد آموزش عالی کشور، به یک بلوغ و توانمندی ویژهای دست یافته است که در شرایط سخت به راحتی با گذر از شرایط ناشی از بحرانهای کوچک و بزرگ به وظایف و ماموریتهای خود به خوبی عمل میکند.
غلامی ادامه داد: عبور و گذر از شرایط عادی آموزشی در دانشگاههای کشور به ارائه آموزش به صورت مطالب و متون در فضای مجازی، یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که در حوزه آموزش عالی کشور رخ داد. اتفاقی که برای آن برنامهریزی کافی و مدونی صورت نگرفته بود و توانمندیها و چابکی اعضای هیئت علمی و دانش و مهارت دانشجویان این فرصت را ایجاد کرد که ما با حداقل کاهش در وظایف آموزشی بتوانیم به آموزش دانشجویان خود ادامه دهیم.
وی گفت: بدیهی است مقایسه آنچه که در کشور ما اتفاق افتاد با کشورهای جهان که به طور سراسری دچار بحران ناشی از این بیماری شده بودند نشان میدهد ظرفیتها به خوبی بیش از انتظاری که میرفت به فعلیت رسیده است و امیداریم آموزشهای مجازی همچنان به عنوان یک سرمایه در فضای آموزش عالی کشور به کار گرفته شود.
وزیر علوم، بیان کرد: دانشگاهها و عرصه علم و فناوری ما در سال آموزشی جاری و از ابتدای ورود، با مشکلات ناشی از تحریمها و نهایتاً مسائل و مشکلات پیشروی جامعه ما در اثر شیوع این بیماری اخیر، نشان دادند توانمندیهای بسیار بالا و ظرفیتهای علمی و فناوری کافی را در اختیار دارند تا بنا به ضرورت و بر حسب نیاز آن را در اختیار جامعه و مردم قرار دهند. موفقیتهایی که در تامین و تهیه مواد و تجهیزات مبتنی بر فناوریهای جدید در دانشگاهها و مراکز علمی صورت گرفته است نمونه و بخشی از این ظرفیت هاست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان با فکر، اندیشه، نوآوری و خلاقیت خود بتوانند در سال جاری که سال جهش تولید است به این مطلب خاص نیز نگاه ویژه داشته باشند و تغییر رویکردها از یک دانشگاه آموزش محور، به سمت یک دانشگاه مهارت آموز، کارآفرین و مجموعه علمی فنآور و مبتنی بر نیازهای جامعه و دانشگاه جامعه محور، حرکت کند. این حرکت در زمینههای مختلف شروع شده و استمرار در این حرکت جزو وظایف دانشگاهها و انتظاری است که جامعه از مراکز علم و فن آوری خود دارد.
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز معلم و میلاد امام حسن مجتبی (ع)، گفت: ما در شرایطی قرار گرفتهایم که از یک طرف دشواراریها و از طرف دیگر دریچههای جدیدی را برای رشد دانشگاه به روی ما گشوده است. در این روزها شاهد پدیدهای هستیم که در رخسار یک بیماری خود را بر ما نمایان کرده و تاثیر بسیار شگرفی در روابط اجتماعی ما گذاشته است. امروزه پدیده شهروند دیجیتال خود را به صورت عملی در کشورهای مختلف نشان داده است.
وی بیان کرد: بر اساس آمار یونسکو، کنشهای اجتماعی دیجیتال ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و شاهد تغییر سبک و معنای زندگی برای بسیاری از مردمان هستیم. در حالی که شاهد انزواگرایی فیزیکی هستیم، ساحت جدیدی از کنشهای اجتماعی نیز در حال شکل گیری است. در حالی که اتفاقات ناخوشایندی، چون فقر، بیکاری و پرخاشگری در عرصه اجتماعی رشد یافته است به طرز شگفتانگیزی نیز شاهد گرایش به مذهب در کشورها و فرهنگهای مختلف هستیم.
سلیمی به تاثیر بیماری کرونا در حیطه آموزش اشاره کرد و گفت: طبق آمار یونسکو حدود ۱.۴ میلیارد نفر در عرصه آموزش تحت تاثیر تحول ناشی از شیوع بیماری قرار گرفتهاند و تقریباً تمام دانشگاههای بزرگ دنیا به سمت آموزش مجازی تغییر جهت دادهاند.
رئیس دانشگاه علامهطباطبائی عنوان کرد: ۵۳۰ استاد تمام وقت در دانشگاه داریم که ۵۰ درصد آنها جوان هستند و مهارت بالایی در استفاده از فضای مجازی دارند. استادان جوان در کنار استادان پیشکسوت میتوانند از مهارتهای خود در عرصه آموزشی و پژوهشی برای پاسخگویی به نیازهای جدید استفاده کنند. همچنین بر اساس آخرین آمار نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یک به ۲۴ رسیده است که باعث میشود بتوانیم از لحاظ اندیشه، اخلاق و هدایتگری استادان برای هدایت داشجویان استفاده کنیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای جدید شرکتهای دانشبنیان در ایجاد کسب و کار، افزود: شرکتهای دانشبنیان تاکنون مشکلات بسیاری را حل کردهاند و امیدواریم شرکتها و شتابدهندههایی که در مرکزهای رشد ما حضور دارند به فعالیتهای خود ادامه داده و آنها را گسترش دهند.
سلیمی ادامه داد: دانشگاه در عرصه کتابخانه و اطلاع رسانی با تامین ۳۵۰ هزار منبع برای پژوهش در کتابخانه دیجیتال و نرم افزار به پژوه، شرایطی را فراهم کرده که دانشجویان، استادان و محققان میتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی، از امکانات کتابخانه استفاده کنند.
وی با اشاره به پتانسیلها و ظرفیتهای موجود دانشگاه برای شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه، گفت: برای سال تحصیلی جدید در عرصه همایشها و پژوهشها ترکیبی از کارهای حضوری و مجازی را باید انجام دهیم که میتواند ضمن درآمدزایی، هزینههای دانشگاه را به طور جدی کاهش دهد.
سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به روند کنونی بحران و تحول اجتماعی رخ داده، هرچند با مقاومتهای ساختاری در مقابل این تغییر مواجه خواهیم شد، ولی انتخاب ترکیبی، آموزش، پژوهش و همایشهای حضوری و مجازی را قابل اجرا میکند و ما را وارد یک دوران جدید از زندگی دانشگاهی میکند؛ بنابراین از همه مدیران و استادان میخواهم خود را برای ورود به این انتخاب و آغاز یک دوره جدید و تاثیرگذار در حیات اجتماعی دانشگاه آماده کنند.