به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، کمپانی چری، خودروساز مشهور چینی است که محصولات زیادی را به کشور ما ارائه کرده و هنوز هم در این بازار حضور دارد. تعدادی از این محصولات با نام تجاری امویام عرضه میشود که کراساوور X22 یکی از آنهاست. کراساوور کوچک شرکت چری که در خود کشور چین با نام تیگو 3 معرفی و شناخته میشود. همزمان با امویام X22 کراساوورهای کوچک چینی دیگری هم در بازار وجود دارند که بازار رقابت بین آنها داغ شده است. در این مطلب، نیم نگاهی به این رقابت انداختهایم.
جک S3، چانگان SC35، ساندرو استپوی و پژو ۲۰۰۸ تعدادی از رقبای قدرتمند امویام X22 در بازار ایران هستند. خودروهای چینی در سالهای اخیر خیز بلندی برای فتح بازارهای دنیا برداشتهاند. در خیابانهای ایران هم نمونههای مختلف سدان و شاسیبلند را شاهدیم که با چهرههایی نه چندان جذاب، ولی با آپشنهای فراوان و قیمت مناسبتر از خودروهای اروپایی و کرهای، گوی سبقت را از رقبایشان میربایند. برای بررسی قیمت و خرید ام وی ام X22 در دیوار میتوان همزمان مقایسه این خودرو با دیگر کراساوورهای موجود در بازار را هم مشاهده کرد.
اما برویم سراغ این سؤال که آیا کراساوورهای چینی ارزش خرید دارند؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است که نگاهی به بخش طراحی و فنی خودروها داشته باشیم. از نظر طراحی ظاهری خودروهای چینی صاحب سبک خاصی نیستند. اوایل بیشتر خودروهای چینی کپیکاری از طراحی خودروهای دیگر بودند، اما چند سالی است که با به کار گرفتن طراحان اروپایی، به زبان طراحی خاصی رسیدهاند. چری هم در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته است. امویام X22 در زمینه طراحی ظاهری از جک S3 و ساندرو استپوی ظاهری بهتر و قابل توجهتری دارد، اما در برابر پژو ۲۰۰۸ با طراحی اروپایی و چانگان با طراحی متفاوت از خودروهای چینی در پله پایینتری میایستد.
موتور ۱.۵ لیتری امویام X22 با قدرت ۱۰۵ اسب بخار در مقایسه با موتور ۱.۵ لیتری چانگان که قدرتی برابر با ۱۲۲ اسب بخار تولید میکند، ضعیفتر به نظر میرسد. اما حجم و قدرت موتور امویام X22 با پژو ۲۰۰۸ و ساندرو استپوی تقریبا برابر است. خودروهای چینی برای ماندن در بازار رقابت دنیا، استفاده از تنوع آپشنها را در دستور کار خود قرار دادهاند. امکاناتی مانند سانروف، کروز کنترل، سیستمهای ترمز و پایداری متنوع، کیسههای هوا و گرمکن و سردکن صندلیها در بیشتر خودروهای چینی دیده میشوند. امویام X22 هم از این امر مستثنا نیست. در زمینه آپشنهای رفاهی، امویام X22 با چانگان و پژو ۲۰۰۸ تقریبا برابرند و پر آپشن هستند. اما رنو استپوی از آنجایی که خودرویی اقتصادی به حساب میآید از اغلب این امکانات بیبهره مانده است. مصرف سوخت امویام X22 هم مانند پژو ۲۰۰۸ حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما ساندرو استپوی با ۸ لیتر و چانگان CS35 با ۷ لیتر، خودروهای پر مصرفتری هستند.
کماکان مشکل بازار ضعیف خودروهای دست دوم چینی گریبان تولیدات این کشور را در ایران گرفته است. موردی که برای محصولات پژو و رنو اصلا به چشم نخورده است. منبع اطلاعات ما در این مورد میتواند سایتهای خرید و فروش خودرو باشد که اطلاعات خرید و فروش انواع خودروهای چینی و اروپایی را میتوان در آنها مقایسه کرد. نکته منفی در مورد بسیاری از خودروهای چینی، بحث امنیت این خودروهاست. بیشتر تولیدات چینی، ستارههای ایمنی خود را از شرکتهای استاندارد ایمنی چین دریافت کردهاند که چندان مورد اعتماد نیست و همیشه محل تردید بودهاند. از طرفی تست تصادف برای این خودروها وجود ندارد. اتفاقی که در مورد پژو ۲۰۰۸ یا ساندرو استپوی نیفتاده است. ولی سازندگان خودرو در چین با قرار دادن کیسههای هوای متعدد برای راننده و سرنشینان خودرو و همچنین قرار دادن سیستمهای ترمز مناسب در خودرو تا حدودی امنیت سرنشینان را تأمین میکنند. اما به هر حال امنیت به معنای استانداردهای اروپایی در خودروهای چینی وجود ندارد یا این که به نوعی ناقص است.